412 میلیارد ریال طرح در حوزه آب و برق اردبیل به بهره‌برداری رسید


412 میلیارد ریال طرح در حوزه آب و برق اردبیل به بهره‌برداری رسید

اردبیل - ایرنا - با حضور رییس‌جمهوری پنج پروژه عمرانی در حوزه آب و برق استان اردبیل با مجموع اعتبار 421 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

رضا اردکانیان ، وزیر نیرو روز چهارشنبه در آیین افتتاح این طرح‌ها گفت: این پروژه‌ها سه پروژه سد و شبکه آبیاری و زهکشی در شهرهای خلخال، مشگینشهر و تازه‌کند و یک پروژه تامین برق در شهر اردبیل با اعتبار ۳۸۱میلیارد تومان است.

وی بیان‌کرد: سد احمدبیگلو، سد بفراجرد خلخال و شبکه آبیاری و زهکشی مشگین‌شهر و سد تازه‌کند (قباله یا سمبورچای) از طرح‌های افتتاحی است.

او گفت: اتصال رینگ ۶۳ کیلوولت شهر اردبیل به پست ۲۳۰ آرتا و خطوط ارتباطی پست ۲۳۰کیلوولت خلخال دیگر پروژه‌ای است که به‌منظور افزایش ظریف اطمینان و کاهش تلفات شبکه توزیع و فوق توزیع منطقه از آن بهره‌برداری شد.

به گفته وی، برای اجرای پروژه‌های آماده بهره‌برداری که عملیات اجرایی آنها در سال‌های ۸۸ تا ۹۲ آغاز شده، در مجموع ۳۸۱ میلیارد تومان هزینه شده است.

سد ‌بفراجرد از نوع خاکی با هسته رسی و حجم مخزن ۶.۹ میلیون متر مکعب است که قابلیت تنظیم سالانه ۵.۴ میلیون متر مکعب آب را دارد. این سد با هدف تامین آب شرب شهر خلخال احداث شده است.

شاخص‌ترین پروژه در این بخش، سد احمدبیگلو و شبکه آبیاری و زهکشی واقع در مشگین‌شهر است که با حجم مخزن ۲۷.۴ میلیون متر مکعب، قابلیت تنظیم سالانه ۱۸.۹۲میلیون متر مکعب با هدف تامین آب شرب مشگین‌شهر و روستاهای اطراف و ۲۰۳۵هکتار اراضی کشاورزی بوده که ۴۷۷هکتار آن آماده بهره‌برداری است.

سد تازه‌کند نیز با حجم مخزن ۷.۴۲میلیون متر مکعب سالانه می‌تواند ۸.۵ میلیون متر مکعب آب را تنظیم کند.

این سد با هدف تامین آب شرب شهر تازه‌کند و روستاهای اطراف در مدار بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

پروژه تامین برق، شامل خط ۲۳۰کیلوولت اردبیل ۲(آرتا) و اتصال رینگ ۶۳کیلوولت اردبیل به پست ۲۳۰ کیلوولت اردبیل ۲ است.

عملیات اجرایی خط دوم انتقال فاضلاب اردبیل نیز به‌ طول ۹.۴کیلومتر و قطر ۱۶۰۰ میلی‌متر با هدف حفظ بهداشت عمومی و محیط زیست آغاز می‌شود.

همچنین برق‌رسانی به ۱۷ روستای زیر ۱۰ خانوار با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال نیز از جمله طرح‌هایی است که توسط وزیر نیرو افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج