معجزه خون بند ناف در درمان پسر تبریزی


معجزه خون بند ناف در درمان پسر تبریزی

وحید پسر بچه تبریزی است که بیماری صعب‎العلاجی از همان کودکی او را درگیر کرد و علم نوینی به نام «سلول‌های بنیادی بند ناف» او را دوباره به زندگی بازگرداند.

خون بند ناف خونی است که پس از تولد در بندناف و جفت باقیمانده و دور ریخته می‌شود. این خون غنی از سلول‌های بنیادی است. سلول‌های بنیادی خون بند ناف همانند سلول‌های بنیادی خون ساز مغز استخوان چند دسته بوده و شامل سلول‌های قرمز، که اکسیژن را به تمام بدن حمل می‌کنند، سلول‌های سفید، که در سیستم ایمنی فعالانه شرکت دارند و پلاکت‌ها که به انعقاد خون کمک می‌کنند، هست.

گفت‌وگوی زیر بخشی از سخنان محمد دانش، پدر "وحید" پسر بچه‎ای است که با تزریق سلول‌های بنیادی خون بند ناف از یک بیماری صعب‌العلاج رهایی یافته است.

او به ایسنا می‌گوید: سال 82 ازدواج کردیم و سال 84 وحید به دنیا آمد و 18 ماه با شیر مادر تغذیه کرد، بعد از اینکه که او را از شیر گرفتیم، بدن او دچار اگزما شد.

وی می‌افزاید: وحید اکثر مواقع حتی تابستان‌ها هم سرما می‌خورد و هر بار که به پزشک مراجعه می‌کردیم، می‌‎گفتند که دچار سرما خوردگی و آنفلوآنزا شده و با آنتی بیوتیک رفع می‎شود، با دچار اگزما شدن وحید، او را به بیمارستان کودکان تبریز بردیم و پس از برگزاری جلسات کمیسیون پزشکی به ما گفتند که فرزند شما به یک بیماری صعب‌العلاج به نام ویسکوت-الدریچ مبتلا شده است.

وی می‌گوید: هیچ اطلاعاتی در خصوص این بیماری نداشتیم و پس از گذشت سه هفته از بستری شدن وحید، دکترها به ما گفتند که اقدامات انجام شده در این بیمارستان برای پیشگیری بوده و فرزند شما برای درمان باید داوطلب پیوند مغز استخوان شود، سلول‌های خون ساز وحید ناقص عمل می‌کرد و از این رو باید سلول‌های بنیادین تازه‌ای به او تزریق می‎شد.

دانش اظهار می‌کند: ما را به مرکز طبی کودکان بخش ایمونولوژی معرفی کردند و به گفته پزشکان وقتی مراجعه کرده بودیم که دیر بود و وحید از اگزمای پوستی شدید رنج می‌برد، از پزشکان عمومی و متخصص تقاضا دارم در موارد مشابه با آزمایشات دقیق و با استفاده از تخصصشان این بیماری را سریع‌تر تشخیص دهند تا خانواده‌ها کم‌تر درگیر مشکلات شده و از نظر اقتصادی ضرر نبینند.

وی می‌افزاید: ما را از مرکز طب کودک به مرکز درمانی دکتر شریعتی تهران معرفی کردند و در این مرکز دکتر به ما گفت که وحید باید پیوند مغز استخوان شود و با اطلاعات ناقصی که از پیوند مغز استخوان داشتیم، اقدام به این کار کردیم.

وی بیان می‌کند: از زمان تشخیص بیماری تا انجام عمل پیوند مدام در حال رفت و آمد بین تبریز و تهران بودیم و بیماری‌های مغز و اعصاب، کلیوی و عفونی وحید را درگیر کرده بود، با کمک خدا و توسل به خدا و زحمات پزشکان در واحد پیوند مغز استخوان بیمارستان شریعتی و دکتر حمیدیه، پسرمان نجات پیدا کند.

دانش اظهار می‌کند: هفته‌ای چند روز درگیر بیمارستان و دکتر بودیم و شرایط برای من که آشنایی در تهران نداشتم، بسیار سخت بود، از خیران خواهش می‌کنم تا بیماران و خانواده‎هایی را که به دلیل مشکلات مالی شاهد از دست رفتن عزیزانشان هستند، کمک کنند، از دولت جمهوری اسلامی ایران هم تقاضا می‌کنم تا اقدامات لازم در این خصوص را انجام دهد.

وی اضافه می‌کند: وحید فزرند اول ما بود و خواهر و برادر دیگری به عنوان دهنده سلول بنیادی نداشت و پژوهشکده رویان، بیمارستان شریعتی و بانک اهدا کنندگان غیر خویشاوند خون بند ناف فریز شده به کمک وحید آمدند، خون بند ناف همان خونی است که به هنگام زایمان به هدر می‌رود.

وی می‌گوید: تزریق سلول‌های بنیادی خون بند ناف باعث شد گروه خونی وحید از o+ به -A تبدیل شود و تمام مشکلاتی که با آن درگیر بود، بعد از عمل پیوند برطرف شد.

دانش اظهار می‌کند: بانک خون بند ناف رویان نمایندگی تبریز نیز از سال ٨٨راه اندازی شده و خانواده های در آستانه تولد فرزند قبل از به دنیا آمدن فرزندشان به ذخیره سازی خون بند ناف فرزندشان اقدام کنند تا افراد واجد شرایط و در انتظار پیوند در زمان لازم در سراسر کشور و حتی خارج از کشور به این سلولها دسترسی پیدا کنند.

بر اساس این گزارش، طبق گفته مرتضی ضرابی، مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان؛ جمع آوری و جدا سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف این امکان را فراهم می‌آورد در مواردی که نیاز به استفاده از سلول‌های بنیادی خون ساز داریم، نمونه سلول‌های بنیادی خون بند ناف را در اختیار مراکز پیوند قرار ‌دهیم. بررسی ها نشان می‌دهد پتانسیل درمان بیش از 80 بیماری توسط این سلول‌های بنیادی به ویژه سلول‌های بنیادی خون بند ناف وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با ایسنا از ارسال۳7۰۰ نمونه سلول‌های بنیادی خون بند ناف از استان به بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان جهاد دانشگاهی برای ذخیره، نگهداری و استفاده‌های درمانی خبر داد.

دکتر جعفر محسنی با بیان این‌که فعالیت نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف جهاد دانشگاهی در استان از بهمن سال 87 آغاز شده است، اظهار کرد: این نمایندگی، کسب رتبه برتر کشوری در سال 97، کسب عنوان بیشترین میزان رشد در سال 96 و کسب رتبه برتر کارشناسان در سال‌های متوالی و همچنین کمترین میزان فسخ را در سال 98 در بین نمایندگی‌های سطح کشور را در کارنامه خود دارد.

وی با تاکید بر این‌که بانک خون بندناف، ذخیره و زیرساختی ارزشمند برای توسعه سلول‌ درمانی و پزشکی بازساختی است، افزود: کشورمان در حوزه سلامت و دستاوردهای پزشکی و درمان نه‌تنها توانسته در منطقه به کشوری پیشرو تبدیل شود، بلکه در سطوحی در ردیف کشورهای پیشرفته و پیشتاز نیز قرار گرفته ‌است؛ پزشکی بازساختی و دستاوردهای محققان ایرانی در زمینه سلول‌های بنیادی از جمله حوزه‌هایی است که کشورمان را به قطب دانش تبدیل کرده است.

وی افزود: پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز از ۳۵ سال پیش در دنیا و از ۲۰ سال پیش در کشورمان آغاز شده، اما از ۱۵ سال پیش، این حوزه بطور چشمگیری مورد توجه قرار گرفت و به همان میزان که در سطح بین‌المللی توسعه یافت، در ایران نیز گسترش پیدا کرده‌ است؛ علاوه بر این، می‌توان به آمار رشد مراکز پیوند که شاهدی بر این مدعا هست، اشاره کرد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان اظهار کرد: به همت دست‌اندرکاران و تغییر رویکرد متخصصان و حمایت نهادهای مختلف، مراکز پیوند سلول‌های بنیادی در کشور از یک مرکز در سال ۱۳۹۳، به ۱۹ مرکز در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته و این رشد ۱۹ برابری نشانه پتانسیل درمانی فوق‌العاده در این حوزه و نیازمندی‌های بیماران برای درمان با شیوه‌های نوین سلول درمانی است.

وی ادامه داد: طبق آمارهای موجود، در حال‌حاضر حدود ۱۴ بیماری در افراد بالغ و بیش از 60 بیماری در کودکان به کمک سلول‌های بنیادی خون بندناف درمان می‌شود؛ این آمارها، اهمیت وجود منابع سلولی مناسب برای درمان را دوچندان می‌سازد.

وی با اشاره به آمارهای ارائه شده از سوی دکتر ضرابی، مدیرعامل شرکت فناوری بانک خون بندناف رویان و رئیس بانک خون بندناف رویان در مورد ذخیره نمونه‌های خون بند ناف، تاکید کرد: بیش از ۱۲۰ هزار نمونه خون بندناف در بانک فامیلی و ۵۱۰۰ نمونه خون بندناف در بانک عمومی در بانک خون بندناف رویان ذخیره شده و این درحالی است که هم‌اکنون مجموع ذخیره بانک‌های خون بندناف عمومی در کشور، کمتر از ۱۷ هزار نمونه است.

محسنی گفت: بانک خون بندناف رویان یک بانک هیبرید است که بخش فامیلی آن در سال ۱۳۸۴ و بخش عمومی آن در سال ۱۳۸۷ تأسیس شده ‌است. این بانک دارای 31 دفتر نمایندگی در سطح کشور و دو دفتر نمایندگی خارجی نیز در شهرهای اربیل عراق و مسقط عمان دارد؛ همچنین در بانک خون بندناف رویان نمونه‌هایی از کشورهای ترکیه، ترکمنستان، رومانی، عراق، افغانستان، اردن، نروژ، کانادا، انگلستان، امارات و عمان نگهداری می‌شود.

وی با بیان این‌که خانواده‌هایی که در آستانه تولد فرزند هستند، می‌توانند با ذخیره‌سازی خون بندناف فرزندشان در بانک خون بندناف فامیلی رویان، از این سرمایه ارزشمند برای سلامت خانواده خود در آینده استفاده ‌کنند، افزود: مزیت‌های درمانی سلول‌های بنیادی خون بندناف با پیشرفت‌های علمی، روزبه روز درحال گسترش بوده و خانواده‌ها برای ذخیره این سلول‌ها تنها در آستانه تولد فرزند خود فرصت دارند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان با بیان این‌که متقاضیان برای اطلاع از فرآیند و شرایط ذخیره خون بندناف و ثبت نام، می‌توانند به سایت بانک خون بندناف رویان به نشانی http://www.rsct.ir مراجعه کرده و یا با شماره ٣٣٣٥٤٢١٥ تماس بگیرند، گفت: متقاضیان می‌توانند از خدمات مشاوره رایگان و همچنین تسهیلات قرض الحسنه بانکی برای ذخیره سازی، حفظ و نگهداری خون بند ناف نوزادان در آذربایجان شرقی بهره‌مند شوند.

بر اساس این گزارش، نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان جهاد دانشگاهی در تبریز در خیابان آزادی بالاتر از مسجد طوبی نرسیده به اداره گاز، مرکز پزشکی جهاد دانشگاهی قرار دارد.

معجزه خون بند ناف در درمان پسر تبریزی

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد