اسناد قدیمی پرستاری موجود در موزه حرم مطهر امام رضا(ع) رونمایی شد


اسناد قدیمی پرستاری موجود در موزه حرم مطهر امام رضا(ع) رونمایی شد

مشهد- ایرنا- به مناسبت فرا رسیدن میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار، قدیمی‎ترین اسناد پرستاری مربوط به دارالشفای آستان قدس رضوی در چهلمین ویژه برنامه سه‌شنبه های فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در موزه قرآن و نفایس حرم امام رضا (ع) رونمایی شد.

سرپرست گروه اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی روز سه‌شنبه در مراسمی که به همین مناسبت برگزار شد گفت: در مرکز اسناد این سازمان بیش از ۲۰ هزار برگ سندِ دارالشفا از دورۀ صفویه تا پایان دوره پهلوی اول نگهداری می‎شود و از این تعداد، ۹۰۰ سندِ آن مربوط به پرستاران است که به‎عنوانِ بیماردار و خادمِ بیمار در دارالشفای آستان قدس رضوی مشغول به کار بودند.

سالم حسین‌زاده افزود: قدمت اسناد مربوط به شغل بیمارداری (پرستاری) این سازمان به سال ۱۰۱۱ هجری قمری باز ‎می‎گردد که مربوط به پرداخت مواجب و حقوق بیماردار است که در این مراسم به نمایش درآمده است.

وی اضافه کرد: این اسناد مربوط به دوره‌های تاریخی زمان صفویه، افشاریه و قاجاریه است که با خط سیاق کتابت شده است.

رئیس دانشکدۀ پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این مراسم گفت: اسناد مزبور تنها اسناد مدون پرستاری در کشور با قدمت بیش از ۴۰۰ سال است.

دکتر عباس حیدری افزود: دانشگاه علوم پزشکی مشهد همواره رابطه نزدیکی با مجموعۀ آستان قدس رضوی داشته است و بیمارستان امام‌ رضا (ع) نیز که یکی از مراکز اصلی ارایه خدمات سلامت در حوزه پزشکی از پیش از انقلاب به شمار می‌رود متعلق به آستان قدس رضوی است.

وی اضافه کرد: دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در حالی در مجموعه بیمارستان امام رضا (ع) واقع شده است که امروز از نظر وسعت کاری و تنوع رشته‌ای جزء دانشکده‌های پیشرو کشور قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جزئیات تازه از مرگ 6 کارگر در آتش سوزی شرق تهران