وزیر میراث فرهنگی از باغ و عمارت جهانی اکبریه بازدید کرد


وزیر میراث فرهنگی از باغ و عمارت جهانی اکبریه بازدید کرد

بیرجند - ایرنا - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز دوشنبه در آغاز سفر 2 روزه به خراسان جنوبی از باغ و عمارت جهانی اکبریه در شهر بیرجند بازدید کرد.

علی اصغر مونسان که در این بازدید از سوی استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مدیران استانی همراهی می‌شد با حضور در بخش‌های مختلف باغ و عمارت اکبریه وضعیت این اثر ثبت جهانی در خراسان جنوبی را مورد بررسی قرار داد.

وی همچنین از موزه مشاهیر و بازارچه صنایع دستی باغ اکبریه بیرجند بازدید و با صنعتگران گفت و گو کرد.

باغ و عمارت تاریخی اکبریه از جمله باغ‌های ایرانی در بیرجند است که قدمت آن به بیش از یک قرن پیش بر می‌گردد.

این باغ اگرچه در شهر کویری بنا شده اما پایه‌های آن در بستر کوهستان باقران قرار دارد که از سه طرف با دیواره‌های خشتی محصور شده است.

مهمترین نکته شاخص در معماری باغ اکبریه و دیگر باغ‌های نظیر آن که در منطقه کویری خراسان جنوبی طراحی و احداث شده‌اند، نبوغ معمار در جدال با طبیعت ناسازگار بیابانی منطقه است.

باغ اکبریه به همراه هشت باغ ایرانی سال ۹۰ با شماره ۰۰۹-۱۳۷۲ به اتفاق آرا در سی و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

هر سال شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی از این مجموعه تاریخی دیدن می‌کنند و جزو چند اثر پربازدید خراسان جنوبی به ویژه در نوروز است.

خراسان جنوبی بیش از ۹۰۰ اثر ثبت ملی و چهار اثر ثبت جهانی دارد که شامل باغ و عمارت اکبریه، بیابان لوت، قنات بلده فردوس و حوله بافی روستای خراشاد است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که صبح امروز (دوشنبه) وارد بیرجند شد در اولین روز سفر به خراسان جنوبی ضمن شرکت در راهپیمایی ۹ دی، از خانه شریف در شهر بیرجند بازدید می‌کند.

مونسان که اولین بار به استان خراسان جنوبی سفر می‌کند، از جاذبه‌های گردشگری استان بازدید خواهد کرد.

گشایش همزمان اقامتگاه‌های بوم‌گردی، بازدید از باغ و عمارت اکبریه، قنات جهانی بلده، باغ گلشن، بافت تاریخی اصفهک و کاروانسرای جوخواه از جمله برنامه‌های سفر ۲ روزه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خراسان‌ جنوبی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...