خان‌محمد داوودی سند هنر جازموریان است


خان‌محمد داوودی سند هنر جازموریان است

زاهدان- ایرنا- فرماندار دلگان سیستان و بلوچستان گفت: استاد پهلوان خان‌محمد داوودی نوازنده سازهای محلی بلوچی سند زنده هنر جازموریان است.

مجتبی شجاعی روز سه شنبه درحاشیه دیدار با هنرمند باسابقه سرنانواز بلوچ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: جادوی هنر و نوای ساز سرنای این هنرمند تحسین برانگیز است.
وی اظهار داشت: فرهنگ و هنر و تمدن حوزه دلگان و جازموریان ریشه در تاریخ دارد.
فرماندار دلگان افزود: توجه به ظرفیت ها و فرهنگ غنی، آداب و رسوم بومی و محلی منطقه جازموریان از ضرورت های اجتناب ناپذیر است که امیدواریم در دستگاه های فرهنگی بیش از پیش در اولویت قرار گیرد.
وی اظهار داشت: فرهنگ و تمدن چگردک این شهرستان با تمدن کهن باستان و عهد مفرغ برابری می‌کند.
شجاعی اضافه کرد: ظرفیت‌های میراث فرهنگی و گردشگری دلگان مورد غفلت قرار گرفته و ناشناخته مانده و در نتیجه سودجویان بخش بزرگی از سرمایه های کهن دلگان و چگردک را با کاوش های غیرمجاز و فروش گنجینه ها در کشورهای همجوار به تاراج برده ‌ند.
فرماندار دلگان ادامه داد: از سال قبل با همکاری مردم منطقه و میراث فرهنگی برای حفظ و احیاء و ثبت گنجینه های باستانی اقدام شد و در همین راستا پروفسور فرانسیس دیست باستان شناس فرانسوی پای کار آمد و تیم کاوش در محوطه باستانی چگردک مستقر شد.
شجاعی با تاکید بر ایجاد و فعال سازی پایگاه پژوهش های باستان شناسی حوزه شرقی فرهنگ جازموریان گفت: بررسی محوطه‌های باستانی، شناسائی کامل داده‌های فرهنگی منطقه، طرح ساماندهی و لایه نگاری محوطه، کاوش، حفاظت و مرمت محوطه های باستانی چگردک از سال قبل تاکنون در حال انجام است‌.
شجاعی بیان کرد: کاوش ها در ۲ گورستان قدیمی و تپه چگردک شهرستان دلگان انجام می‌شود.

شهرستان دلگان از توابع استان سیستان و بلوچستان در ۴۸۲ کیلومتری جنوب غرب زاهدان مرکز این استان و در همسایگی استان کرمان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها