نخستین همایش ملی پنبه به میزبانی خراسان جنوبی برگزار می‌شود


نخستین همایش ملی پنبه به میزبانی خراسان جنوبی برگزار می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: 15 و 16 دی ماه جاری، نخستین همایش ملی پنبه به میزبانی شهرستان بشرویه برگزار می‌شود.

غلامرضا قوسی، امروز پنجشنبه ۱۲ دی، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: پنبه، گیاهی صنعتی با مزیت‌های فراوان است.

وی با بیان اینکه پنبه در زمینه روغن کشی مقام دوم را در سطح جهان دارد که نشان از ارزش افزوده بالای آن است، افزود: پنبه از لحاظ اشتغالزایی در مقایسه با سایر محصولات مزیت‌های بیشتری دارد.

به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: الیاف پنبه خراسان جنوبی مرغوبیت بهتری در مقایسه با سایر استان‌ها دارد و یکی از ارقام اصلاح شده پنبه، بذر خرداد بوده که کم آب‌بر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: سالانه ۷۰۰ تن بذر گواهی شده این نوع پنبه در شهرستان بشرویه تولید می‌شود که علاوه بر تامین نیاز بذر استان به سایر استان‌ها نیز ارسال می‌کنیم.

قوسی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی از لحاظ سطح زیرکشت و میزان تولید پنبه مقام پنجم را به خود اختصاص داده است، افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن پنبه از اراضی زیرکشت برداشت شود که این میزان نسبت به سال قبل ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر چهار دستگاه مکانیزه در استان کار برداشت پنبه را انجام می‌دهد که یک دستگاه آن بومی‌سازی شده است، تصریح کرد: بیشترین سطح زیرکشت پنبه مربوط به شهرستان بشرویه است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به کشت پنبه در شهرستان‌های سرایان، زیرکوه، نهبندان و خوسف، افزود: در حال حاضر کشت نشایی پنبه ترویج شده که به صورت الگویی در دستور کار کشاورزان است.

قوسی با اشاره به خرید توافقی پنبه طی امسال، اظهار کرد: اکنون ۲۸۰۰ بهره بردار در صنعت پنبه مشغول فعالیت هستند و هفت کارخانه در استان برای فرآوری این گیاه وجود دارد که سه کارخانه فعال است.

وی با اشاره به برگزاری نخستین همایش ملی پنبه با هدف معرفی پتانسیل‌های بهره‌وری این محصول و ارائه آخرین یافته‌های ترویجی و علمی در زمینه کشت پنبه در استان، تصریح کرد: موضوعاتی چون بذر، تکنولوژی بذر، کاشت، داشت و برداشت از جمله محورهای این همایش است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: از ۱۷ استان کشور در این همایش حضور خواهند داشت و تاکنون ۳۰۰ نفر برای شرکت در این همایش از طریق سایت ثبت‌نام کرده‌اند.

قوسی اظهار کرد: تاکنون ۱۷۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که از این تعداد ۱۴۰ مقاله در قالب سخنرانی و پوستر ارائه خواهد شد.

وی افزود: هشت کارگاه آموزشی برای رفع نیازهای علمی و فنی بهره‌برداران در حاشیه این همایش و سه کارگاه ویژه مدیران حوزه سازمان جهاد کشاورزی نیز برگزار خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به بازدید از مزرعه کشت‌های حفاظتی و نشائی و برپایی نمایشگاه به عنوان دیگر برنامه‌های این همایش، یادآور شد: معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از معاونان این وزارتخانه برای شرکت در همایش ملی پنبه دعوت شده‌اند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...