تشکیل ساک حاملگی، در کدام هفته بارداری؟


تشکیل ساک حاملگی، در کدام هفته بارداری؟

ساک حاملگی از اولین نشانه های باردار شدن است که می توان در سونوگرافی مشاهده کرد.

ساک حاملگی از اولین نشانه های باردار شدن است که می توان در سونوگرافی مشاهده کرد. ساک بارداری، جنین و مایع آمنیوتیک را که باعث تقویت و حفاظت از جنین می شود، در بر می گیرد.
در یک چرخه طبیعی بارداری این ساک از هفته پنجم تا هفتم پس از آخرین چرخه قاعدگی شکل می گیرد و در سونوگرافی واژینال در هفته سوم تا پنجم، قابل مشاهده است. سونوگرافی واژینال نسبت به سونوگرافی شکمی حساسیت بیشتری دارد و تصاویر واضح تری نشان می دهد. زمانی که اندازه هورمون HCG بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ باشد ساک بارداری شکل گرفته است.
تشکیل ساک حاملگی، در کدام هفته بارداری؟

تشکیل ساک حاملگی جواب قطعی است؟
اما سوالی که مطرح می شود این است که مشاهده ساک حاملگی در سونوگرافی می تواند یک بارداری طبیعی را تضمین کند؟ کارشناسان معتقدند وجود ساک بارداری نشان دهنده بارداری است، اما نمی تواند تضمین کننده سلامت بارداری و پایان طبیعی آن باشد.

بعد از تشکیل و مشاهده ساک، نشانه مثبت دیگر بارداری مشاهده کیسه زرده جنین است. تا زمان ایجاد جفت، کیسه زرده مسئول تغذیه جنین است و نشان دهنده سلامت بارداری است. در بعضی از بارداری ها ساک حاملگی در سونوگرافی تشخیص داده شده اما کیسه زرده شکل نگرفته است.

کیسه زرده را می توان در هفته پنج و نیم تا ششم بارداری در سونوگرافی واژینال تشخیص داد.

اگر ساک حاملگی مشاهده شود...
اگر ساک حاملگی در سونوگرافی مشاهده شود، آیا تضمینی برای بارداری است؟ کیسه بارداری قطعا به معنای بارداری است، اما تضمینی نیست که بارداری شما سالم باشد و به طور طبیعی ادامه پیدا کند.
برای مثال بعد از اینکه کیسه مشاهده شد، نشانه مثبت بعدی این است که یک کیسه زرده در داخل آن ایجاد شود. این کیسه مواد مغذی را برای جنین در حال رشد مهیا می‌کند تا زمانی که جفت جایگزین شود و بنابراین یک شاخص مهم برای تشخیص بارداری سالم است.
در برخی موارد، ساک حاملگی در سونوگرافی دیده می‌شود، اما بعد از آن کیسه زرده دیده نمی‌شود. این کیسه معمولا در هفته‌ی ۵ تا ۶ بارداری و از طریق سونوگرافی ترانس واژینال قابل مشاهده است.

سونوگرافی برای مشاهده ساک حاملگی زود انجام شده است

- ساک حاملگی معمولا بین هفته سوم بارداری تا هفته پنجم بارداری، یا در زمانی که سطح hCG به 1500 تا 2000 برسد توسط سونوگرافی واژینال قابل مشاهده است.
- قبل از آن، حتی در بارداری های قطعی نیز ساک حاملگی در سونوگرافی قابل مشاهده نیست.
- اگر 5 هفته از بارداری گذشته باشد و یا سطح hCG بالاتر از 2000 باشد دیده نشدن ساک حاملگی نشانه وجود مشکل است. اما هنگامی که مقدار hCG زیاد نباشد، یا هیچ مدرک قطعی از بارداری وجود نداشته باشد احتمالا بارداری در مراحل اول خود می باشد. در این مورد سونوگرافی ضروری است.

ساک بارداری در روزها و هفته های بارداری
سن بارداری را می توان از راه های مختلف تخمین زد. یکی از روش های محاسبه سن بارداری بررسی اندازه یا قطر ساک حاملگی می باشد. یک راه ساده آن است که به اندازه ساک بارداری به میلی متر، 28 روز (4 هفته) اضافه کنید.
تشکیل ساک حاملگی، در کدام هفته بارداری؟

ساک حاملگی خالی نشان دهنده چیست؟
- ممکن است برای مشاهده ساک بارداری زمان مناسبی نباشد.
- معمولا ساک بارداری در سونوگرافی واژینال از هفته سوم تا پنجم باید مشاهده شود. یا زمانیکه hCG به 1500 تا 2000 رسیده باشد. اگر بارداری از هفته پنجم گذشته باشد، یا سطح hCG بالاتر از 2000 باشد، نبود ساک حاملگی به احتمال زیاد نشان دهنده یک مشکل است. در غیر این صورت باید مجددا سونوگرافی انجام شود.
- بارداری خارج از رحم است.
- وقتی ساک بارداری در رحم قابل مشاهده نباشد، احتمال بارداری خارج از رحم وجود دارد. بارداری خارج از رحم می تواند خطرناک باشد، اما معمولا عدم وجود ساک حاملگی مربوط به تاریخ اشتباه بارداری است. پزشک قادر به تشخیص حاملگی خارج از رحم است و درمان مورد نظر را توصیه می کند. اگر بارداری خارج از رحم زود تشخیص داده شوند، نیازی به جراحی نیست.
- شاید جنین سقط شده باشد.
- اگر در ابتدای بارداری خونریزی داشتید یا علائم سقط جنین را تجربه کردید، عدم وجود ساک بارداری به معنای سقط زودهنگام است. اگر سطح هورمون بارداری کم شود و ساک بارداری نیز مشاهده نشود، تشخیص قطعا سقط جنین است.

تفاوت میان ساک بارداری در بارداری واقعی و بارداری پوچ
ساک حاملگی در حاملگی واقعی و پوچ دارای تفاوت‌هایی است که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:
در سونوگرافی شکمی، زمانی که قطر ساک حاملگی به 20 میلی متر رسید، کیسه زرده قابل مشاهده است.
در سونوگرافی واژینال اگر اندازه قطر ساک حاملگی بیشتر از 25 میلی متر بود و جنینی وجود نداشت حاملگی پوچ می‌باشد.
ساک بارداری در انتهای رحم قرار داشته و با یک دیواره سفید رنگ احاطه شده است. شکل ساک حاملگی به صورت یک دایره یا بیضی بوده و به یک طرف رحم متمایل می‌باشد.
تشکیل ساک حاملگی، در کدام هفته بارداری؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟