واکنش محافل سیاسی عراق به حمله متجاوزانه آمریکا به مواضع الحشد الشعبی


واکنش محافل سیاسی عراق به حمله متجاوزانه آمریکا به مواضع الحشد الشعبی

حمله متجاوزانه شب گذشته آمریکا به مواضع الحشد الشعبی، واکنش شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی عراق را در پی داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پس از آنکه آمریکا شب گذشته مقر گردان‌های حزب‌الله عراق از زیرشاخه‌های الحشد الشعبی در شهرستان قائم در غرب عراق را بمباران کرد، شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی عراق به این حمله واکنش نشان دادند.

واکنش محافل سیاسی عراق به حمله متجاوزانه آمریکا به مواضع الحشد الشعبی

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بلافاصله پس از این حمله، ضمن صدور بیانیه‌ای تأیید کرد که یکی از زیر مجموعه‌های اصلی «الحشد الشعبی»، یعنی مواضع «گردان‌های حزب‌الله» عراق، که در مرز عراق و سوریه قرار گرفته مورد حمله نیروی هوایی این کشور قرار گرفته است. در بیانیه پنتاگون ادعا شده که این حمله در پاسخ به حملات مداوم به پایگاه‌های منتسب به نیروهای آمریکایی در عراق صورت گرفته است. این بیانیه هدف قرار گرفتن مجموعا پنج نقطه را تایید کرده، این پنچ موضع، سه نقطه در داخل مرزهای عراق و دو موضع در داخل مرزهای سوریه را در بر می‌گیرد.

تاکید عصائب اهل الحق بر لزوم مواضع شجاعانه و قاطعانه در برابر تجاوزگری آمریکا

جنبش عصائب اهل الحق بر لزوم اتخاذ مواضع شجاعانه و قاطعانه در برابر تجاوزگری آشکار آمریکا به حاکمیت ملی عراق تاکید کرد. جنبش عصائب اهل الحق حمله نیرو‌های آمریکایی به پایگاه‌های نیروهای مردمی در منطقه القائم را به شدت محکوم کرد. این جنبش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ادامه اقدام آمریکا در نقض حاکمیت عراق ایجاب می‌کند مواضع شجاعانه و قاطعانه‌ای در برابر رفتار‌های آن اتخاذ شود.

عصائب اهل الحق از گروه‌های سیاسی ملی عراق خواست ضمن اتحاد در برابر این تجاوزگری ها، اختلافات را کنار بگذارند و برای از بین بردن موانع و بحران‌ها تلاش کنند؛ بحران‌هایی که زمینه را برای آمریکا به منظور مداخله آشکار در عراق فراهم می‌کند.

حمله هوایی آمریکا بخشی از یک توطئه بزرگ است

«قاسم مصلح» فرمانده عملیات الانبار در نیروهای مردمی عراق، هشدار داد حمله هوایی ارتش آمریکا به مواضع الحشد الشعبی، بخشی از یک توطئه بزرگ برای آسیب زدن به عراق یا کودتای نظامی است.

وی گفت: هدف از تهاجم آمریکا، برهم زدن معادلات و تضعیف قدرت نیروهای مردمی است. این تهاجم در خاک عراق صورت گرفت.

مصلح افزود: این حملات، اجرای چیزی است که آمریکا اعلام کرده بود. از ۲۵ ام ماه اکتبر اطلاعاتی به دست ما رسید که آمریکا و اسرائیل تهدیدات و هشدار‌هایی را علیه الحشد الشعبی مطرح می‌کردند. آمریکا می‌خواهد از شرایط تنش داخلی در عراق استفاده کند تا نیروهای مردمی را تضعیف کند. الحشد الشعبی، اصلی‌ترین قدرت حامی نیرو‌های مسلح است. تضعیف نیرو‌های مردمی در این شرایط، بخشی از یک توطئه بزرگ برای آسیب رساندن به عراق یا کودتای نظامی در کشور است.

مصلح خاطر نشان کرد: ماموریت تیپ‌های ۴۵ و ۴۶ که هدف حملات هوایی قرار گرفتند، کنترل مرز‌های عراق و سوریه است. این نیرو‌ها پیش از این، همه توطئه‌های آمریکا برای ایجاد ناامنی در این مرز‌ها را ناکام گذاشته بودند. فرمانده نیروهای مردمی دستور داده بود که هیچ یک از یگان‌های مردمی، جز با موافقت عملیات مشترک، هیچ اقدامی صورت ندهد. الحشد الشعبی زیر نظر عملیات مشترک عمل می‌کند. نیروهای مردمی هیچ نقشی در حملات به پایگاه‌های عین الاسد یا کی ۱ نداشت. اگر امنیت در مرز‌های عراق و سوریه برهم بخورد، خلاء امنیتی در عراق ایجاد خواهد شد. نیرو‌های ما برای پر کردن خلاء ایجاد شده در پی این حمله هوایی تلاش می‌کنند. پارلمان عراق باید این حملات را محکوم کند. امیدواریم پارلمان موضع قاطعانه و صریحی اتخاذ کند.

وی تاکید کرد: تظاهرکنندگان اکنون بهتر است خواستار خروج نیرو‌های اشغالگر از عراق شوند. هیچ نیازی به حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق نداریم و خودمان می‌توانیم از کشور خود دفاع کنیم. نیرو‌های آمریکایی باید از عراق خارج شوند. ادامه اعتراضات علیه دولت و دخالت‌های آمریکا، شرایط دشواری را در عراق ایجاد کرده است. متاسفانه هیچ یک از مقامات سیاسی عراق، با شجاعت اعلام نمی‌کنند که دخالت‌های سفارت آمریکا، عامل تضعیف دولت است. متاسفانه بسیاری از مقامات عراقی با سفارت آمریکا تعامل دارند.

ائتلاف النصر تجاوز آمریکا به حاکمیت عراق و نیرو‌های مردمی را محکوم کرد

ائتلاف النصر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تجاوز آمریکا به حاکمیت عراق و نیرو‌های مردمی را محکوم می‌کند و از دولت می‌خواهد نیرو‌های آمریکایی مستقر در خاک عراق را به اجرای بند‌های توافقنامه‌های امضاء شده بین دو کشور ملزم سازد و تاکید می‌کند این تجاوزات به امنیت، ثبات و روابط دو جانبه آسیب می‌رساند».

ائتلاف النصر تاکید کرد «همه گروه‌های نظامی عراقی باید تحت امر فرماندهی کل قرار داشته و به تعهدات رسمی عراق پایبند باشند و عراق را به نزاع‌های منطقه‌ای و بین المللی نکشانند. امنیت و ثبات عراق ارزش والایی دارد که نباید به نفع هیچ کشور دیگری از آن چشم پوشی کرد».

ائتلاف سائرون: دولت عراق باید به وظیفه خود در زمینه دفاع از حاکمیت این کشور عمل کند

ائتلاف سائرون تجاوز ظالمانه آمریکا به مواضع نیروهای مردمی را نقض آشکار حاکمیت ملی عراق دانست و از دولت خواست به وظایف خود در دفاع از حاکمیت عراق و حفظ سلامت ملت این کشور در برابر هر نوع تجاوز خارجی عمل کند.

تلاش آمریکا برای تضعیف نیروهای مردمی عراق

حسن الکعبی، معاون اول رئیس پارلمان عراق تاکید کرد حمله آمریکا به پایگاه‌های نیروهای مردمی عراق اقدامی برنامه ریزی شده برای تضعیف نیرو‌های قهرمان بسیج مردمی است. حسن الکعبی از قوای سه گانه این کشور خواست به شکل قاطعانه در برابر حملات آمریکا به پایگاه‌های نیروهای مردمی بایستند.

وی گفت تکرار حمله آمریکا به پایگاه‌های نیروهای مردمی به منزله اقدامی برنامه‌ریزی شده برای تضعیف این نیرو‌های قهرمان است.

الکعبی تاکید کرد در پی تکرار اقدام آمریکا در نقض حاکمیت عراق و پایبند نبودن به توافقنامه امنیتی، قوای سه‌گانه باید تصمیم‌های قاطعانه اتخاذ کنند که به حفظ جان مردم عراق منجر شود.

حزب‌الله عراق: ترامپ بداند بهای سنگینی پرداخت می‌کند

گردان‌های حزب‌الله عراق در واکنش به حملات شب گذشته آمریکا به مواضع این گردان‌ها در غرب عراق اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بداند بهای سنگینی در عراق و کشور‌هایی که نیرو‌های جنایتکارش در آنجا حضور دارند، پرداخت خواهد کرد.

گردان‌های حزب‌الله همچنین تاکید کرد پاسخی مناسب به تجاوز آمریکا داده خواهد شد.

ابومهدی المهندس، نائب رئیس سازمان نیروهای مردمی عراق نیز یکشنبه شب در سخنانی کوتاه تصریح کرد: خون شهدا و مجروحان هدر نخواهد رفت و پاسخ به نیرو‌های آمریکایی کوبنده خواهد بود.

در حال تکمیل....

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403