قرص تیاماکس (ویتامین B1) و نکاتی که باید هنگام مصرف این قرص رعایت کنید


ویتامین b1 و یا همان قرص تیاماکس نقش بسیار عمده ای در متابولیسم بدن دارد در واقع وجود این ویتامین در بدن باعث می شود که کربوهیدرات ها به انرژی تبدیل شوند، همچنین وجود این ویتامین برای عملکرد هر چه بهتر اعصاب، قلب و ماهیچه ها ضروری می باشد.در مطالب گذشته شما را با قرص ویتامین d و قرص ویتامین e و فواید مصرف آن آشنا کردیم حال در ادامه شما را با قرص...

ویتامین b1 و یا همان قرص تیاماکس نقش بسیار عمده ای در متابولیسم بدن دارد در واقع وجود این ویتامین در بدن باعث می شود که کربوهیدرات ها به انرژی تبدیل شوند، همچنین وجود این ویتامین برای عملکرد هر چه بهتر اعصاب، قلب و ماهیچه ها ضروری می باشد.در مطالب گذشته شما را با قرص ویتامین d و قرص ویتامین e و فواید مصرف آن آشنا کردیم حال در ادامه شما را با قرص تیاماکس و یا همان ویتامین ب ۱ آشنا می کنیم.

قرص تیاماکس (ویتامین B1) و نکاتی که باید هنگام مصرف این قرص رعایت کنید

قرص تیاماکس یا همان ویتامین B1

یکی از ویژگی هایی که این ویتامین دارد محلول بودن آن در آب است و اینکه قابلیت ذخیره شدن در بدن را ندارد و اگر هم ذخیره شود پس از گذشت ۱۴ روز از بدن تخلیه می شود به همین دلیل باید با مصرف دقیق قرص تیاماکس از کمبود آن در بدن جلوگیری کنیم.

وجود ویتامین b1 در بدن فعالیت های مهمی را بر عهده دارد که این فعالیت ها شامل: کمک به هضم غذا و بهبود گوارش، کمک به سوخت و ساز کربوهیدرات، نقش مهم در عملکرد عضلات، تاثیر در فعالیت های سلولی مغز، کنترل جریان الکترولیت عصبی و عضلانی.

میزان نیاز روزانه به ویتامنb1

میزان نیاز به این ویتامین از زمان تولد تا ۱۰ سالگی از ۰.۳ میلی گرم تا ۱ میلی گرم متغیر می باشد، و از آن زمان به بعد با نزدیک شدن به سن بلوغ این نیاز به ویتامین تغییر پیدا می کندو نیاز بدن به آن بیشتر می شود یعنی نیاز به این ویتامین در پسر ها ۱.۳ و در دختر ها ۱.۱ میلی گرم می باشد، در واقع با افزایش سن به دلیل افت انرژی بدن نیاز به این ویتامین هم به مراتب کم تر می شود.

در واقع نیاز بدن به این ویتامین زمانی افزایش می یابد که میزان کربوهیدارت یک غذا زیاد باشد، از این رو اگر برای مدت چند هفته غذایی حاوی این ویتامین استفاده نکنید بدن حجم زیادی از این ویتامین را از دست خواهد داد.

قرص تیاماکس (ویتامین B1) و نکاتی که باید هنگام مصرف این قرص رعایت کنید

ویتامین b1 یا تیاماکس در چه مواد غذایی وجود دارد؟

این ویتامین به شکل طبیعی در بیشتر غذاها وجود دارد که این غذا ها شامل:

برنج، نان، ماکارونی تمامی غلات گوشت ماهی سیب زمینی جگر آجیل ها و مغز های روغنی و انواع حبوبات پرتقال جو دوسر

قرص تیاماکس (ویتامین B1) و نکاتی که باید هنگام مصرف این قرص رعایت کنید

عوارض و علائم کمبود ویتامین B1 در بدن

اصلی ترین علت این کمبود در بدن نداشتن تغذیه ای مناسب و یا استفاده زیاد از الکل می باشد، از این رو کمبود آن در بدن می تواند با علائم و نشانه های زیر همراه باشد.

مشکلات گوارش از قبیل نفخ معده پرخوری عصبی کاهش اشتها و از دست دادن وزن ضعف و خستگی عضلانی تپش قلب و مشکلات قلبی بی خوابی گیجی و کاهش قدرت حافظه افسردگی عصبانیت ناتوانی در تمرکز ضعف و خستگی آسیب های عصبی و حتی جنون در موارد شدید تر کمبود این ویتامین منجر به بیماری بری بری می شود.

قرص تیاماکس (ویتامین B1) و نکاتی که باید هنگام مصرف این قرص رعایت کنید

بهترین زمان استفاده از این قرص

برای استفاده از قرص ویتامین ب ۱ بهترین زمان، زمانی است که صبح ها از خواب بیدار می شوید، زیرا مصرف آن در حالت ناشتا بالاترین میزان جذب را دارد.

نحوه استفاده

قبل از استفاده از قرص تیاماکس ابتدا راهنمای مصرف آن را با دقت بخوانید، به طور معمول برای جبران کمبود ویتامین B1 در بدن روزانه از ۱ عدد قرص استفاده می کنند، این قرص در دوز های مختلفی وجود دارد که از دوز ۲۵ میلی گرم تا دوز ۱۰۰ میلی گرم وجود دارد که با توجه به نوع کمبود شدید و یا خفیف دور مصرفی ان هم متفاوت می باشد.

به طور معمول شما می توانید پس از هر وعده غذایی اقدام به مصرف این قرص کنید اما بهترین حالت آن صبح بعد از بیدار شدن می باشد. چنانچه برای شما دوز های بالاتری تجویز شود باید از قرص های ۱۰۰ میلی گرمی دو تا ۳ بار در روز استفاده کنید.

نکته: زنان باردار و شیرده برای استفاده از تیاماکس بهتر قبل از اقدام به مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

قرص تیاماکس (ویتامین B1) و نکاتی که باید هنگام مصرف این قرص رعایت کنید

موارد مصرف

۱. کمک به درمان بیماری: برخی از پزشکان برای بهبود بخشیدن برخی از بیماری ها از این قرص به صورت کمکی برای فرد بیمار تجویز می کنند.

۲. کمک به لاغری: استفاده از ویتامین ب۱ در کنار تمرینات ورزشی و رژیم غذایی به فرد کمک می کند تا اشتهای کاذب خود را کنترل کند و چربی های بدن را به انرژی تبدیل کند.

۳. کمک به ترک الکل: از آنجایی که الکل در بدن تبدیل به انرژی و قند می شود، تقریبا هر ۱ گرم از الکل حدود ۷ کالری دارد به همین دلیل افرادی که به مصرف الکل گرفتار شده اند به شدت تحت کمبود این ویتامین قرار می گیرند و به دلیل اینکه مصرف مواد غذایی انرژی کافی دریافت نمی کنند مدام دچار کمبود انرژی می شوند از این رو بیشتر به مصرف الکل روی می آورند. استفاده از ویتامین های گروه B مخصوصا ب۱، ب۵، ب۶ و ب۱۲ برای افرادی که می خواهند الکل را ترک کنند بسیار ضروری می باشد.

۴. کمک به درمان افسردگی: بیشتر متخصصان در کنار تمامی روش های درمانی از سری مکمل های ویتامین ب۱ برای کمک کردن به درمان بیماری افسردگی و حتی اضطراب استفاده می کنند.

جهت آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اطلاعات دارویی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی