حفظ منابع طبیعی دامغان با بهره‌گیری از انرژی‌های نو


حفظ منابع طبیعی دامغان با بهره‌گیری از انرژی‌های نو

سمنان-ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان گفت: نصب دستگاه‌های آبگرمکن خورشیدی، گامی در جهت استفاده از انرژی‌های نو و جلوگیری از خسارت به منابع طبیعی در این شهرستان است.

علی اکبر عباسی راد پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: نصب ۵۳ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در بین بهره‌برداران منابع طبیعی دامغان از ابتدای سال ۹۷ تاکنون، گامی مثبت در راستای اجرای طرح تغییر الگوی مصرف سوخت است.

وی بیان داشت: سه دستگاه آبگرمکن خورشیدی در بین بهره برداران روستاهای اگره، سرخده و سیاه پره امسال توزیع شد.

عباسی راد خاطرنشان کرد: به منظور خرید این سه آبگرمکن خورشیدی، ۱۲۰ میلیون ریال از محل اعتبارهای صندوق توسعه ملی سال ۹۸ هزینه شد که هزینه خرید، نصب و راه‌اندازی این دستگاه‌ها بر عهده اداره منابع طبیعی و آبخیزداری است.

وی اضافه کرد: ۵۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی نیز سال‌ گذشته با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارهای صندوق توسعه ملی در روستای کوه زر دامغان نصب و راه اندازی شد.

عباسی راد ادامه داد: این آبگرمکن‌های خورشیدی در راستای اجرای طرح تغییر الگوی مصرف سوخت مناطق جنگلی و به منظور تامین سوخت کمکی برای روستائیان و عشایر شهرستان دامغان اجرا شده است.

وی اظهار داشت: این دستگاه‌ها درجهت حفاظت از عرصه های مرتعی، جنگلی و برای جلوگیری از قطع درختان در بین بهره برداران توزیع شده است.

عباسی راد با اشاره به اینکه انرژی خورشیدی منبعی قابل دسترس، رایگان و تجدیدپذیراست، افزود: با توجه به مستعد بودن شهرستان دامغان از لحاط تابش نور خورشید، تأمین انرژی مورد نیاز بهره‌برداران عرصه های منابع طبیعی، می‌تواند علاوه بر جلوگیری از خسارت به عرصه‌ها، موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی و کاهش آلودگی های زیست محیطی شود.

وی تصریح کرد: ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی یکی دیگر از اهداف اجرای این طرح است که امیدواریم در همه جامعه نهادینه شود.

عباسی راد گفت: گیرندگان آبگرمکن خورشیدی از تاریخ نصب آبگرمکن به‌عنوان‌ همیار افتخاری طبیعت محسوب می‌شوند و باید در راستای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی با اداره همکاری کنند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان بیان کرد: امسال ۱۰ دستگاه تنور گازی نیز بین بهره برداران این شهرستان به ارزش ریالی ۵۵ میلیون ریال توزیع شد.

شهرستان دامغان دارای یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۶۹۲ هکتار اراضی ملی طبیعی است که تاکنون برای بیش از ۹۸ درصد از آن سند مالکیت به نام دولت جمهوری اسلامی ایران صادر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...