استاندار: طرح سازگاری با کم‌آبی خراسان شمالی عملیاتی‌ نیست


استاندار: طرح سازگاری با کم‌آبی خراسان شمالی عملیاتی‌ نیست

بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی گفت: طرح احیای سازگاری با کمیابی آب در استان بسیار کلی و غیرعملیاتی است که باید به پروژه‌های شهرستانی قابل اجرا تبدیل شده و با همکاری تمام سازمان‌های حاکمیتی به اجرا درآید.

محمدعلی شجاعی، شامگاه پنجشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب خراسان شمالی، از طرح تهیه شده به دلیل توصیفی و مبهم بودن انتقاد کرد و افزود: البته این طرح ها صرفا اختصاص به سازمان های حوزه آب ندارد، بلکه باید در اجرای این پروژه ها تمام اجزای حاکمیتی نقش داشته باشند و نقش هر سازمان به تفکیک وظایف مشخص شود.

وی تاکید کرد: باید معلوم شود که هر یک از شهرستان ها چه وظایفی در چه بازه زمانی دارند و به هر شهرستان تعدادی پروژه مشخص ابلاغ شود.
شجاعی در خصوص منابع مالی این طرح نیز گفت: منابع این طرح ها می تواند منابع مالی دولتی، استانی و یا از محل ایجاد منابع مالی جدید در کارگروه های حفظ منابع آب باشد که در این بین برخی شهرستان ها چون اسفراین، فاروج و شیروان که وضعیت خاصی دارند، باید در اولویت تامین مالی قرار گیرند.
شجاعی از نحوه استفاده شهرداری ها از منابع آب برای فضای سبز شهری انتقاد کرد و گفت: باید شورای حفاظت منابع آب استان برای شهرداری ها تکلیف تعیین کرده و آنها نیز موظف شوند ۱۰ درصد بودجه خود را برای طرح احیا اختصاص دهند، به گونه ای که تعداد پروژه های آنها نیز در این طرح ها مشخص شود، تا بتوانیم بازخورد پروژه ها را مشاهده کنیم.
نماینده عالی دولت در استان، عدم مشارکت اجتماعی در این طرح ها را ناشی از کم کاری سازمان های دولتی دانست و گفت: از آنجا که این کار حاکمیتی است و سازمان های دولتی در مقام اجرا مردم را رها کرده اند، عدم مشارکت اجتماعی طبیعی است.
وی افزود: در این بین نباید از نقش سمن های اجتماعی غافل شویم زیرا که سازمان های دولتی ارتباط خوبی با مردم ندارند که طبیعتا سمن ها به عنوان نهادهای میانجی می‌توانند در این زمینه بسیار راهگشا و یاریگر باشند، زیرا هم از قابلیت‌های انسانی و اجتماعی بسیار خوبی برخوردارند و هم بر اساس پیمایش‌های اجتماعی معتبر سال‌های گذشته از سرمایه اجتماعی بسیار بالاتری نسبت به دولت بهره می برند.

۷۰۴ نقطه استان ظرفیت آلودگی آب را دارد
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز در این نشست اظهار داشت: منابع آبی استان همچون دیگر استان های کشور در معرض آلودگی هایی قرار دارد که ۷۰۴ نقطه مستعد آلودگی آب در استان شناسایی شده است، این آلودگی ها متاثر از پسماند صنایع، دامداری ها و مرغداری های استان است که در این بین پساب های تصفیه نشده، نیز معضلی جدی است و مشکلات را دوچندان کرده است.

وحید واسطه با اشاره به تجهیز ۹۱ درصد چاه های کشاورزی استان به سامانه کنترل هوشمند خاطرنشان کرد: از هزار و ۲۷۰ حلقه چاه برقی استان، هزار و ۱۵۶ حلقه هوشمندسازی شده است که تقریبا ۹۱ درصد چاههای کشاورزی را شامل می شود اما برای چاه های دیزلی امکان نصب کنترل هوشمند وجود ندارد و پایش به صورت حجمی صورت می گیرد که در مجموع ۸۰ درصد منابع آبی را می توان با این شیوه کنترل کرد.
وی افزود: از سال ۱۳۸۵ تا پایان شهریور امسال، پنج هزار و ۴۸۶ حلقه چاه غیرمجاز در استان با حجم برداشت ۶۰ میلیون مترمکعب شناسایی و هزار و ۶۷۸ حلقه آن مسدود شده و در حال حاضر استان همچنان دارای سه هزار و ۷۷۷ حلقه چاه غیرمجاز است.

بدهی ۱۱۰ میلیارد ریالی صنایع استان به آب منطقهای
واسطه با بیان اینکه تاکنون هیچ گونه اقدام قضایی بابت طلب آب بها توسط این شرکت علیه صنایع استان صورت نگرفته، گفت: صنایع استان ۱۱۰ میلیارد ریال به این شرکت بابت آب بهای مصرفی بدهکارند که بهنوش شیروان با ۳۰ میلیارد ریال و سیمان سمنگان با ۲۰ میلیارد ریال به ترتیب بزرگترین بدهکارها هستند و البته شهرداری های استان نیز حدود ۶۰ میلیارد ریال بدهی دارند.
وی افزود: از ابتدای سال ۹۰ تا کنون به ۶۳۷ طرح صنعتی در حوزه های گلخانه، دام و طیور، معادن شن و ماسه، گردشگری و کارخانه های صنعتی نزدیک به ۶ میلیون متر مکعب تخصیص آب داشته ایم که ۴۰۷ مورد آن لغو شده است.
استان ۲۸ هزار کیلومترمربعی خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع شده که هم اکنون دچار خشکسالی شدید است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تعطیلی مدارس تهران و کرج فردا شنبه 1 اردیبهشت 1403؟