مونسان :طرح تعطیلات زمستانی در چرخ دنده های اداری گیر کرد


مونسان :طرح تعطیلات زمستانی در چرخ دنده های اداری گیر کرد

وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه اجرای طرح تعطیلات زمستانی سبب کاهش آلودگی و رونق گردشگری در کل کشور به‌ویژه استان‌های جنوبی می‌شود، اظهار کرد: متأسفانه به این موضوع توجه چندانی نشد و در چرخ‌دنده‌های اداری گیر کرد.

علی‌اصغر مونسان صبح امروز در حاشیه آئین افتتاح نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی در بندرعباس، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ایجاد شغل‌های انجام‌شده در بخش صنایع‌دستی با حضور صنعتگران در این نمایشگاه نشان می‌دهد که با عددهای بسیار پایین، حجم سرمایه‌گذاری اندک و کم‌ترین فشار به دولت در بخش صنایع‌دستی و گردشگری شاهد کارآفرینی بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه از صنایع‌دستی بالاتر مصداقی در تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور نداریم، اظهار کرد: همه ظرفیت‌ها درونی، بنا بر هنر و فرهنگ غنی ایرانی است و نه تحریم بر آن‌ها اثری دارد و نمی‌تواند آن را فلج کند و امروز شاهد هستیم هم در داخل و هم در خارج صنایع‌دستی و هنر دست صنعتگرانمان به فروش می‌رسد.

مونسان با اشاره به اینکه طرح تجاری‌سازی صنایع‌دستی در کشورمان را دو سالی است که آغاز کرده و پیش می‌بریم، اضافه کرد: تلاش شد بر طراحی مبتنی بر سلیقه مشتری و بازار کار کنیم زیرا برخی طرح‌ها در قدیم مانده بود و سلیقه امروز مشتری دیگر آن را نمی‌پسندید.

وی ادامه داد: امروز طراحی‌ها بسیار متفاوت شده و بر روی برندسازی کار بسیاری کردیم و جا دارد تلاش‌های خود را به برند تبدیل کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه باید بر روی بازارهای جدید و بسته‌بندی نیز تمرکز بیشتری کنیم، خاطرنشان کرد: زحمات صنعتگران و هنری که خلق می‌کنند نباید به‌صورت فله‌ای به فروش برسد بلکه باید در بسته‌بندی‌های موردقبول جهان نیز باارزش افزوده بیشتری به فروش برسانیم گرچه کارهایی شده اما نیاز به فعالیت بیشتری در این حوزه داریم تا صنایع دسته خود را به‌هیچ‌عنوان فله‌ای نفروشیم.

مونسان با اشاره به اینکه بر روی کاربردی کردن صنایع‌دستی تأکید داریم، اضافه کرد: در گذشته به صنایع‌دستی به‌عنوان کالای لوکس و عتیقه‌ای نگریسته می‌شد اما بخش جدیدی به‌عنوان کاربردی کردن صنایع‌دستی باقیمتی پایین‌تر که در زندگی روزانه مردم کاربرد داشته باشد نیز راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه جوانان تحصیل‌کرده امروز در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی در حال فعالیت و کارآفرینی هستند و شرمنده‌ایم که به‌تناسب فعالیتشان نتوانستیم امکانات حمایتی را فراهم کنیم، خاطرنشان کرد: موضوع بیمه هنرمندان صنایع‌دستی متأسفانه دو سال است که در بخش‌های دولت پیگیری می‌کنم اما بودجه‌های اندک به آن اعطا می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به اینکه با تناسب به پولی که دریافت کرده‌ایم، چهار تا پنج هزار نفر در قیاس با ۵۰۰ هزار نفر را در لیست بیمه اضافه کرده‌ایم، تصریح کرد: باید این موضوع را پیگیری کنیم و امید دارم سازمان برنامه‌وبودجه کشور به امر بیمه هنرمندان صنایع‌دستی توجه کافی کند زیرا قانون وجود دارد و نیاز به تأمین بودجه لازم داریم تا این اطمینان خاطر برای هنرمندان این بخش فراهم شود.

وی در خصوص تعیین تکلیف طرح تعطیلات زمستانی، اظهار کرد: این طرح را از دو سال پیش همراه با مزایایش به دولت ارائه کردیم.

مونسان با اشاره به اینکه استان‌های جنوبی کشور به دلیل شرایط آب و هوایی عمده اوقات خوب گردشگری‌شان نیمه دوم سال است و طرح تعطیلات زمستانی سبب رونق اقتصادی و گردشگری این استان‌ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه علاوه بر آن در شهرهای بزرگ نیز موضوع آلودگی هوا وجود دارد و این طرح سبب کاهش آلودگی می‌شود، اضافه کرد: متأسفانه به این موضوع توجه چندانی نشد و در چرخه وزارت آموزش‌وپرورش رفت و با توجه به سه مرتبه نامه‌نگاری آن‌ها اظهارنظر نمی‌کردند و در چرخ‌دنده‌های اداری گیر کرد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به اینکه این موضوع امسال نشان داد اگر به آن طرح توجه می‌شد چه اقدام مناسبی بود، افزود: امسال شاهد تعطیلی بودیم اما برنامه‌ریزی نشده و چه خوب بود این تعطیلی‌ها با برنامه‌ریزی و دستاوردهای گردشگری و اقتصادی برای کل کشور رخ می‌داد.

مونسان با بیان اینکه اجرای این طرح سبب کاهش آلودگی و رونق گردشگری در کل کشور به‌ویژه استان‌های جنوبی می‌شد، اظهار کرد: بازهم پیگیرم و امیدوارم این طرح باتجربه رخ‌داده در سال جاری، مورد تصویب قرار بگیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر امید به صورت داستان + متن شعر