معاون وزیر کشور: 20 هزار میلیارد تومان از خسارت سیل جبران شد


معاون وزیر کشور: 20 هزار میلیارد تومان از خسارت سیل جبران شد

همدان - ایرنا - معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران گفت: سیل فروردین امسال 35 هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرد که 20 هزار میلیارد تومان از این خسارت در قالب بلاعوض و پرداخت تسهیلات جبران شد.

اسماعیل نجار روز سه‌شنبه در حاشیه همایش همدان استان تاب‌آور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بروز سیلاب فروردین به چند بخش شامل مسکن، کشاورزی، صنایع، زیرساخت ها و سایر حوزه ها خسارت وارد کرد.

وی با بیان اینکه مشکلی در پرداخت خسارت بخش مسکن وجود ندارد افزود: اعتبار مورد نیاز این بخش تامین شده است و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از نظر تسهیلاتی و بلاعوض ها، اعتبار مورد نیاز را پرداخت می کند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: بیش از ۱۶۰ هزار واحد مسکونی در سیلاب فروردین امسال آسیب دیدند که از این تعداد حدود ۷۰ هزار واحد مسکونی تعمیری بودند.

وی ادامه داد: تسهلات مورد نیاز برای تعمیر این واحدهای مسکونی پرداخت شده است اما در زمینه ساخت واحدها امیدواریم تا پایان سال مابقی کارهای مورد نیاز انجام شود.

نجار گفت: همچنین در بخش کشاورزی بسیاری از پرداخت ها انجام شده است اما با توجه به اینکه برای نخستین بار پرداخت خسارت صورت می گرفت باید ساز و کار مناسب پیش می گرفتیم تا دقیق و منطقی تر پرداخت ها صورت گیرد.

معاون وزیر کشور ادامه داد: علاوه بر اینکه از دولت مصوبات لازم برای پرداخت خسارت به کشاورزان دریافت شد و توان پژوهشگاه هوا فضا را نیز به خدمت گرفتیم تا در بررسی میزان خسارت و پرداختی ها دقت بالا برود.

وی اضافه کرد: با ثبت درخواست در سامانه «سجاد»، ثبت مختصات ملک و اعلام میزان خسارت ها، این اطلاعات انطباق داده شده و در صورت صحت اطلاعات، خسارت افراد توسط جهاد کشاورزی پرداخت می شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: برآورد اولیه میزان خسارت وارد شده در این بخش پنج هزار میلیارد تومان بود که تسهیلات مورد نیاز تامین شد ولی با توجه به دقت صورت گرفته در زمینه میزان خسارت وارده، کمتر از رقم اولیه در حال پرداخت است.

نجار درباره زیرساخت ها نیز گفت: سیلاب فروردین خسارت سنگینی به زیر ساخت های حوزه وزارت نیرو، برق، آب، آب روستایی و فاضلاب و دیواره های ساحلی وارد کرد بنابراین یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این بخش اختصاص یافت.

وی ادامه داد: این میزان اعتبار با اولویت لایروبی و ترمیم داکت ها و آب برها و دیواره های ساحلی اختصاص یافت هر چند برای جابجایی اعتبارات این بخش، مجوزهایی لازم داده شده است تا بتوانند آن را در شتاب بخشی به فرایند فعالیت ها استفاده کنند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: در سیلاب فرودین امسال بسیاری از راه ها از جمله راه خرم‌آباد - پل زال شسته شد و زیر ساخت ها و پل های زیادی شکسته و از بین رفتند.

نجار بیان کرد: هر چند معتقدیم همه مراکز تولید در برابر حوادث باید بیمه باشند با این وجود تسهیلاتی در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت و مقداری تسهیلات نیز برای گردشگری پیش بینی شد.

وی ادامه داد: یک هزار میلیارد تومان تسهیلات نیز برای شهرداری ها مناطق سیل زده تخصیص یافت اما طبق بررسی های صورت گرفته این رقم یک چهارم برآوردی صورت گرفته در زمینه خسارت سیلاب بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر