سفیر تاجیکستان: طلاب تاجیکی باید قانونمند در دیگر کشورها تحصیل کنند


سفیر تاجیکستان: طلاب تاجیکی باید قانونمند در دیگر کشورها تحصیل کنند

زاهدان- ایرنا- سفیر تاجیکستان در تهران گفت: طلاب تاجیکی در صورت تمایل به ادامه تحصل در دیگر کشورها باید مراحل قانونی را طی کنند و بدین منظور کمیته دین در تاجیکستان تشکیل شده است.

نظام‌الدین زاهدی روز چهارشنبه در جمع طلاب تاجیکی مشغول به تحصیل در حوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت زاهدان اظهار داشت: طلاب تاجیکستان مشغول به تحصیل در حوزه های علمیه ایران باید برای صدور روادید و طی مراحل قانونی برای ادامه تحصیل به کشورشان بازگردند و در کمیته دین نام‌نویسی کنند.

وی بیان کرد: دولت تاجیکستان در صدد است تا زمینه قانونی حضور شهروندان این کشور که در سایر کشورها در حال تحصیل هستند را فراهم کند.

سفیر تاجیکستان در تهران ادامه داد: طلاب باید به سفارتخانه کشورشان مراجعه کنند تا حضور قانونی آنان فراهم شود و یا برای ادامه تحصیل به وطن خودشان بازگردند.

وی گفت: اگر حضور شهروندان تاجیکستان که برای تحصیل در دیگر کشورها بسر می‌برند قانونی شود هم برای ما و هم برای کشور میزبان بدون ضرر خواهد بود.

زاهدای اظهار داشت: برخی از شهروندان تاجیکستان که در عربستان تحصیل می‌کردند هنگاهی که به کشورشان بازگشتند آداب و رسوم، اخلاق و رفتار و حتی نحوه نماز خواندن و عبادات‌شان تغییر کرده بود.

وی تاکید کرد: در دوره اول استقلال تاجیکستان به دلیل درگیری‌های داخلی بسیاری از شهروندان ما به دیگر کشورها هجرت کردند که ما هیچ اطلاع دقیقی از آنان نداریم.

سفیر تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران گفت: بسیاری از شهروندان ما در مدارس علوم دینی ایران، پاکستان، افغانستان و بنگلادش در حال تحصیل هستند که باید از وضعیت آنان اطلاع پیدا کنیم زیرا بسیاری از آنان روادید ندارند و یا مدت قانونی آن به اتمام رسیده و ما می‌خواهیم زمینه حضور قانونی آنها را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: ما باید از روند تحصیل شهروندان تاجیکستان در دیگر کشورها اطلاع پیدا کنیم که برای قانونی کردن تحصیل آنان کمیته دین تشکیل شده است.

زاهدی تاکید کرد: شهروندان تاجیکستان که در دیگر کشورها در حال تحصیل هستند باید نامشان را در کمیته دین کشورشان ثبت کنند که در چه کشوری در حال تحصیل هستند.

سفیر تاجیکستان در تهران از مدیر حوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت زاهدان خواست تا نام شهروندان این کشور را که در این حوزه مشغول به تحصیل هستند را اعلام کند.

وی از شهروندان تاجیکستان که در دیگر کشورها در حال تحصیل هستند خواست تا به سفارتخانه‌های کشورشان مراجعه کنند.

زاهدی اظهار داشت: ما می‌خواهیم لیستی از شهروندان تاجیکستان که در دیگر کشورها زندگی می‌کنند را در اختیار داشته باشیم تا این شهروندان بتوانند هم از حقوق قانونی‌شان بهره مند شوند و هم در انتخابات کشورشان شرکت کنند.

وی بیان کرد: شهروندان تاجیکستان با نام‌نویسی در کمیته دین می‌توانند در دیگر کشورها تحصیل کنند.

سفیر تاجیکستان در تهران با اشاره به مشکلات جهان اسلام گفت: متاسفانه برخی از کشورها از نام اسلام برای رسیدن به مقاصد خودشان سوء استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: همه‌ی بدبختی‌ها و مشکلات جهان اسلام ریشه در افراط و تفریط دارد.

مسیحی، یهودی، شیعه و سنی در ایران اسلامی بطور مسالمت‌آمیز باهم زندگی می‌کنند

مدیرحوزه علمیه دارالعلوم و امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان نیز در این دیدار اظهار داشت: متاسفانه در جهان اسلام افراط و تفریط بسیار زیاد است اما ما همیشه به دنبال اعتدال بوده و هستیم.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی گفت: افراط و تفریط باید از جهان اسلام برچیده شود و همگان در خط اعتدال حرکت کنند زیرا این تنها راه نجات امت اسلامی است.

وی بیان کرد: در ایران اسلامی ۲ مذهب شیعه و سنی با برادری، همدلی و اتحاد با یکدیگر زندگی می‌کنند و ما همواره راه اعتدال را دنبال کرده‌ایم.

امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان اظهار داشت: ما هیچ‌گاه اجازه نداده‌ایم که افراط‌گرایی در بین مردم ما نفوذ کند گرچه تلاش زیادی کردند اما ما با آن مقابله کردیم.

وی تصریح کرد: علما و مدارس دینی ما به گروه‌های افراطی اجازه ندادند که اختلاف در بین امت اسلامی ایجاد کنند و ما با هر نوع افراط گری به شدت مخالفت کرده‌ایم.

مولوی اسماعیل زهی خاطر نشان کرد: مسیحی، یهودی، شیعه و سنی در ایران اسلامی به طور مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

وی بیان کرد: کسانی که از حوزه علمیه دارالعلوم دانش آموخته می‌شوند همواره خیرخواه مردم بوده و هستند.

امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان گفت: جریان‌های افراطی که در عراق و سوریه فعالیت می کردند حتی یک نفر هم از دانش آموختگان حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان به این گروه‌ها نپیوستند زیرا ما با افراط و تفریط به شدت مخالف هستیم.

وی در رابطه با شمار شهروندان تاجیکستان که در حوزه های علمیه اهل سنت زاهدان مشغول به تحصیل هستند اظهار داشت: حدود ۲۰ نفر از شهروندان این کشور به طور پراکنده در حوزه‌های علمیه این شهر مشغول به تحصیل علوم قرآنی هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !