نقشه محلات، مناطق و نواحی شهر سنندج با کاربری جدید تهیه شد


نقشه محلات، مناطق و نواحی شهر سنندج با کاربری جدید تهیه شد

سنندج - ایرنا - معاون شهرسازی و معماری شهرداری سنندج گفت: طرح تعیین مرز محلات، مناطق و نواحی این شهر در راستای توزیع متوازن خدمات شهری و ایجاد زمینه برای مشارکت شهروندان تهیه شد.

روناک بابایی روز سه شنبه اظهار داشت: تعیین مرز محلات و مناطق شهری براساس دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور امسال در دستور کار قرار گرفت و با توجه به مغایرت‌هایی که طرح تفصیلی شهر سنندج با ویژگی های عرفی و اجتماعی محلات دارد در چارچوب قوانین موجود و دستورالعمل ابلاغ شده این معاونت نسبت به اجرای طرح اقدام کرد.

وی با اشاره به تهیه نقشه محلات با کاربری جدید و اجرای طرح تعیین مرز محلات، مناطق و نواحی شهر سنندج افزود: این مهم در راستای توزیع متوازن خدمات شهری، تحقق مدیریت یکپارچه شهری، توزیع عادلانه خدمات و ایجاد زمینه برای مشارکت شهروندان اجرایی شده است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری سنندج اضافه کرد: براساس دستورالعمل، ابتدا نقشه پایلوت BASE MAP که منبع آن طرح تفصیلی مصوب سال ۹۱ شهر سنندج بود و در محیط GIS در محدوده قانونی شهر، نواحی و موقعیت شهر نسبت به حریم شهر سنندج تهیه شد.
وی یادآور شد: براساس طرح تفصیلی، شهر سنندج دارای ۷۷ محله بوده و در ساختار اجتماعی و فرعی شهر، ۱۸۸ محله است که پس از شناسایی مرز محلات با حضور در محل و درمیان مردم نسبت به شناسایی مرز محلات و اسامی محلات اقدام شد.
بابایی گفت: پس از تعیین مرز محلات و مرزبندی در محیط GIS محلات بر روی Base map اعمال شده تا تعیین مرزها در انطباق با طرح تفصیلی هم کنترل شود و بر همین اساس بعد از تهیه بلوک‌های آماری جمعیتی براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ از مرکز آمار استانداری کردستان اخذ و براساس مرز محلات جمعیت ساکن در هر کدام از محلات ۱۸۸ گانه شهر تعیین شد.
وی اظهار داشت: براساس دستورالعمل ابلاغ شده تعیین مرز هر محله برپایه معابر پیرامونی و درون بافت محلات بوده که تمام معابر مورد نیاز با ذکر نام در حدود محلات درج و اعلام شد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری سنندج اضافه کرد: در ادامه روند تعیین مرز محلات و مناطق و نواحی شهر سنندج طبق مرز محلات نقشه‌ای برای تمام محلات با معرفی کاربری‌های موجود و پیش بینی شده طرح تهیه شد.
وی افزود: براساس جمعیت ساکن، سرانه تمام کاربری‌ها محاسبه و برای هر محله از شهر در سطح هر کدام از مناطق و نواحی شناسنامه حاوی کلیه اطلاعات از جمله (جمعیت، مساحت محله، کاربری ها، سرانه کاربری، حدود اربعه و معابر پیرامونی و آثار ارزشمند تاریخی موجود در محله تهیه شد.
بابایی تاکید کرد: از برآیند شناسنامه هر کدام از محلات، برای هر منطقه شناسنامه‌ای حاوی تعداد محلات، وضعیت کاربری‌های سطح منطقه و جمعیت ساکن در سطح منطقه و به تبع شناسنامه مناطق برای کل شهر سنندج شناسنامه تهیه شد که بر همین اساس می‌توان وضعیت شهر را از لحاظ پراکنش‌های جمعیت و سطوح کاربری ها تعیین و بررسی کرد.
وی یادآور شد: آنچه بر اساس کار تعیین مرز محلات است تدوین مبانی نظری و استدلالات شهرداری در توجیه اجرای طرح محله‌بندی شهر است که براین اساس نظام تقسیمات منطقه و محله‌بندی باید در راستای توزیع متعادل وزن‌های اقتصادی، جمعیتی و سطوح کاربری ها تعیین و بررسی شود.
بابایی گفت: در همپوشانی تعیین مرز مناطق پژوهش‌هایی که براساس استعلامات لازم به عمل آمده ازشهرداری مناطق بوده و مرز هر کدام از مناطق براساس توانایی اقتصادی و سطح خدمات تعیین شده است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری سنندج تاکید کرد: در حال حاضر طرح تعیین مرز محلات، مناطق و نواحی شهر سنندج تدوین شده و به سازمان شهرداری‌ها و دهیاریهای کشور جهت تایید ارسال شده است.
شهر سنندج مرکز استان کردستان با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت با سه ناحیه شهرداری اداره می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403