ثبات نداشتن قوانین مشکل مهم صنعت و معدن است


ثبات نداشتن قوانین مشکل مهم صنعت و معدن است

گناباد- ایرنا - رییس خانه صنعت و معدن گناباد بالا بودن سود تسهیلات بانکی و وجود قوانین متعدد و دست و پا گیر و ثبات نداشتن آنها را از مشکلات مهم این بخش ذکر کرد.

حسن باصری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تمرکزگرایی و نبود نگاه منطقه ای در تصمیم گیریها از جمله در وضع قوانین و مالیات بر دامنه مسایل و مشکلات بخش صنعت و معدن افزوده که حل آن نیازمند توجه بیشتر مسوولان و دست اندرکاران ذیربط است.

وی ادامه داد: صنعت و معدن در شهرستان گناباد به دلیل دوری مسافت با بازار هدف و مراکز عرضه محصول باید مورد حمایت بیشتر مسوولان قرار گیرد.

مشاور فرماندار گناباد در امور صنعت و معدن گفت: به دلیل ثابت نبودن قوانین و تغییر متعدد آنها دریک بازه زمانی کوتاه، تولید کننده نمی تواند حتی برای ۶ ماه فعالیت اقتصادی خود برنامه ریزی مناسب داشته باشد و بعد از آن که خود را آماده اجرای قوانین میکند قانونها تغییر می یابد از این رو ثبات قوانین و منطبق بودن آنها با نیازهای منطقه ای و مشکلات مناطقی مانند گناباد ضروری است.

باصری افزود: تسهیلات بانکی با نرخ ۱۸ درصد برای بخش صنعت و معدن به صرفه نیست و بر دامنه مشکلات فعالان این بخش می افزاید و تسهیلات باید با نرخهای پایین نظیر هشت تا ۱۰ درصد در اختیار فعالان این بخش قرار گیرد.

وی تفسیر به رای کردن قوانین توسط بانکها را از دیگر مشکلات مهم این بخش ذکر کرد و ادامه داد: بر اساس اعلام بانک مرکزی و برای حمایت از بخش صنعت و معدن باید بانکها تمامی سود و جرایم بانکی فعالان صنعت و معدن را ببخشند تا مشتریان اصل وام را پرداخت کنند ولی بانکها در عمل اعلام کردند که بخش کشاورزی و دامداری و یا افرادی که از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کرده اند شامل این حمایتها نمی شوند.

رییس خانه صنعت و معدن گناباد گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب باید موانع سرمایه گذاری در نقاط مختلف کشور و از جمله مناطق کم برخورداری مانند گناباد را برطرف کرد و یکی از این موانع تمرکزگرایی است.

باصری افزود: با وجود ظرفیتهای متعدد گناباد برای سرمایه گذاری در بخشهای اقتصادی، صنعت، معدن ،گردشگری و کشاورزی و صنایع وابسته افزون بر ۸۰ درصد تولیدات این بخشها به دلیل تعداد ناکافی صنایع بسته بندی به صورت خام به دیگر نقاط صادر می شود و کمتر از ۱۰ واحد صنایع بسته بندی فعال در شهرستان جوابگوی نیاز گناباد نیست و با توجه به حجم زیاد سرمایه گذاری در این بخش حمایت بیشتر مسوولان از فعالان و متقاضیان سرمایه گذاری آنها ضروری است.

۱۷۲ واحد صنعتی در بخشهای صنایع کانی فلزی و غیر فلزی، صنایع غذایی، شیمیایی و سلولزی در شهرستان گناباد فعالیت دارند که برای راه اندازی آنها هزار و ۲۷۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و از این محل برای سه هزار و ۲۸۴ نفر به طور مستقیم و برای دو برابر این تعداد به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.
سه شهرک و ناحیه صنعتی نیز با ۴۴۷ هکتار زمین و ۵۴ واحد فعال و ۱۱ سردخانه و انبار و سیلو در شهرستان گناباد فعال است.
از مجموع چهار هزار و ۷۰۰ واحد صنفی دارای پروانه کسب در شهرستان گناباد هم سه هزار و ۴۰۰ واحد فعال است.

۳۴ هزار بهره بردار بخش کشاورزی گناباد با ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، هزار و ۷۰۰ هکتار دیمزار و ۵۰۰ هزار رأس دام سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.
شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید