دولت گزارش عملکردش را درباره قانون هوای پاک ارائه نکرده است


دولت گزارش عملکردش را درباره قانون هوای پاک ارائه نکرده است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی گفت: دولت طبق قانون هوای پاک باید هر 6 ماه یکبار گزارش‌هایش را درباره اجرای این قانون به مجلس ارائه می‌کرد که تاکنون این کار را انجام نداده است.

دولت گزارش عملکردش را درباره قانون هوای پاک ارائه نکرده است

علی محمد شاعری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه قانون هوای پاک حدود ۲ سال قبل در مجلس تصویب و به دولت ابلاغ شد، گفت: دولت طبق این قانون باید هر ۶ ماه یکبار گزارش‌هایش را درباره اجرای قانون هوای پاک به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کرد که تاکنون این کار را انجام نداده است.

او ادامه داد: این نهاد هیچ‌گونه اعتبار ویژه‌ای برای قانون هوای پاک و ارائه نکرده است.

شاعری گفت: به نظرم هوای پاک اولویت دولت نیست و اگر اجرای این قانون در اولویت امور بود، هوای کشور چنین وضعیتی نداشت.

او تصریح کرد: دولت در قانون مکلف شده است که حمل و نقل عمومی را توسعه دهد و علت اصلی اجرا نشدن قانون هوای پاک، نبود بودجه کافی به شمار می‌رود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی با تاکید براینکه بودجه این قانون وجود داشته، اما در اولویت قرار نگرفته است، ادامه داد: دولت باید با کمک به شهرداری‌ها سهم حمل و نقل عمومی را افزایش می‌داد و نسبت به نوسازی خودرو‌های فرسوده اقدام می‌کرد.

شاعری افزود: دولت باید در راستای اجرای سیاست‌های هوای پاک به ارتقای استاندارد‌های آلایندگی خودرو‌ها اقدام اساسی می‌کرد که این موضوع در حیطه وظایف خودروسازهاست.

او گفت: باید صنایع آلاینده در اطراف شهر‌ها با اقدامی اساسی به شهرک‌های صنعتی منتقل شوند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی تاکید کرد: سیاست‌های قانون هوای پاک تا به حال اجرا نشده است و سازمان حفاظت از محیط زیست و سایر دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری‌ها، وزارت کشور و وزارت نیرو به تکالیف قانونی‌شان عمل نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید: گزارش کمیسیون اصل نود درباره اقدامات دستگاه‌های مسئول در زمینه مبارزه با آلودگی هوا

شاعری بیان کرد: علت اصلی اجرا نشدن قانون هوای پاک در ادعا‌های دستگاه‌ها، کمبود شدید منابع مالی و اعتباری است. دولت باید با اعطای اعتبارات لازم به سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط با این موضوع، قانون را به مرحله اجرایی برساند.

او در پایان یادآور شد: در لایحه بودجه سال ۹۹ هم هیچ اولویتی برای هوای پاک ندیدم.

گفتنی‌ است؛ قانون ۳۴ ماده‌ای هوای پاک در جلسه علنی روز یکشنبه ۲۵ تیر ماه ۱۳۹۶ پارلمان به تصویب نمایندگان رسید و در ۲۳ مرداد ماه همان سال از سوی رییس جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیت کنید و فال حافظ 9 فروردین را بخوانید + فیلم