عملیات اجرایی ایستگاه راه‌آهن خاوران تبریز آغاز شد


عملیات اجرایی ایستگاه راه‌آهن خاوران تبریز آغاز شد

تبریز - ایرنا - عملیات اجرایی ایستگاه راه‌آهن خاوران تبریز به عنوان حلقه اتصال راه آهن میانه به این کلانشهر امروز دوشنبه با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، نائب رییس مجلس و استاندار آذربایجان‌شرقی آغاز شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این مراسم در خصوص ویژگی‌های ایستگاه راه‌آهن خاوران گفـت: شهر تبریز از سوی سازمان جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی بافت فرش مشهور است و با توجه به این عنوان، ایستگاه راه‌آهن خاوران با الهام از فرش تبریز طراحی شده است.

وی طراحی نمای ایستگاه را الهام گرفته از دار قالی دانست و افزود: با توجه به اینکه بیش از ۴۰۰ شاعر، عارف و رجال نامی ایران از ۸۰۰ سال پیش تاکنون در مقبره الشعرای شهر تبریز به خاک سپرده شده‌اند، ورودی ایستگاه نیز با ایده کتاب و دیوان شعر از جنس سنگ بنا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه اعتبار پیش‌بینی شده برای این پروژه را حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: پایانه مسافری این ایستگاه در زمینی به مساحت بیش از ۳ هزار متر مربع احداث خواهد شد و سایبان پایانه مسافری آن ۱۴۰۰ متر مربع و سکوی مسافری نیز ۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به بهره‌برداری از راه‌آهن میانه- بستان‌آباد در ماه گذشته توسط رییس جمهوری اظهار کرد: ظرفیت های آذربایجان شرقی بر کسی پوشیده نیست و با وجود اقدامات خوب زیرساختی در این استان، باید این روند با شتاب ادامه یابد.

خیراله خادمی با تاکید بر اهمیت آذربایجان شرقی در مسیر کریدورهای مهم بین‌المللی گفت: از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، سه کریدور مهم از ایران عبور می‌کند که راه‌آهن میانه - تبریز یکی از بخش‌های مهم این کریدورها است.

وی طولانی بودن مسیر ریلی موجود تهران- تبریز را از مهم ترین عوامل احداث خط جدید ریلی میانه- بستان‌آباد- تبریز دانست و افزود: این مسیر ریلی با هدف کاهش زمان سفر و افزایش سرعت حمل بار و مسافر طراحی شد که در آذر ماه سال جاری از میانه تا بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر مورد بهره‌برداری قرار گرفت و هم اکنون عملیات ریل گذاری در حد فاصل بستان‌آباد تا خاوران در حال انجام است.

وی با بیان اینکه این پروژه اولین پروژه‌ ریلی کشور است که از ابتدا به صورت دوخطه اجرا می‌شود و برای اجرای آن ۶۵ میلیون مترمکعب عملیات خاکی انجام شده است، افزود: تاکنون ۱۸۶۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است که ارزش آن به قیمت روز بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است.

خادمی با بیان اینکه در کل کشور حدود ۱۱۶۰ کیلومتر آزادراه در حال اجراست، گفت: ۳۰۰ کیلومتر از این میزان در قالب چهار آزاد راه بزرگ در آذربایجان شرقی است که حدود یک چهارم آزادراه های در حال ساخت را شامل می شود.

وی با بیان اینکه ۳۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در کشور در حال اجرا داریم، خاطرنشان کرد: سه طرح مهم ریلی در استان آذربایجان شرقی است که مسیر میانه به تبریز یکی از بزرگ ترین طرح های عمرانی است .

خادمی اظهارکرد: این مسیر ریلی در نهایت از جنوب استان آذربایجان شرقی (میانه) به اردبیل می رسد که حدود ۵۰ کیلومتر از مسیر ۱۷۰ کیلومتری آن در این استان واقع شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی طول بزرگراه های کشور را ۱۷ هزار کیلومتر اعلام کرد و گفت: هم اکنون ۷۸۰۰ کیلومتر بزرگراه در حال اجراست و سالانه حدود ۲۰۰۰ کیلومتر بزرگراه ساخته می شود.

راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز ۲۰۳ کیلومتر طول دارد و از ایستگاه موجود میانه آغاز می‌شود و با گذر از مسیری نسبتا کوهستانی از شهرهای ترکمن‌چای، بستان‌آباد و باسمنج عبور کرده و به ایستگاه خاوران می رسد و در نهایت به ایستگاه راه‌آهن موجود تبریز متصل خواهد شد.

زیرسازی مسیر بستان‌آباد تا تبریز ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز تا پایان سال ۹۹ این خط به تبریز می‌رسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بی پیکر