گلایه رییس نظام پرستاری گلستان از دانشگاه علوم پزشکی


گلایه رییس نظام پرستاری گلستان از دانشگاه علوم پزشکی

گرگان - ایرنا - رییس نظام پرستاری گلستان گفت که دانشگاه علوم پزشکی این استان در جذب بودجه برای پرداخت مطالبات معوقه پرستاران جزو پنج استان آخر کشور است.

محمدمهدی بطیار امروز چهارشنبه با تبریک روز پرستار به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی گلستان هر ساله قول رفع کمبود پرستار را در قالب قراردادهای مختلف کاری می‌دهد اما حتی به ازای پرستاران بازنشسته هم فرد جدیدی جایگزین نمی‌شود.

وی افزود: تعداد زیادی از دانش آموختگان پرستاری برای فرار از بیکاری تن به قرارداد طرح ۸۹ روزه می دهند اما به دلیل برنامه‌ریزی نامناسب بسیاری از پرستاران برای کار در قالب این هم در صف انتظار بکارگیری در بیمارستان های خصوصی هستند.

در طرح ۸۹ روزه افراد فقط با پرداخت حق الزحمه و بدون بیمه و اضافه کاری و سایر موارد حمایتی و معیشتی مشغول به کار می شوند.

رییس نظام پرستاری گلستان گفت: اضافه کاری اجباری ۱۰۰ تا ۱۲۰ ساعت در کنار شیفت الزامی ۱۷۵ ساعته در ماه و پرداخت دیرهنگام و اندک مطالبات باعث بروز مشکلات جسمی و روحی برای پرستاران استان شده است.

بطیار ادامه داد: میانگین متوسط جهانی بکارگیری هر پرستار برای ۲ تا ۴ تخت است اما در گلستان به ازای هر ۱۵ تخت و در برخی موارد بیشتر، یک پرستار مشغول ارایه خدمت است.

وی استفاده از مرخصی زایمان پرستاران زن را یکی دیگر از مشکلات فعالان این شغل برشمرد و گفت: این مرخصی ها در کنار کمبود نیروی انسانی، سبب فشار کاری زیاد بر سایر همکاران و بروز بیماری‌های جسمی و روحی برای آنان می‌شود.

به گفته بطیار ۸۰ درصد پرستاران استان گلستان زن هستند.

رییس نظام پرستاری گلستان گفت: مطالبه دیگر پرستاران مربوط به طرح قاصدک است که براساس آن بخشی از درآمد بیمارستان‌ها باید بین پرستاران تقسیم شود اما از یک سال گذشته تاکنون این مطالبات پرداخت نشد.

جمعیت پرستاران گلستانی شاغل در بخش‌های دولتی و غیردولتی حدود ۴ هزار و ۵۰۰ نفر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر