به گزارش فارس به نقل از شینهوا، بر اساس آنالیزاری که توسط موسسه ملی بهداشت ایالات متحده (NIH) انجام شده، دوقلوهای همسان با اختلال طیف اوتیسم (ASD) اغلب تفاوت‌های زیادی در شدت علائم مشاهده می‌کنند، حتی اگر آنها دارای همان DNA باشند.

به گفته موسسه ملی بهداشت، این یافته‌ها حاکی از آن است که شناسایی علل این تغییرپذیری می‌تواند علائم مرتبط با ASD را آگاه سازد.

این مطالعه که در مجله بین المللی علمی رفتارشناسی منتشر شده است و به پژوهش در وراثت رفتار اختصاص یافته، توسط محققان دانشگاه واشنگتن انجام شده است.

ASD نوعی اختلال رشد است که در نحوه رفتار، یادگیری و تعامل با دیگران تأثیر می‌گذارد. مطالعات قبلی نشان داده‌اند هنگامی که یک دو قلو یکسان دارای ASD است، احتمال دارد دوقلوی دیگر نیز مبتلا باشد.

محققان داده‌های حاصل از سه مطالعه قبلی را که شامل ۳۶۶ جفت دوقلو یکسان با و بدون ASD بود، تجزیه و تحلیل کردند؛ شدت صفات و علائم اوتیسم در دوقلوها با ارزیابی پزشک یا ارزیابی والدین از طریق پرسشنامه استاندارد اندازه گیری شد.

محققان شانس ۹۶ درصدی را تعیین کردند که اگر یک دوقلو دارای ASD باشد، دیگری نیز دارای آن خواهد بود. با این حال، نمرات علائم بین دوقلوهای مبتلا به ASD بسیار متفاوت بود. آنها تخمین زده‌اند که عوامل ژنتیکی تنها در ۹ درصد علت تغییر صفات در بین این دوقلوها نقش دارند.

کارشناسان علمی تأکید می‌کنند، با توجه به انتشار این مقاله، مطالعات اضافی برای تعیین علت تفاوت در شدت علائم مورد نیاز است.

داده‌های موجود نشان می‌دهد از هر ۶۰ تا ۷۰ تولد زنده در دنیا، یک نفر مبتلا به اوتیسم است. کارشناسان، زندگی ماشینی و عوامل ناشی از آن مانند استرس را در سیر صعودی ابتلا به این بیماری دخیل می‌دانند.