تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای شورای فرهنگ عمومی ضروری است


تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای شورای فرهنگ عمومی ضروری است

شاهرود-ایرنا- رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود گفت:شورای انقلاب فرهنگی هشت وظیفه در آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی تصویب کرده که باید برای هر بند یک کارگروه تخصصی در شهرستان ایجاد شود.

حجت الاسلام عباس امینی یکشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود افزود: دستگاه های اجرایی باید ملزم شوند برنامه های فرهنگی خود را قبل از اجرا در این شورا تبیین کنند تا آثار فرهنگی آن بررسی و سپس اجرایی شوند.

وی با اشاره به بیانات رهبری مبنی بر اینکه نمازجمعه قرارگاه فرهنگی است و بهترین بازوی دستگاه‌های در بخش فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی است، تصریح کرد: اعضای این شورا باید با بازخوانی آیین نامه های شورا، طرح ها و سیاست های فرهنگی را براساس آن برنامه ریزی کرده و برای اجرایی کردن مصوبات تلاش بیشتری کنند.

امینی ارتقای فرهنگ عمومی، پیگیری مصوبات شورا، نظارت و هماهنگی اجرای مصوبات را از اهداف شورای فرهنگ عمومی برشمرد و اظهار داشت: بررسی زمینه ها، آثار فرهنگی مرتبط بر سیاست، اجرای طرح و برنامه های اقتصادی و اجتماعی در شهرستان به منظور اطمینان از همسویی آنها و نبود مغایرت با اصول فرهنگی شهرستان و ابلاغ نتیجه به دستگاه های اجرایی از جمله وظایف این شورا است.

امام جمعه شاهرود با اشاره به هزینه های زیاد ساخت بیمارستان امام حسین(ع) و اورژانس شاهرود، گفت: با وجود هزینه های زیاد برای ساخت این ۲ مجموعه، نمازخانه ای در نظر گرفته نشده که این امر نشان ضعف شورای فرهنگ عمومی شهرستان است.

وی به فتنه سال ۸۸ هم اشاره کرد و گفت : در جریان اتفاقات سال ۸۸ اغتشاشگران برای خود رهبرانی داشتند اما درجریانات اخیر رهبری نداشتند، ۹۰ درصد معترضان هم وقتی با واقعیت ها مواجه شدند کنار رفته و اعلام برائت کردند.

امینی ادامه داد: بعد از فتنه ۸۸ دشمنان به این نتیجه رسیدند که باید قشر دیگری از مردم را تحریک کنند که در جریانات اخیر از ۱۰ قشر پایین جامعه از جمله حاشیه نشینان، متکدیان، کارگران فصلی و روزمزد و اتباع بیگانه برای رسیدن به اهداف خود استفاده کردند.

وی با بیان اینکه مسئولان باید از فتنه ۸۸ درس عبرت گرفته و برای فتنه های بعدی پیش بینی های لازم را انجام دهند، تاکید کرد: باید مدیران اجرایی به حاشیه ها پرداخته و حقوق معوقه، مطالبات کارگران، تاکسی داران ، نانوایان و اقشار آسیب پذیر را بیشتر مورد توجه قرار دهند تا به نوعی از فتنه های آینده جلوگیری شود.

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود با اشاره به عدم حضور برخی از اعضای شورای فرهنگ عمومی در این نشست، تصریح کرد:هیچ نشستی در شهر مهمتر از شورای فرهنگ عمومی نیست و توقع این است که مدیران دستگاه های اجرایی این نشست را حاکم بر سایر وعده ها بدانند.

وی با انتقاد از سوء برداشت از سخنانش در نمازجمعه این هفته درباره شب یلدا در برخی از شبکه های اجتماعی گفت: ما با صله رحم خانواده ها مخالف نیستیم چرا که از واجبات دینی است اما این گونه که صدا و سیما تبلیغ می کند موجب شده تا مصرف گرایی رواج پیدا کرده و این امر مغایر با اقتصاد مقاومتی است.

امینی با بیان اینکه باید صدا و سیما و وزارت خانه ها برای مسائل فرهنگی کشور هم اهمیت بیشتری قائل شوند، ادامه داد: مراسم یلدا که در مدرسه ها با مشارکت دانش آموزان برگزار می شود، موجب می شود برخی از خانواده ها کم بضاعت به زحمت بیفتند.

احمد خرم معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار شاهرود هم گفت:با توجه به اینکه آسیب های اجتماعی مختلفی شهرستان را تهدید می کند باید آنها را شناسایی و اولویت بندی کرد و با مطرح نمودن در کارگروه تخصصی این شورا مصوبات آن را به دستگاه های اجرایی ابلاغ و بازخورد آن گرفته شود.

وی ادامه داد: بیشتر موضاعات مطرح شده در این شورا مختص شهر شاهرود است که باید تدبیری اندیشیده شود تا به معضلات شهرها و روستاهای دیگر هم رسیدگی گردد.

مهدی بانی عضو این شورا هم گفت: جایگاه پژوهش، کارشناسی و آسیب شناسی و ارائه گزارش در این شورا مغفول مانده است.

وی تاکید کرد: باید از افراد اهل نظر و نخبگانی که وابسته به دستگاه اجرایی نباشند، استفاده کرد تا گزارشات در راستای سیاست های یک دستگاه خاص اتخاذ نشود.

رضا مهدیان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهرود هم در این نشست گفت: تاکنون افزون بر ۹۰ درصد از مصوبات شورای فرهنگ عمومی با پیگیری های لازم اجرای شده است.

وی افزود: نخستین کارگروه تخصصی با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در هفته گذشته انجام و گزارش آن ارائه شد.

مهدیان شناسنامه دار کردن شبکه های اجتماعی را ضروری خواند و تصریح کرد: نقشه جامع فرهنگی شهرستان برای چشم انداز ۱۰ ساله در دست تهیه است.

در این نشست تبیین نقش شورای فرهنگ عمومی در قرارگاه فرهنگی، نقش ۹ دی در فرهنگ عمومی و مقابله با فتنه ها و همچنین گزارش نقشه جامع فرهنگی شهرستان شاهرود مورد بررسی قرار گرفت.

شورای فرهنگ عمومی به منظور سیاست گذاری، هدایت و نظارت فرهنگ عمومی کشورزیرنظر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده و پیگیری منویات مقام معظم رهبری در حوزه مسائل فرهنگ عمومی کشور برای یافتن زمینه­های تحقق و اجرایی شدن آنها ، بررسی و تجزیه و تحلیل شرایط و جریانات فرهنگی کشور و سنجش نظام فرهنگی جامعه به منظور تعیین نقاط قوت و ضعف آن و ارائه راه حل­های مناسب و بررسی و تجزیه و تحلیل و رصد جریانات فرهنگی جهان و تبیین تاثیر کانون­ها و ابزارهای مهم در این زمینه و تعیین میزان تاثیر آن بر فرهنگ عمومی کشور و ارایه پیشنهادهای لازم و گزارش تحلیلی جامع به شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی از وظایف آنست.

همچنین برنامه‌ریزی و هدایت فرهنگ عمومی به منظور تحقق اهداف و اجرای سیاست‌های فرهنگی کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ، برنامه ریزی برای هماهنگ سازی کوشش‌های فرهنگی و هنری و تبلیغی در سازمان‌ها و مراکز رسمی، فرهنگی و هنری درجهت اعتلای فرهنگ و هنر و بهبود کیفیت آنها ازدیگر وظایف این شوراست .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس