لزوم تدوین طرح جامع پرورش «شاه‌میگوی» سد ارس


لزوم تدوین طرح جامع پرورش «شاه‌میگوی» سد ارس

ارومیه- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: تدوین و اجرای طرح جامع تکثیر، پرورش و ارزیابی ذخایر شاه‌میگوی دراز آب شیرین سد ارس باید در اولویت قرار گیرد.

رسول جلیلی روز سه‌شنبه در جلسه بررسی وضعیت ذخایر شاه‌میگوی دراز آب شیرین سد ارس با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی قابلیت‌های بالایی در زمینه رشد و توسعه آبزی‌پروری دارد، افزود: شاه‌میگوی دراز آب شیرین مهمترین محصول صادراتی شیلات استان به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: صید غیرمجاز تهدیدی جدی برای ذخایر شاه‌میگوی دراز آب شیرین سد ارس است و این امر موجب برهم خوردن اکوسیستم و شرایط زیستی شاه‌میگو می‌شود.

ناصر آق، رییس پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه ارومیه نیز در این جلسه بیان کرد: توسعه پرورش شاه‌میگو در آذربایجان‌غربی به عنوان مهمترین ظرفیت اقتصادی در بخش شیلات ضروری است اما ذخایر و جمعیت شاه‌میگو در سد ارس باید به صورت سالانه حفظ و ارزیابی شود.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور نیز گفت: زنگ خطر انقراض شاه‌میگوی سد ارس از سال ۱۳۹۳ به صدا درآمد و در صورت بی‌توجهی باید شاهد از بین رفتن این گونه ارزشمند در سد ارس باشیم.

علی نکویی‌فرد با بیان اینکه تحقیقات در زمینه بهبود شرایط زیستی شاه‌میگوی سد ارس در این مرکز ادامه دارد، اظهار داشت: نقش تولید این محصول استراتژیک در اشتغال‌زایی و تولید پایدار در منطقه انکارناپذیر است.

وی افزود: علاوه بر بهبود شرایط زیستی در دریاچه پشت سد ارس، پرورش شاه‌میگو در استخرها و منابع آبی مستعد نیز می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه افزود: طی سال‌های گذشته به طور میانگین بین ۶۰ تا ۲۷۰ تن شاه‌میگو از منابع سد ارس صید می‌شد اما طی ۲ سال اخیر ذخایر این آبزی ارزشمند در خطر انقراض قرار گفته‌است.

محمدباقر قریشی گفت: از سال ۱۳۹۳ تاکنون با ورود و افزایش تردد صیادان غیرمجاز به سد ارس تولید و پرورش شاه‌میگو دچار مشکل اساسی شده‌است.

وی بیان کرد: صید بی‌رویه و غیرمجاز شاه‌میگو در کنار سایر آبزیان در این منطقه موجب بروز بحران اساسی در زمینه ذخایر شاه‌میگوی سد ارس شده‌است.

به گزارش ایرنا هر شاه‌میگوی دراز آب شیرین پشت سد ارس سه سال طول می‌کشد تا در منابع به وزن عادی ۵۰ گرم برای عرضه در بازار برسد و هر کیلوگرم آن به قیمت ۱۰ تا ۱۳ یورو صادر می‌شود.

زمان ممنوعه برای صید شاه‌میگوی دراز آب شیرین در دریاچه پشت سد ارس از آبان تا اوایل خرداد است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر ایرانی زیباترین پسر جهان شد ! / این پسربچه بعد 14 سال جذابترین شد + عکس های مدلی...