از شیرخشک تا حیاط خانه حشمت خانم| گشت و گذاری در سالن‌های تئاتر پایتخت


از شیرخشک تا حیاط خانه حشمت خانم| گشت و گذاری در سالن‌های تئاتر پایتخت

تماشاخانه‌های مختلف شهر این روزها میزبان نمایش‌هایی است که در سردترین فصل سال، اوقات گرمی را برای مخاطبان پر و پا قرص تئاتر به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، با رسیدن به نیمه اول نخستین ماه زمستان، بازار تئاتر همچنان داغ و پرمخاطب است. برخی از این نمایش‌ها علی‌رغم تبلیغات قابل توجه، اقبال چندانی در جذب مخاطب نداشته‌اند و برخی دیگر با استقبال خوبی از سوی مخاطبان تئاتر مواجه شده است.

چنور در چهارسو

نمایش «چنور» به نویسندگی و کارگردانی قطب الدین صادقی که از ۲۱ آذر در سالن چهارسو تئاتر شهر به صحنه رفته است و تا ۷ بهمن ادامه دارد درباره جستجوهای عاشقانه مردی است که بعد از سال‌ها به سرزمین مادری خود بر می‌گردد. این نمایش در حقیقت داستان یک جستجوی عاشقانه و قصه پریشانی مردی است که پس از دو دهه غیبت به خاک و دیار خود باز می‌گردد اما هیچ نشانی از عشق از دست رفته‌اش پیدا نمی‌کند. فرشید گویلی، تنها بازیگری است که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازد.

جنایت قلب‌های سرکش

نمایش «جنایات قلب» نوشته بت هنلی به کارگردانی دلارا نوشین از ۸ دی در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه رفته است. نمایشنامه «جنایات قلب» که پیش از این برنده جایزه پولیتزر بوده است داستان سه خواهر را روایت می‌کند که هرکدام با روحیات و احساسات متفاوتی درگیر چالش‌های احساسی عمیقی می‌شوند. این سه شخصیت که گاه درگیر تمایلات عجیب و جنایتکارانه‌ای هستند به خاطر یک اتفاق دور هم جمع می‌شوند. با توجه به اینکه متن نمایشنامه بیشتر نشان از اثری زنانه می‌دهد اما این نمایش در اجرا بیشتر از اینکه اثری زنانه باشد درباره خانواده است. محور اصلی این نمایش در واقع تنهایی آدم‌هاست.

در این اثر نمایشی با تهیه‌کنندگی علیرضا مهران بازیگرانی چون آزاده اسماعیل‌خانی، تینا بخشی، علیرضا مویدی، سارا توکلی، پگاه ارضی، تورج ثمینی‌پور ایفای نقش می‌کنند. نریشن نمایش با صدای افسر اسدی پخش می‌شود.

از شیرخشک تا حیاط خانه حشمت خانم| گشت و گذاری در سالن‌های تئاتر پایتخت

«بوقلمون» روایت زنی در قبای پهلوان

«بوقلمون» به نویسندگی و کارگردانی خیراله تقیانی‌پور و با بازی هدایت هاشمی، علی سلیمانی سرنسری، سیروس همتی، مه‌لقا باقری، جواد پورزند، وحید نفر، احمد لشینی، محسن زرآبادی، محمد هادی عطایی، حسین شفیعی، میلاد ابراهیمی، علی اکبر اعتماد مقدم، علی سلیمی، مرتضی موسوی، محسن صادق پور از ۲۵ آذر تا ۲۵ دی هر شب ساعت ۱۹ در سالن استاد سمندریان روی صحنه می‌رود.

نمایش «بوقلمون» روایتی از سقوط پهلوانی پهلوان اکبر خراسانی؛ پهلوان شاخص دوره ناصری است که با ناجوانمردی موفق می‌شود بازوبند پهلوانی را به بازویش می‌بندند. «بوقلمون» در واقع نام نوچه‌ای است که رفتار بوقلمون‌صفتانه‌اش، او را به چهره‌ای نامطبوع تبدیل کرده است. او در محافل لوطی‌گری‌های این پهلوانان دروغین جایگاهی ندارد و اوج این تضارب زمانی است که پهلوان غریبه‌ای وارد شهر شده و میان مردم محبوبیت می‌یابد.

داستان محوری این نمایش، درواقع برشی از زندگی همین پهلوان غریبه است. زنی که با پوشش یک غریبه‌ وارد شهر شده و پشت تمام حریفان را به خاک مالیده و نقل محافل مردم می‌شود، پهلوان اکبر احساس خطر کرده وبه دنبال توطئه‌ای‌ست تا حریف (غریبه) را از میان بردارد.

شیر خشک

«شیر خشک» نام نمایشی به نویسندگی و کارگردانی نوید معمار که از ۸ دی تا ۴ بهمن در سالن استاد ناظرزاده کرمانی روی صحنه می‌رود. نمایش شیرخشک که به گفته کارگردان آن دومین پروژه هدفمند در اجرای تاتر تصویر و تاتر فضا است با دگرگونگی در شکست فضا، صدا و حرکت بازیگر در ساختار اجرا شیوه‌ای مدرن و کمتر دیده شده را به مخاطب تئاتر عرضه می‌کند که به نظر می‌رسد همین موضوع سبب شده، این نمایش با استقبال چندانی مواجه نشود. تئاتر تصویر و فضا در واقع گونه‌ای مدرن از تئاتر است که همه چیز در آن آهسته رخ می‌دهد و مخاطب می‌تواند از کنار هم قرارگرفتن عناصر اجرا، اتمسفر دلخواه خود را در ذهن بسازد.

موسیقی در نمایش شیرخشک، به صورت کاملا مستقل فضای خود را خلق می‌کند و ارتباط روایی و ساختاری با متن نمایش ندارد. این نمایش با بازی علی باقری، پریسا صبورنژاد، مهتاب ثروتی، بهار رضی زاده، آرمان خوزستانی، ماهنی مهرپور، نیوشا شهیدیان، نرگس هزار، سوزان عمران، فائزه ندایی، مهسا پوره، شیده غفاریان، نگین‌فیروز منش، دیبا فلاح، مائده جلالی، لیلا امانت، مهری کاظمی، برسام نوری هر شب ساعت ۲۱ روی صحنه می‌رود.

سوتفاهم در «پونز»

نمایش «پونز» به نویسندگی و کارگردانی صحرا فتحی و با بازی تینو صالحی، غزل شجاعی، هامون سیدی، صحرا فتحی، نجلا نظریان، سعید دشتی از ۵ تا ۳۰ دی هر روز ساعت ۱۶:۳۰ در سالن استاد سمندریان روی صحنه می‌رود. در خلاصه این نمایش آمده است: تمام اتفاقات این نمایش در روزی تعطیل در شرکت تولید و پخش پونز می‌گذرد و تمام ماجراهای این نمایش با سوتفاهم و بدبیاری آغاز می‌شود.

از شیرخشک تا حیاط خانه حشمت خانم| گشت و گذاری در سالن‌های تئاتر پایتخت

کمدی به نام حیاط خانه حشمت خانم

نمایش کمدی «حیاط خانه حشمت خانم» به نویسندگی و کارگردانی عظیم موسوی از ۲۱ آذر در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفته و تا تا ۱۷ دی ادامه دارد. این نمایش که در فضای سنتی اجرا می‌شود تصویر تازه‌ای از حیاط یک خانه قدیمی و فضای نوستالژیک آن را به مخاطب نشان می‌دهد که قرار است ماجراهای سرگرم‌کننده‌ای از تلفیق سنت و مدرنیته در آن اتفاق بیفتد. نگاه کارگردان اثر در نمایش‌های سنتی آیینی، فضای کمدی و مفرحی را در این تئاتر به وجود آورده است که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. مژده ارجمند، سپیده دستینه، محمود راسخفر، حسین صادقیه، علی فتحعلی، سمیه کارگر، نگارمقدسی، مهدی نوری از بازیگران این نمایش هستند.

قلعه حیوانات در خانه هنرمندان

نمایش «قلعه حیوانات» نوشته بهروز غریب‌پور و کارگردانی عارفه آزرمی، سعیده خوش نژاد از تاریخ ۲۴ آذر تا ۱۳ دی هر شب ساعت ۱۸ در سالن استاد انتظامی به اجرا می‌پردازد. مهشاد حجتی، کوروش دستورانی، ستایش آزاد منش، مهتا هاشمی، تینا خلج، کیارش احمدزاده، محمدحسین ولیلو، مهیار کشاورز، عارفه آزرمی، ملیحه زینعلی، میلاد مرتضوی بازیگران این نمایش هستند.

قلعه‌ حیوانات، قصه‌ شعارها و شور است. داستان شعارهایی است که سرانجام آنها پاک شدن با قلم نرم، اما کاریِ باد و باران و آفتاب است. قلعه‌ حیوانات داستان دژی است بدون انسان که حیواناتش زمانی سر به راه می‌شوند که آدم می‌شوند. در حقیقت حکایتی است آزاد که می‌تواند در هر زمان و مکان رخ دهد.

کد خبر 474816

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی