چالش محمدرضا گلزار و غیرت تلویزیون!


چالش محمدرضا گلزار و غیرت تلویزیون!

تلویزیون حالا تلاش دارد برندهای خود را نگه دارد و مدیران سیما صحبت از غیرت نسبت به داشته‌ها می‌کنند؛‌ آنها که مانع ساخت «شب‌نشینی» شدند آیا مانع ورود «برنده باش» به شبکه خانگی هم می‌شوند؟

صراط:

محمدرضا گلزار از جمله چهره‌هایی بود که حضورش در تلویزیون تا ماه‌ها با حاشیه‌های زیادی همراه شد؛ از قبل از ورودش به تلویزیون و زمانی که مطرح شد قرار است برنامه‌ای تبلیغاتی در حوزه کتاب در شبکه نسیم داشته باشد تا زمانی که در برنامه «ماه عسل» احسان علیخانی حضور یافت و از مسابقه مورد علاقه‌اش یاد کرد که در فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» هم به آن پرداخته شده بود و از تولید و پخش آن در شبکه سه خبر داد.

به گزارش مهر بعد از آن او با اجرای «برنده باش» با الگویی از مسابقه «چه کسی می‌خواهد میلیونر شود؟» در قاب شبکه سه ظاهر شد که درباره اطلاعات عمومی بود و تا سقف صد میلیون تومان جایزه به برگزیدگانش می‌داد. حاشیه‌های «برنده باش» در تمام ماه‌هایی که این برنامه تولید می‌شد اگر چه گاهی کمرنگ می‌شد اما تمامی نداشت. از انتقادها به اجرای این بازیگر سینما گرفته تا شایعه دستمزد ۵۰ میلیونی او و تا معضلاتی پیرامون اپلیکیشن مسابقه و نحوه پذیرفته شدن مردم با پرداخت پول برای سوالات مسابقه‌ای که مرتبط با کتابخوانی بود.

برنامه «برنده باش» البته بعد از چند قسمت یکی از برنامه‌های پربیننده تلویزیون شد و حتی بسیاری از کسانی که به اجرای گلزار یا نوع سوالات برنامه انتقاد داشتند باز هم هر هفته به تماشای آن می‌نشستند.

این سبک از مسابقه البته برای اولین بار نبود که در تلویزیون تولید می‌شد، بلکه سال‌ها پیش ایرج نوذری با «ستاره‌ها» و کمی قبل‌تر از «برنده باش» نیز اشکان خطیبی با «پنج ستاره» در شبکه پنج تولید مسابقه‌ای برای میلیونر شدن شرکت‌کننده‌ها را کلید زده بودند. با این حال شبکه سه یک بار دیگر تلاش کرد تا روی چنین مسابقه‌ای سرمایه گذاری کرده و آن را به برندی برای خود تبدیل کند. برای همین منظور دکور سنگینی طراحی شد و گلزار هر بار از تعبیر مسابقه «بزرگ» برنده باش برای این برنامه استفاده می‌کرد. با این حال هر چقدر این اتفاق بزرگتر و مهمتر پرزنت و معرفی می‌شد رسانه‌ها بیشتر به «کپی‌برداری» الگوهایی از این دست در تلویزیون انتقاد می‌کردند.

بخشی از این انتقادات نیز اساساً تریبون دادن به کسی بود که جایگاهی کاملا خارج از مدیوم تلویزیون داشت و با حضور در تلویزیون تصور می‌کرد مخاطب زیادی را با خود همراه کرده است آنچنان که در جشنواره تلویزیونی جام جم در سخنانی در مقابل مدیران ارشد سیما بیان کرد که «خیلی خوشحالم که باعث شدم خیلی از کسانی که تلویزیون نمی‌دیدند برگردند و به تماشای تلویزیون بنشینند.» سخنی که خیلی از تلویزیونی‌ها را هم به واکنش واداشت. با این حال تلویزیون همواره پای گلزار ایستاد و حاضر شد هزینه این حاشیه‌ها را بپردازد تا او همچنان مجری بماند.

به تدریج اما حاشیه‌های جنجالی‌تری شکل گرفت که این بار نام اسپانسر برنامه وارد فضای رسانه‌ای شد. از اینکه او چگونه ثروت خود را به دست آورده است تا اینکه ممکن است در تغییر آرای جشنواره جام جم تاثیر داشته باشد و در ادامه همین حاشیه‌ها هم بود که یک بار دیگر شیوه خرید سوالات در برنامه طرح شد و این بار با استفتای آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به سوالی که با تشریح روند برگزاری مسابقه و خرید سوال همراه بود ادامه پخش مسابقه را با شک و تردید همراه کرد و باعث توقف آن شد.

البته قرار بود این مسابقه با تغییری در سیستم برگزاری دوباره به تولید برسد اما ماه‌ها خبری از تصمیم جدید مدیران نشد تا اینکه در هفته‌ای که گذشت مطرح شد که قرار است «برنده باش» به شبکه نمایش خانگی برود.

خبری که اگرچه هیچ جزئیات دیگری از آن مشخص نبود اما خیلی زود تکلیف آن مشخص شد و یکی دو روز بعد معاون سیمای رسانه ملی در حاشیه جلسه هم اندیشی شبکه نسیم با صراحت اعلام کرد که این برنامه‌ها برندهای تلویزیون هستند و تلویزیون برای حفظ آنها تلاش می‌کند و نسبت به آن‌ها «غیرت» دارد. این اظهارنظر نشان داد که احتمال آن می‌رود این برنامه هم مثل «دورهمی» که با عنوان «شب نشینی» در یک قسمت ضبط شد و قرار بود به شبکه نمایش خانگی وارد شود اما از ادامه تولید آن جلوگیری بعمل آمد، به راحتی نمی‌تواند به خارج از قاب تلویزیون کوچ کند. آیا می‌توان از این اظهارنظر، قوی‌تر شدن احتمال بازگشت «برنده‌باش» به آنتن را هم برداشت کرد؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس