رونمایی از دستگاه پروتز عصبی حرکتی در دانشگاه علم و صنعت ایران


رونمایی از دستگاه پروتز عصبی حرکتی در دانشگاه علم و صنعت ایران

ایران اکونومیست-مراسم رونمایی از دستگاه پروتز عصبی حرکتی برای رکاب زدن افراد دچار ضایعه قطع نخاعی، دوشنبه نهم دی ماه با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار می شود.

رونمایی از دستگاه پروتز عصبی حرکتی در دانشگاه علم و صنعت ایران

مراسم رونمایی از دستگاه پروتز عصبی حرکتی برای رکاب زدن افراد دچار ضایعه قطع نخاعی، دوشنبه نهم دی ماه از ساعت ده صبح با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار می شود.

عباس عرفانیان استاد گروه مهندسی پزشکی دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت ایران و مجری طرح در این مورد گفت: این دستگاه به افراد دچار ضایعه نخاعی امکان می‌دهد تا با رکاب زدن مداوم از ایجاد عوارض خطرناکی همچون پوکی استخوان، زخم بستر، عفونت‌های کلیوی و مثانه، نارسایی‌های قلبی و عروقی و غیره جلوگیری کنند.

تولید این دستگاه در پژوهشکده مهندسی و فناوری عصبی دانشگاه علم و صنعت ایران و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفته است.

پیش از این دستگاهی به نام پاراواک توسط محققان دانشگاه علم و صنعت ایران تولید شده بود که راه رفتن بیماران قطع نخاعی را امکان پذیر می‌کرد. این دستگاه از دو سال قبل در بیمارستان رفیده تهران در اختیار افراد دچار این ضایعه قرار گرفت.

این سیستم گام برداشتن افراد دارای فلج کامل دوپا را ممکن می‌کند. پروتز عصبی حرکتی پاراواک یک سیستم میکروالکترونیکی با کنترل تراشه ریزپردازنده‌ای است که بر مبنای سیستم عصبی مرکزی انسان، حرکت را در عضو ایجاد و کنترل می‌کند. این سیستم قابلیت برنامه‌ریزی حرکتی دارد، و با توجه به حرکت مورد نظر، میزان انقباض را در طول حرکت کنترل خواهد کرد. سیستم پاراواک با بکارگیری مدل‌های ریاضی از سیستم‌های اسکلتی- عضلانی و استراتژی‌های کنترلی، میزان انقباض عضلات فلج را در طول حرکت کنترل می‌کند.

فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو