گذر از هفت‌خان رستم برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده/ رفتار تنبیهی جدید دولت برای صادرکنندگان


گذر از هفت‌خان رستم برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده/ رفتار تنبیهی جدید دولت برای صادرکنندگان

رییس اتاق ایران و قطر با گلایه از طولانی شدن روند بازگشت مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان گفت: علاوه بر موانع موجود بر سر راه صادرات، دولت رفتار تنبیهی جدیدی برای صادرکنندگان در پیش گرفته است.

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ عدنان موسی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به بلوکه شدن منابع مالی صادرکنندگان در سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: طبق قانون باید مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان طی یکماه به آن‌ها بازگردد اما در مقاطع مختلف این کار به تاخیر افتاده و اخیرا نیز بازگرداندن این پول به حساب صادرکنندگان منوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات شده است.

این صادرکننده به دشواری بازگرداندن ارز صادراتی در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: همه می‌دانیم که رفع تعهد ارزی در شرایط فعلی کار دشواری است و اینکه بازگشت ارز شرط پرداخت ارزش افزوده صادرکنندگان باشد فقط مانعی است بر روی موانع قبلی که نتیجه‌ای جز حذف صادرکنندگان واقعی از صحنه تجارت و کاهش میزان صادرات ندارد.

رییس اتاق ایران و قطر خاطرنشان کرد: بنابراین پروسه بررسی پرونده صادرکنندگان در سازمان امور مالیاتی بسیار طولانی است و بعد از بررسی، باید پرونده‌ها را با بخشنامه‌های بانک مرکزی و وزارت صمت منطبق کنند که با گذراندن این روند حتی اگر ارزش افزوده به صادرکننده بازگردد، هم ارزش پول و هم قدرت رقابت پذیری صادرکننده در بازار خارجی کاهش یافته است.

موسی‌پور همچنین از رفتار تنبیهی جدید دولت با صادرکنندگان خبر داد و افزود: طی صحبتی که با برخی صادرکنندگان داشتم متوجه شدم که دولت به جای اقدامات تشویقی، با تعلیق کارت بازرگانی آن‌ها رفتار تنبیهی جدیدی در پیش گرفته؛ با این شرایط اگر از صادرکننده‌ای سوال کنید که ادامه صادرات را جایز می‌داند یا توقف آن، پاسخ توقف صادرات است و اگر تحت فشار تعهدات خارجی نبودند به طور حتم تا کنون صادرات خود را متوقف کرده بودند.

دولت هیچ رفتار تشویقی در حوزه صادرات ندارد

او تصریح کرد: در مقاطعی صادرکنندگان به کار خود افتخار می‌کردند و دولت نیز حامی آن‌ها بود اما در حال حاضر دولت دست و پای صادرکنندگان را با موانع و فشارهای داخلی بسته؛ به عنوان یک صادرکننده صراحتا اعلام می‌کنم که حداقل طی دو سال گذشته دولت هیچ رفتار تشویقی در حوزه صادرات نداشته و تمام صحبت هایی که گفته می‌شود صادرکنندگان سربازان خط مقدم شرایط تحریمی هستند شعار است.

موسی‌پور تاخیر در بازگرداندن ارزش افزوده، مشکلات گمرکی و بانکی و نیز موانع روابط بین الملل را از عمده‌ترین مشکلات صادرکنندگان عنوان کرد و گفت: باید مکانیزمی در گمرک ایجاد شود که روند پرداخت ارزش افزوده سریع‌تر انجام شود؛ ولی به طور کل سوال اینجاست که اگر قرار است ارزش افزوده به حساب صادرکننده بازگردد چرا از ابتدا آن را اخذ می‌کنند؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !