سالانه 13 میلیون مترمکعب آب در خراسان جنوبی هدر می‌رود


سالانه 13 میلیون مترمکعب آب در خراسان جنوبی هدر می‌رود

بیرجند - ایرنا - مدیر دفتر مدیریت مصرف و کاهش آب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: سالانه 30.7 درصد آب شرب استان معادل 13 میلیون مترمکعب به دلیل فرسوده بودن شبکه و خطوط هدر می‌رود.

حسن مرادی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: وجود لوله‌های فرسوده به دلیل قدمت بالای آبرسانی به شهر بیرجند، سبب هدررفت زیاد آب در این شهر شده است.

وی بیان کرد: مدیریت مصرف آب در خراسان جنوبی به دلیل هزینه‌های زیاد انتقال آب بسیار مهم است در حالیکه هزینه آب مصرفی همیشه از دغدغه‌های مردم بوده است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف و کاهش آب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی اظهار داشت: در سبد هزینه خانوار از صد درصد سهم هزینه‌ها، سهم آب ۵۶ صدم درصد است یعنی سهم هزینه آب در سبد خانوار به یک درصد هم نمی‌رسد.

وی گفت: دغدغه مردم و مدیران افزایش قیمت آب است در حالیکه افزایش قیمت آب زیاد در سبد هزینه‌های خانوارها تاثیرگذار نیست.

مرادی بیان کرد: متاسفانه در شهر بیرجند هزینه‌های آب عدد بالاتری است و نسبت به استان‌های دیگر به چند دلیل از جمله هزینه‌های بالای تصفیه خانه، انتقال آب از سربیشه به بیرجند، فرسودگی و قدمت شبکه آب بیرجند، سبب افزایش هزینه‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی چاه‌های آب شرب بیرجند تا ۳۶۰ متر عمق دارد یادآور شد: این موضوع سبب افزایش هزینه‌های پمپاژ، نگهداری آب و هزینه‌های نهایی می‌شود که از استان‌های دارای چشمه آبی بیشتر است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف و کاهش آب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف آب در خراسان جنوبی به دلیل هزینه‌های زیاد آن اظهار داشت: پارسال ۳۱ هزار انشعاب آب و ۲۰۰ کیلومتر شبکه در استان نشت‌یابی شد.

وی افزود: سالانه ۹ هزار اتفاق آب و در شبکه‌های اصلی سه هزار اتفاق آب را رفع می‌کنیم همچنین چهار هزار و ۵۰۰ کنتور آب تعویض می‌شود و تمامی هزینه‌ها برعهده شرکت آبفا است.

مرادی با بیان اینکه اصلاح شبکه‌های آبی پرهزینه ترین بخش شرکت آبفا است گفت: سالانه ۴۲ کیلومتر شبکه فرسوده در استان شناسایی می‌شود که ۱۹ کیلومتر توسعه شبکه و آبرسانی به شبکه‌های آبی صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: چهار هزار و ۵۰۰ انشعاب فرسوده ناشی از شبکه‌های فرسوده نیز سالانه در استان خراسان جنوبی نشت یابی می‌شود.

کاهش مصرف آب در فضای سبز

معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی هم به کاهش ۲۱ درصدی مصارف آب فضای سبز از آب شرب شهری در ۸ ماه سال گذشته و کاهش ۱۴ درصدی در ۸ ماه سال جاری اشاره کرد.

محمود نادی در مورد پایین بودن تعرفه آب بها در استان توضیح داد: تعرفه آب در مقایسه با سایر حامل‌های انرژی بسیار پایین است و ما چاره‌ای جز افزایش تعرفه‌ها برای جبران ضرر و زیان نداریم که امید است شورای شهر بیرجند در این زمینه همراهی بیشتری داشته باشد.

وی از حذف قبوض کاغذی آب در استان خبر داد و گفت: تمامی خدمات فروش و پس از فروش این شرکت از طریق سامانه خدمات غیرحضوری در سایت قابل انجام است.

معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی تصریح کرد: مشترکین می‌توانند برای دریافت قبض آب و فاضلاب از طریق تلفن همراه شناسه قبض خود را به شماره ۳۰۰۰۸۹۴۱ پیامک کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا