به گزارش فارس، بولیوی سفیر مکزیک و دو دیپلمات اسپانیایی را از این کشور اخراج کرد.

به گزارش اسپوتنیک، مقامات بولیوی با عنصر نامطلوب توصیف کردن سفیر مکزیک در این کشور و همچنین دو دیپلمات اسپانیایی، از آنها خواسته تا ظرف 72 ساعت این کشور را ترک کنند.

هفته گذشته ‌وزارت امور خارجه مکزیک اعلام کرده بود که بولیوی اقدام به آزار و ارعاب دیپلمات‌های این کشور در سفارت مکزیک در لاپاز کرده است.

سفارت مکزیک در لاپاز به ۹ تن از مقامات دولت «اوو مورالس» رئیس جمهور سابق بولیوی پناه داده و برای آن‌ها پناهندگی صادر کرده است. دولت کودتای بولیوی در پاسخ به این اقدام شمار نیروهای پلیس در اطراف این سفارت را افزایش داد تا از «فرار» این مقامات به خارج از کشور جلوگیری شود.

مورالس، اولین رئیس‌جمهور بومی بولیوی، ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان)، در حالی که برای بار چهارم در انتخابات پیروز شده بود، از سوی احزاب مخالف به تقلب متهم شد و در نهایت با تهدید ارتش بولیوی و تحت فشار کشورهای غربی، مجبور به استعفا و سپس ترک کشورش شد. وی در حال حاضر در آرژانتین به سر می‌برد و درخواست پناهندگی سیاسی داده است.

هرچند دولت موقت بولیوی به ریاست «جنین آنز» بسیاری از متحدان مورالس را بازداشت کرده، اما مورالس در این مصاحبه ابراز اطمینان کرده که حزب او بار دیگر در انتخابات پیروز می‌شود.

پارلمان بولیوی کمیته‌ای را برای برگزاری انتخابات تازه در این کشور تشکیل داده است. قرار است این کمیته تا ۷ روز دیگر موعد انتخابات تازه را اعلام کند. همزمان، دادستانی بولیوی به درخواست دولت موقت این کشور، حکم بازداشت مورالس را به اتهام «فتنه، تروریسم و حمایت مالی از تروریسم» صادر کرده است.

مورالس هفته گذشته در مصاحبه‌ای افشا کرد که دلیل فشار آمریکا برای برکناری او، قراردادهای گسترده بولیوی با چین در زمینه استخراج لیتیوم و همچنین خودداری وی از قطع روابط با ایران، کوبا و ونزوئلا بوده است.