توقف فعالیت‌ شبانه معادن سنگان خواف با هدف حفاظت از پلنگ


توقف فعالیت‌ شبانه معادن سنگان خواف با هدف حفاظت از پلنگ

مشهد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از توقف فعالیت‌های غیرضروری و شبانه مجموعه معادن سنگان در خواف به خاطر گزارش حضور پلنگ در این محدوده و با هدف حفاظت از این گونه حیوانی خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تورج همتی افزود: چندی پیش فیلمی در خصوص مشاهده حضور یک قلاده پلنگ در این منطقه منتشر شد که منجر به پیگیری به منظور حفاظت از این گونه شد.

وی ادامه داد: این مجموعه معدنی در حاشیه محدوده زیستگاهی و قلمرو پلنگ در حال فعالیت است و مشاهده این گونه با شکوه در آن منطقه دور از انتظار نیست از این رو کارشناسان اداره نظارت بر امور حیات وحش این اداره کل پس از دریافت گزارش مشاهده پلنگ، به اتفاق محیط‌بانان شهرستان خواف به منظور پایش شبانه به محل محدوده معادن سنگان خواف مراجعه و با بررسی مسیرهای محتمل تردد پلنگ، قفس استاندارد زنده گیری را مستقر کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: کارشناسان مستقر در محل پس از چهار مرحله پایش محدوده، پلنگ را مجددا در محل، مشاهده و از این حیوان تصویربرداری کردند.

همتی افزود: توصیه‌های لازم درخصوص توجه به زیستگاه و قلمرو پلنگ، رعایت جوانب احتیاط، تجهیزات انفرادی و سایر پیش‌بینی‌های لازم در نشستی با حضور مسوولان و کارشناسان واحدهای معدنی مستقر در محدوده ارائه شد

وی ادامه داد: شرکتهای معدنی منطقه برای تهیه تجهیزاتی همچون قفس استاندارد زنده‌گیری و دوربین تله‌ای، برگزاری کارگاه آموزشی و انجام طرح مطالعاتی اعلام آمادگی کرده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: طی نشست‌های متعدد با مسوولان واحدهای بهداشت، ایمنی و محیط زیست واحدهای صنعتی و معدنی منطقه، توقف فعالیت شبانه معادنی که محل تردد پلنگ در آنها مشخص شده است تا پایان زمستان مورد توافق قرار گرفت و مقرر شد از حضور غیر ضروری افراد غیر مرتبط ممانعت و تجهیزات انفرادی همچون شوکر، افشانه و اشعه لیزر برای حفاظت شخصی محیط بانان و پرسنل معدن در اختیار آنان قرار گیرد.
همتی از نصب تابلوهای هشدار دهنده با محوریت حفظ حیات وحش منطقه در مسیرهای تردد، آموزش عمومی برای آن دسته از پرسنلی که ممکن است ارتباط مستقیم با پلنگ داشته باشند، فراهم سازی امکان استقرار محیط بانان درمنطقه ، استقرار بیش از ۱۰ دوربین تله‌ای با هماهنگی و نظارت کامل اداره کل حفاظت محیط زیست استان به عنوان دیگر توافقات این نشست نام برد.

وی ادامه داد: انجام مطالعات پژوهشی و میدانی با عنوان برنامه‌های میان مدت نیز مورد موافقت قرار گرفته است که دراین خصوص می‌توان به برنامه‌ریزی مدیریت زیست محیطی (EMP) و ارائه برنامه مدیریت راهبردی (SEA) ویژه معادن سنگان خواف، مطالعه بررسی مطلوبیت زیستگاه و ارائه راهکارهای حفاظتی پلنگ در محدوده یاد شده و مطالعات بررسی تنوع فونستیک و فلورستیک محدوده سنگان خواف و محدوده برداشت و محدوده اکتشافی اشاره کرد.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومترمربعی خراسان رضوی زیر پوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد و مساحت زیستگاه‌های این استان نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان در اختیار دارد. این استان دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، دو گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند. گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره، کبک است.

شهرستان خواف در فاصله ۲۶۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر مشهد قرار گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی