جمع قرآن در زمان پیامبر و به دست امیرمؤمنان صورت گرفته است


جمع قرآن در زمان پیامبر و به دست امیرمؤمنان صورت گرفته است

پژوهشگر تفسیر و علوم قرآن با اشاره به اهتمام پیامبر گرامی اسلام(ص) به موضوع قرآن و عدم تحریف آن تأکید کرد که جمع قرآن در زمان پیامبر و به دست امیرمؤمنان صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین «محمد صادق یوسفی مقدم» در پنل جمع قرآن و قرائات همایش ملی «دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی» که شامگاه امروز(پنجشنبه 5دی) در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به کار خود پایان داد، با تأکید بر این که باید در سند و محتوای روایت دقت زیادی صورت بگیرد، گفت: مسأله جمع قرآن مسأله مهمی است و به راحتی نمی توان از کنار آن گذشت و روایات در این حوزه باید به بحث و بررسی جدی گذاشته شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به دلیل جمع قرآن توسط پیامبر تصریح کرد: خیلی از بزرگان از جمله مرحوم خویی و آیت الله فاضل‌لنکرانی این مسأله را به عنوان دلیل عقلی مطرح کرده اند؛ یعنی عقلا درست نیست که پیامبر اکرم از دنیا برود و کتاب آسمانی را در سنگ ها و پوست ها رها کند.

وی با اشاره به این که کاغذ در دوران پیامبر وجود داشته است، ابراز داشت: در مرحله اول وظیفه جمع به عهده خود پیامبر است و اگر جمع به دست غیر معصوم باشد احتمال خطا در آن وجود دارد به همین جهت جای القای شبهه تحریف در این جا به وجود می‌ آید.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم در ادامه ابراز داشت: مسأله جمع قرآن خیلی مهم است و بین علمای اهل سنت و شیعه اختلاف جدی در این زمینه وجود دارد، شیعه معتقد است که نقش معصومان از جمله خود امیرالمؤمنین(ع) و پیامبر در جمع قرآن پررنگ است .

وی با اشاره به این که حتی ترتیب سوره ها نیز به دست خود پیامبر گرامی اسلام(ص) و حضرت علی(ع) صورت گرفته است، گفت: بزرگان زیادی از جمله حضرت آیت الله فاضل این بحث را قبول دارند که کتاب شدن قرآن در زمان پیامبر صورت گرفته و اصلا برای پیامبر چه کاری از این مهمتر وجود دارد؟

این استاد و پژوهشگر تفسیر و علوم قرآن با بیان این که برخی با ادعای جمع قرآن به دنبال درست کردن فضیلت برای بزرگان خود هستند، عنوان کرد: بر وجود مبارک پیامبر تا آخرین روزهای زندگی شان آیات قرآن نازل می‌ شد، بنابراین کتاب در خود زمان پیامبر کامل نشده بود ولی این به این معنا نیست که پیامبر، جمع قرآن را رها کرده بودند، هرچند دیگران هم این کار را می‌ کردند ولی مورد تأیید نبود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که قرآن کریم حقیقت جاری در زندگی مردم بوده و این دلیلی بر جمع قرآن پس از وفات پیامبر نمی شود، خاطرنشان ساخت: پیامبر گرامی اسلام(ص) به حضرت علی(ع) دستور دادند تا جمع قرآن را انجام بدهند و به همین دلیل، کتاب شدن در همین زمان صورت گرفته است.

پایان پیام/414

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان