180 هکتار باغ پسته؛ موقوفه‌ای برای کودکان بی‌سرپرست کرمانی


180 هکتار باغ پسته؛ موقوفه‌ای برای کودکان بی‌سرپرست کرمانی

گروه اجتماعی ــ رئیس اداره اوقاف ناحیه دو کرمان گفت: بیش از 400 هکتار باغ پسته موقوفه‌ای در تولیت این اداره است که 180 هکتار از این اراضی مربوط به ایتام دیلمقانی است.

180 هکتار باغ پسته؛ موقوفه‌ای برای کودکان بی‌سرپرست کرمانی

به گزارش ایکنا از کرمان، حجت‌الاسلام سید‌‌رضا فاطمی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه دو شهرستان کرمان در گزارشی به رسیدگی وضعیت موقوفات کشاورزی زیر نظر این اداره پرداخت و گفت: بیش از ۴۰۰ هکتار باغ پسته موقوفه زیر نظر این اداره در شهرستان کرمان و زرند وجود دارد که هر ساله از محل عواید این موقوفات اجرای نیت واقفان خیر اندیش اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه نیت بیشتر این موقوفات وقف تعزیه‌داری در ایام ماه محرم است، افزود: ۱۸۰ هکتار از این باغات مربوط به مخارج زندگی کودکان بی‌سرپرست دیلمقانی است که در روستاهای علی‌آباد و احمد‌آباد شهرستان زرند واقع شده است.

فاطمی با اشاره به بیان اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد درآمد پسته صرف نگهداری خود محصول می‌شود به اقدامات عمرانی انجام شده در بازدهی بیشتر محصولات پسته دیلمقانی اشاره و بیان کرد: اصلاح باغ‌های پسته از طریق جوانسازی، تغییر رقم و الگوی کشت، کوددهی و سم‌پاشی در راستای مبارزه با آفات از جمله اقدامات اجرا شده در این باغات است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت بارندگی‌های اخیر، محصول امسال نسبت به سال گذشته از وضعیت مطلوبی برخوردار است، تصریح کرد: مسئله حصارکشی باغات و ساخت استخرهای ذخیره آب برای سیستم‌های آبیاری درختان پسته از جمله برنامه‌های عمرانی در دست اقدام خواهد بود.

رئیس اداره اوقاف ناحیه دو کرمان تصریح کرد: با توجه به اقدامات انجام شده در احیا و عمران باغات پسته دیلمقانی در زرند، ضمن سرمایه‌گذاری جهت درآمدزایی، تاکنون زمینه ایجاد ۲۰ شغل مستقیم در باغات موقوفه فراهم شده است.

یادآور می‌شود، مرحوم احمد یزدانپناه معروف به دیلمقانی از واقفان بزرگ کرمان، مجتمع پرورشی و تربیتی دیلمقانی را واقع در خیابان شهدا برای نگهداری از کودکان یتیم و بی‌سرپرست وقف کرد. در حال حاضر ۷۰ نفر از کودکان بی‌سرپرست اعم از دختر و پسر در مجتمع دیلمقانی تحت تعلیم و پرورش قرار دارند که همه هزینه‌های جاری از قیبل غذا، پوشاک و… با مدیریت و حمایت اداره‌کل اوقاف از محل موقوفات واقف که بخشی از آن اراضی کشاورزی و باغات پسته در زرند است، تأمین می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر