جفا در حق مسجد/ حذف دو سوم بیمه خادمان در مجلس پیگیری می شود


جفا در حق مسجد/ حذف دو سوم بیمه خادمان در مجلس پیگیری می شود

قطع شدن بیمه خادمان مساجد، جفایی در حق کسانی است که با کمترین حقوق و درآمد؛ مشغول خدمت به مساجد و مسائل فرهنگی هستند، موضوعی که حجت الاسلام «عبادی» نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس قول طرح و پیگری ‌آن در مجلس را داد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: فرودین 98 بود که متولیان امر مساجد از حذف نقش واسطه گری اوقاف در پرداخت بیمه خادمان با خبر می شوندو این موضوع را به نفع رفع مشکل مستضعف ترین قشر جامعه پیگیری می کنند ولی تا کنون به نتیجه ای نمی رسند.

اما قطع شدن بیمه خادمان مساجد از سوی سازمان اوقاف درحالی است که این قشر، با کمترین حقوق و درآمد مشغول خدمت به مساجد هستد که این مشکل می تواند در زمینه خدمات رسانی درست به نمازگزاران و مراجعان به مساجد اثر سویی داشته باشد.

خبرنگار شبستان با شنیدن اعتراض های خادمان در این باره بر آن شد تا این موضوع را از متولیان امور مساجد و نمایندگان مجلس پیگیری کند که در ادامه به آن می پردازیم.

جفا در حق مسجد/ حذف دو سوم بیمه خادمان در مجلس پیگیری می شود

«روح الله نوری»، مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی به خبرنگار خبرگزاری شبستان، اظهار داشت: مدیریت بیمه خادمان مساجد قبلا بر عهده سازمان اوقاف بود ولی هم اکنون به هر دلیلی اوقاف این مسئولیت را نپذیرفته است.

وی افزود: در خصوص نقش واسطه گری اوقاف در پرداخت بیمه خادمان اخبار ضد و نقیضی وجود دارد؛ اوقاف، تامین اجتماعی و دولت هر کدام موضوع خاصی را مطرح می کنند و مشخص نیست که حذف نقش واسطه گری اوقاف در پرداخت بیمه خادمان لایحه دولت است یا نه؛ علی القائده اگر این طرح از سوی دولت مطرح شده، نمی توان مجلس را مقصر دانست.

حجت الاسلام نوری ادامه داد: این موضوع یعنی حذف نقش واسطه گری اوقاف در پرداخت بیمه خادمان نتیجه سوء مدیریت است و از آنجایی که هیچ خدمتی به خادمان پرداخت نمی شود، پرداخت بیمه حداقلی از سهم دولت باید مرتفع شود.

وی گفت: خادمانی که قبل از این طرح، بیمه خادمی شده اند به همان روال قبل حق بیمه را پرداخت می کنند ولی خادمان جدیدی که بخواهند بیمه شوند باید خودشان تمام حق بیمه را پرداخت کنند و اوقاف در این خصوص نقشی ندارد که این مورد جفا در حق مسجد است.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی با بیان اینکه زمانی که خادمی بازنشسته می شود نیاز به خادم جدید برای رسیدگی به امورات مساجد داریم، گفت: با امضای این طرح و حذف نقش واسطه گری اوقاف در پرداخت حق بیمه، مشکلات مسجد چندین برابر می شود.

حجت الاسلام نوری با اشاره به اینکه مدیران رسیدگی به امور مساجد دنبال مقصر موضوع نیستند، گفت: اصل این طرح اشتباه است و اگر مجلس، دولت و یا سازمان خاصی این طرح را مطرح و تایید کرده است باید بداند که این طرح عواقبی خواهد داشت و رفع و سامان آن مطالبه بر حق خادمان مساجد و مردم است.

وی گفت: اگر ما به دنبال احیای مساجد هستیم و امروز که بحث سازمان های مردم نهاد مطرح است، باید بیشتر به مسجد توجه شود. چرا مسجد را با هویت خودش به عنوان یک نهاد مردمی نمی بیینند؟! دولت بودجه های خود را به راحتی به سمت موسسات مردم نهاد و ... سوق می دهد؛ ولی مسجد به اندازه یک موسسه مردم نهاد که روزانه مردم با آن سرو کار دارند این حق را ندارد که بودجه ای برای آن در نظر گرفته شود؟

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: خادمان باید حق و حقوق بیشتری داشته باشند نه اینکه حداقل خدمت دولت به آنها را حذف کرد، اداره بیمه، هم اکنون نسبت به بیمه خادمان جدید پاسخگو نیست و هم اکنون چندین مسجد در خراسان جنوبی نیاز به خادم جدید دارد که با مشکل بیمه مواجه اند.

حجت الاسلام «رضا تهوری»، مسئول امور اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی هم با گلایه از حذف نقش واسطه‌گری اوقاف در پرداخت بیمه خادمان مساجد، گفت: حذف دو سوم بیمه خادمان انگیزه اداره مساجد را در این قشر از بین برده است.

وی افزود: از اول فروردین 98 نقش واسطه گری اوقاف در بیمه خادمین (پرداخت دو سوم حق بیمه خادمان توسط اوقاف) که از مستضعف ترین، محروم ترین و تاثیر گذارترین قشر در مساجد هستند قطع شده است که باید به عنوان یک مطالبه بر حق از سوی مجلس مرتفع شود.

مسئول امور اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی بیان کرد: قبل از این مصوبه، یک سوم بیمه، را خادم و دو سوم را دولت پرداخت می کرده است ولی هم اکنون خادمان جدید در صورت معرفی، بیمه آزاد می شوند و به ازای هر 10 خادم بازنشسته می توان یک خادم را جهت بیمه معرفی کرد.

تهوری تصریح کرد: با اجرای این مصوبه در سال جاری متقاضی برای خادمی مسجد هم نداشته ایم، باید بودجه ای برای خادمان مساجد مصوب شود.

وی گفت: برای حل این مشکل جلساتی با اوقاف و تامین اجتماعی در خراسان جنوبی برگزار شده است ولی به نتیجه مطلوبی نرسیده ایم و باید این موضوع از طریق سازمان اوقاف پیگیری شود.

تهوری ادامه داد: اکثر مساجد خراسان جنوبی از درآمد کافی برخوردار نیستند و بیمه؛ حداقل امید خادمان بود که با مشکل روبرو شده است.

تامین اجتماعی برای جذب اعتبار بیمه خادمان جدید رایزنی کند

«پرویز بخشی پور»، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی هم در خصوص حذف نقش واسطه گری اوقاف در پرداخت بیمه خادمان به خبرنگار شبستان، اظهار داشت: پرداخت دو سوم بیمه خادمان جدید را دولت نپذیرفته و هم اکنون این مهم بر عهده سازمان تامین اجتماعی است.

وی افزود: بودجه ای که قبلا سازمان اوقاف برای بیمه خادمان مساجد پرداخت می کرد از اعتبارات دولتی بود ولی هم اکنون این اعتبارات حذف و خادمان جدید باید حق بیمه خود را کامل بپردازند.

حجت الاسلام بخشی پور افزود: سازمان اوقاف هم اکنون فقط افراد را به سازمان تامین اجتماعی معرفی می کند و دولت از طرحی که قبلا اجرا می شد (70 درصد حق بیمه را دولت و 30 درصد حق بیمه را خادمان می پرداختند) به دلیل شرایط بد اقتصادی استقبال نمی کند.

وی بیان کرد: اوقاف این موضوع را پیگیری کرده ولی اجرای این طرح معوق شده و هم اکنون سازمان تامین اجتماعی باید برای جذب اعتبارات برای پرداخت حق بیمه خادمان جدید رایزنی و اقدام کند چراکه خادمان مساجد، گروهی هستند که به لحاظ اقتصادی ضعیف و زحمتکش هستند و این طرح باید بازنگری شود.

*مجلس حذف بیمه خادمان را پیگیری می کند

حجت الاسلام «سید محمد باقر عبادی»، نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، اظهار داشت: خادمین اماکن مذهبی و مساجد خدمتگزار اصلی مسائل فرهنگی هستند و دولت باید برای مسائل فرهنگی هزینه کند.

وی گفت: با توجه به اینکه این قشر درآمد خوبی هم ندارند و به نوعی از تاثیرگذارترین افراد در جامعه هستند، شایسته نیست که بیمه آن ها از سوی دولت قطع شود.

وی بیان کرد: پرداخت قسمتی از بیمه خادمان مساجد توسط دولت حداقل کار برای خادمان بود و در شرایط فعلی نیز دولت باید در پرداخت حق بیمه خادمان مانند گذشته این قشر را حمایت کند.

نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس افزود: نماینده اوقاف باید موضوع را با نمایندگان مجلس در بیان می گذاشت چراکه مجلس آمادگی دارد در این حوزه همکاری کند و هم اکنون این موضوع در مجلس مطرح و پیگیری خواهد شد.

گزارش: سمیه محمدی

پایان پیام/575

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا