جایگاه خوشنویسی معاصر قزوین در موزه‌های سنتی تثبیت نشده است


جایگاه خوشنویسی معاصر قزوین در موزه‌های سنتی تثبیت نشده است

قزوین- ایرنا- خوشنویسی قزوین با وجود اینکه به پیشرفت‌های چشمگیری در تاریخ معاصر دست یافته است اما هنوز نتوانسته، جایگاه خود را در بین موزه‌های سنتی تثبیت کند.

رییس انجمن خوشنویسی استان قزوین روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وجود یک ساختمان خاص و ویژه برای هنرمندان خوشنویسی استان ضروری است تا در آن آثار هنرمندان خوشنویس معاصر قزوین به نمایش گذاشته شود.

میرحیدر موسوی افزود: هم اکنون موزه هنرمندان برجسته خوشنویسی قزوین در عمارت چهلستون دایر است اما موزه ای برای هنرمندان معاصر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هنر خوشنویسی قزوین از گذشته افتخارآمیزی برخوردار بوده و همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد، اظهار داشت: امیدواریم آثار هنرمندان شاخص معاصر را در زمان حیات آنها در موزه‌ها مشاهده کنیم نه اینکه پس از مرگ هنرمندان، آثارشان در موزه گذشتگان به نمایش درآید.

موسوی با بیان اینکه خوشنویسان قزوینی از لحاظ میزان کمی و کیفی تولید آثار، جزو برترین‌های کشور هستند، تصریح کرد: هنگامی که قصد تماشای آثار هنرمندان معاصر را داشته باشیم باید به هنرکده شخصی خوشنویسان مراجعه کنیم که این موضوع چندان شایسته و درخور هنر خوشنویسی معاصر نیست.

وی ادامه داد: یکی از مطالبات اصلی انجمن خوشنویسان استان داشتن یک ساختمان، تالار و نگارخانه مناسب همراه با آمفی تئاتر برای انجام برنامه‌های فرهنگی است که مسوولان باید آن را در اولویت قرار دهند.

این هنرمند قزوینی با بیان اینکه باید فضایی برای هنرمندان مستعد فراهم شود، افزود: شناسایی و حمایت هنرمندان و استادان خوشنویسی یک موضوع ضروری است و باید مسوولان و مدیران به آن توجه بیشتر داشته باشند.

موسوی گفت: ساختمان امیر کبیر که در حال حاضر در اختیار وزارت امور خارجه قرار دارد در سال‌های اخیر قرار بود به عنوان خانه خوشنویسی قزوین در اختیار هنرمندان قرار گیرد که همچنان درگیر کش و قوس‌های اداری است.

وی تاکید کرد: جامعه هنری از کمترین حمایت برخوردار است اما بیشترین تاثیر را بر افراد جامعه دارد و باید متناسب با میزان تاثیرگذاری، توجه بیشتری به این قشر صورت گیرد.

رییس انجمن خوشنویسی استان قزوین با بیان اینکه انجمن خوشنویسان قزوین جزو نخستین انجمن‌های تاسیس شده در کشور به شمار می‌رود، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۴۰ هنرمند از انجمن خوشنویسان استان فارغ التحصیل شده و عضو رسمی انجمن خوشنویسان قزوین هستند.

موسوی افزود: در حال حاضر بیش از ۴۰۰ دانشجوی خوشنویس ممتاز، فوق ممتاز، استاد و همچنین صدها خوشنویس مطرح در انجمن خوشنویسان استان قزوین عضویت داشته و فعالیت می‌کنند.

انجمن خوشنویسی قزوین بیش از نیم قرن پیش توسط ابوالحسن محصص در استان پایه گذاری شد و از همان تاریخ تاکنون اساتید و بزرگان بسیاری در این انجمن دور یکدیگر جمع شده و توانسته‌اند در این عرصه حرفی برای گفتن داشته باشند.

هم اکنون ۱۵ استاد خوشنویسی در استان دارای گواهینامه انجمن خوشنویسان ایران هستند و از این تعداد یک استاد خانم است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...