وجه تمایز انتظار شیعی/ انتظار دست روی دست گذاشتن نیست


وجه تمایز انتظار شیعی/ انتظار دست روی دست گذاشتن نیست

یک استاد اخلاق با اشاره به تفاوت‌های انتظار شیعی با انتظار منجی در دیگر مذاهب و مکاتب، گفت: فریقین (عامه و شیعه) به این روایت قائل هستند: «اَفضَلُ اَعمالِ امتی اِنْتِـظارُ الْفَرَجِ» همین عبارت تعیین سرمشقِ هدف ما است. روایت نمی گوید افضل نیات.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، انتظار برای فرج و ظهور امام زمان(عج) از پس پرده غیبت، باور و آموزه ای اصلی در مکتب تشیع و دین مبین اسلام است. اگرچه همه مکاتب و ادیان حتی آنها که ساخته دست بشر هستند در امید منجی‌ای به سر می برند که روزی می آید و ابتلائات بشر را پایان می دهد اما بین انتظار آنها با انتظار شیعه و نگاهی که به فرج دارد، تفاوت های اساسی وجود دارد. حجت الاسلام «احسان بی آزار تهرانی»، استاد اخلاق و واعظ مشهور تهرانی در سخنانی این تفاوت را شرح داده که در ادامه مرور می شود:

حجت الاسلام «احسان بی آزار تهرانی» درباره «انتظار شیعی»، اظهار کرد: همه مدعی انتظار امام زمان(عج) هستند و شیعه هم می گوید ما منتظر هستیم، اما تفاوت انتظار ما با این نگاه ها چیست؟. حتی بسیاری از اهل سنت مثل ما نگاه می کنند، یعنی بر این باورند که امام مهدی(عج) در سال 255 هجری به دنیا آمده اند، همنام با پیامبر(ص) و از ذریه حضرت فاطمه(س) هستند و از همه مهمتر آنکه، این آقا زنده است نه اینکه بعد به دنیا بیایند (برخی از علمای اهل سنت قائل به این نگاه هستند).

این استاد اخلاق ادامه داد: مرحوم دوانی بیش از 200 تن از علمای اهل سنت را نام می برد که همین نگاه را به تاریخچه و حقیقت منجی موعود(عج) دارند. اما ما می گوییم نگاه ما متفاوت است و روش و گرایش ما در این باره فرق دارد.

وی با طرح این سوال که «تفاوت انتظار شیعی با دیگر مذاهب و فرق اسلامی چیست؟»، گفت: بسیاری از این فرقه ها و مذاهب، انتظار را امری اسطوره ای می دانند یعنی به پیروان خود می گویند شما بسوزید و بسازید اما در تاریخی که اصلا هم مشخص نیست بالاخره این سختی ها تمام می شود و کسی خواهد آمد ... اینها با نقطه کورِ امید ولو به اندازه شمع در خرد و اندیشه شان فقط به امید آینده روشن، زندگی امروز را سپری می کنند.

حجت الاسلام بی آزار تهرانی تاکید کرد: اما شیعه نگاهی دیگر دارد رهبر معظم انقلاب چند سال قبل در نیمه شعبان، فرمودند: فریقین (عامه و شیعه) به این روایت قائل هستند «اَفضَلُ اَعمالِ امتی اِنْتِـظارُ الْفَرَجِ» همین عبارت تعیین سرمشقِ هدف ما است. روایت نمی گوید افضل نیات بلکه تاکید دارد افضل اعمال.

این استاد حوزه علمیه در ادامه بیان کرد: انتظار فرج به تعبیر امام راحل در اتاقی دربسته نیست که دست روی دست بگذاریم و بگوییم او خواهد آمد. اعمال یعنی شرح وظایفی که ما را به هدفی مشخص رهنمون می شود اعمال یعنی وظایفی که انسان در راستای عمل نه فقط حیطه اندیشه، باور دارد.

وی خاطرنشان کرد: انسانی که در حال غرق شدن است باید دست به عمل بزند، از آخرالزمان در روایات به تلاطم ابتلای بی دینی تعبیر شده است (روزگاری است که ایمان فلک رفته به باد)؛ بنابر روایات حفظ دین در این دوران از نگاه داشتن آتش گل‌انداخته در دست سخت تر است، اگر قرار به نگاه داشتن باشد باید بسوزیم.*

*https://vaezin.com/%d8%a7%d9%86%d8%aa%d8%b8%d8%a7%d8%b1-%d8%b4%db%8c%d8%b9%db%8c/

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟