سالانه بیش از 8 هزار ایرانی به سرطان پروستات مبتلا می شوند


سرطان پروستات سومین سرطان رایج بین مردان ایرانی و یکی از اصلی‌ترین علل مرگ و میر جمعیت مردان در...

سالانه بیش از 8 هزار ایرانی به سرطان پروستات مبتلا می شوند

سرطان پروستات سومین سرطان رایج بین مردان ایرانی و یکی از اصلی‌ترین علل مرگ و میر جمعیت مردان در ایران و جهان است و اگر به موقع تشخیص داده شده و مورد توجه قرار گیرد می‌تواند به راحتی درمان شود.

به گزارش ایرنا؛ سید هادی مولانا، متخصص رادیوانکولوژی در حاشیه کنگره ملی سرطان درباره سرطان پروستات بیان کرد: سالانه بیش از ۸ هزار ایرانی به سرطان پروستات مبتلا می شوند.

وی ادامه داد: با رونمایی از روش Painting IMRT Dose در ایران زمینه درمان بسیاری از بیماران سرطانی فراهم شده و در طول درمان با این روش، سلول‌های سرطانی با بهره گیری از دانش بومی متخصصان ایرانی با دقت رنگ آمیزی شده و روند درمانی بیمار با موفقیت سپری می شود. این روش درمانی نه تنها در خاورمیانه منحصر به فرد است بلکه تنها در چند کشور پیشرفته دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

این متخصص رادیوانکولوژی با اشاره به سابقه چندین ساله تیم درمانی که این روش را انجام می دهد، افزود: تیم های مجرب فوق تخصص و فیزیست های متبحر، پس از طی دوره های تخصصی در سوئیس و آلمان به کشور بازگشته و با به کارگیری دانش جهانی در عرصه بومی توانسته اند زمینه درمان هزاران ایرانی را در داخل فراهم کنند.

این پزشک متخصص در درمان سرطان پروستات گفت: درشرایطی که تحریم های ناجوانمردانه آمریکا زندگی را بر بیماران سرطانی بسیار دشوار کرده، متخصصان داخلی کشورمان توانسته اند با این روش درمانی بی نظیر بخشی از آلام بیماران سرطانی کشور را تسکین دهند و علاوه بر آن به بیماران خارجی منطقه و کشورهای اطراف نیز خدمات درمانی ارائه کنند تا علاوه بر گسترش سلامتی در منطقه زمینه ارزآوری برای کشور را در شرایط سخت تحریم فراهم کنند.

آرام رستمی، متخصص فیزیک پزشکی نیز درباره این روش درمانی گفت: هدف از روش Dose painting IMRT رساندن دوز بیشتر به قسمت‌های مقاوم تومور است که مقدار دوز اشعه بالاتری را جهت درمان نسبت به سایر قسمت‌های تومور نیاز دارند. در روش های معمول IMRT می توان دوز بالایی از اشعه را به پروستات رساند و به طور همزمان عوارض بافت‌های سالم اطراف را مقدار قابل توجهی کاهش داد. با وجود رساندن دوزهای بالای اشعه در روش‌های معمول IMRT پروستات، شکست در امر درمان و عود موضعی تومور در بیش از ۱۵ درصد از درمان ها رخ می دهد که بیشتر آنها در نواحی اولیه تومور و نواحی مقاوم به اشعه است.

این متخصص فیزیک پزشکی گفت: در روش Dose painting IMRT قبل از شروع درمان با استفاده از تصاویر MRI و PET scan که با پروتکل های خاص این درمان از بیمار گرفته می شود و با همکاری تیم‌های تخصصی رادیوانکولوژیست، رادیولوژیست و فیزیک پزشکی، نواحی مقاوم به اشعه به طور جداگانه تشخیص داده شده و روی تصاویر سی تی اسکن و MRI بیمار مشخص می شوند. در مرحله بعد با استفاده از تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری بسیار تخصصی، دوزهای اشعه بالاتری نسبت به سایر قسمت‌های تومور و به نواحی مقاوم و رنگ آمیزی شده تابانده می‌شود و بدینوسیله می‌توان همزمان با درمان کل تومور، آن نواحی را که مقاوم به درمان بوده و ریسک عود مجدد بیماری در آنها بالاتر است با دوز اشعه بالاتری درمان و احتمال موفقیت در امر درمان را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داد.

سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در دنیا و ایران است که مردان زیادی را گرفتار می‌کند. باریک شدن مجاری ادراری، ‌باقی ماندن ادرار در مثانه و شب ادراری از جمله علائم اولیه سرطان پروستات است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در