ماجرای “پشم وپنبه درحلیم”الیاف سلولزی در حلیم


ماجرای پشم وپنبه درحلیم مسئولین بهداشتی وزارت بهداشت برای چندمین بار وجود پنبه، پشم و دیگر الیاف سلولزی در حلیم موجود در بازار را تکذیب کرده اند. معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت می‌گوید گزارش‌ها در این مورد «توسط برخی از رسانه‌های معاند و در فضای مجازی» منتشر شده‌است. گزارش‌ها در مورد وجود پنبه و دیگر الیاف در حلیم البته تازگی ندارد و...

ماجرای “پشم وپنبه درحلیم”الیاف سلولزی در حلیم

ماجرای پشم وپنبه درحلیم

مسئولین بهداشتی وزارت بهداشت برای چندمین بار وجود پنبه، پشم و دیگر الیاف سلولزی در حلیم موجود در بازار را تکذیب کرده اند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت می‌گوید گزارش‌ها در این مورد «توسط برخی از رسانه‌های معاند و در فضای مجازی» منتشر شده‌است.

گزارش‌ها در مورد وجود پنبه و دیگر الیاف در حلیم البته تازگی ندارد و بارها «تکذیب» مقام‌های مختلف دولت و سازمان‌های ناظر را در پی داشته‌است.

با این حال روز ۱۱ دی ۱۳۹۸معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، خبر از «تشدید بازرسی‌ها و نظارت‌ها در کلیه مراکز عرضه حلیم» داده و افزوده تنها در تهران «۳۵۰ مورد نمونه‌برداری انجام شده‌است».

ماجرای “پشم وپنبه درحلیم”الیاف سلولزی در حلیمماجرای “پشم وپنبه درحلیم”الیاف سلولزی در حلیم

محسن فرهادی می‌گوید «هیچ موردی مبنی بر وجود پنبه، الیاف سلولزی و پشم گوسفند در حلیم‌ها مشاهده نشد.»

انگشت اشاره آقای فرهادی به شبکه یا رسانه‌ای دست اندرکاران طب سنتی وشایدشبکه های ماهواره‌ای که به این شایعات دامن می زنند.

ماجرای “پشم وپنبه درحلیم”الیاف سلولزی در حلیمماجرای “پشم وپنبه درحلیم”الیاف سلولزی در حلیم

شایعه «پشم و پنبه» در حلیم توسط کانال‌های اجتماعی «دکترحسین روازاده» از مبلغان مشهور «طب اسلامی» در ایران بازتاب داده شده بودند.

ماجرای “پشم وپنبه درحلیم”الیاف سلولزی در حلیمماجرای “پشم وپنبه درحلیم”الیاف سلولزی در حلیم

البته این دکتر(روازاده) خمیرودندان ومسواک را هم به تمسخرگرفه است!.

ماجرای “پشم وپنبه درحلیم”الیاف سلولزی در حلیمماجرای “پشم وپنبه درحلیم”الیاف سلولزی در حلیم

روازاده می گوید این دلیل پنبه و پشم در حلیم وجوددارد اما وزارت بهداشت می گوید«هیچ موردی تا کنون مشاهده نشده‌است».

مسئولین بهداشتی می گویند،بعضاً سلولوزی شدن،طبیعت حلیم است،که درفرآیندپختش صورت می گیرد.

ماجرای “پشم وپنبه درحلیم”الیاف سلولزی در حلیمماجرای “پشم وپنبه درحلیم”الیاف سلولزی در حلیم

در بهار سال ۱۳۹۶ خود آقای مهندس محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، گفته بود آن‌چه مردم می‌بینند «کلاژن حلیم است، نه پنبه»

ماجرای “پشم وپنبه درحلیم”الیاف سلولزی در حلیمماجرای “پشم وپنبه درحلیم”الیاف سلولزی در حلیم

بیش از ۵۵۲ هزار کیلوگرم مواد غذایی غیر بهداشتی در برنامه سلامت نوروزی تاروز سوم فروردین معدوم شدند

محسن فرهادی با بیان اینکه بیش از ۵۵۲ هزار کیلوگرم مواد غذایی غیر بهداشتی در برنامه سلامت نوروزی تاروز سوم فروردین معدوم شدند گفت: تعداد بازرسی بهداشت محیطی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی از آغاز برنامه بهداشت محیط در سلامت نوروزی به ۳۰۰۸۳۷ مورد رسیده است.

نه پشمی دیدیم ونه پنبه ونه الیاف سلولوزی غیرمتعارف

ماجرای “پشم وپنبه درحلیم”الیاف سلولزی در حلیمماجرای “پشم وپنبه درحلیم”الیاف سلولزی در حلیم

دکترفرهادی گفت:: بازرسی بهداشت محیطی از اماکن عمومی و مراکز و مدارس اسکان مسافرین نوروزی ۸۸۰۵۲ مورد، بازرسی بهداشت محیطی از مراکز ، اماکن و رستوران‌های بین راهی ۱۳۳۱۳ مورد و کل بازرسی‌های بهداشت محیطی ۴۰۲۲۰۰ مورد بوده است.

کل مراکز و اماکن متخلف بهداشتی معرفی شده به مراجع قضایی ۵۱۵۰ مورد بوده که از این تعداد ۴۵۱ مورد مربوط به مراکز و رستوران‌های بین راهی است.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، کل مراکز و اماکن متخلف بهداشتی پلمب شده را ۱۴۹۷ مورد اعلام کرد که ۲۶۲ مورد آن مربوط به رستوران‌های بین راهی بوده است.

مقدار مواد غذایی غیر بهداشتی معدوم شده در این مدت ۵۵۲۲۰۴ کیلوگرم است.

در این مدت تعداد موارد سنجش با تجهیزات پرتابل بازرسی ۲۴۳۴۴۷ مورد بوده است.

فرهادی گفت: از آغاز برنامه سلامت نوروزی تاکنون تعداد موارد کلرسنجی آب ۲۵۶۶۹۹ مورد بوده است./یکشنبه ۰۴ فروردین ۱۳۹۸آنا

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: ازمنابع مختلف آوردم که قضاوت آسانترباشد/بخوریم یانخوریم؟

ماجرای “پشم وپنبه درحلیم”الیاف سلولزی در حلیم

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به دست به دست شدن برخی اخبار و فیلم های منتشر شده در صفحات مجازی که بعضا بی اساس است، گفت: متاسفانه اظهار نظرهای غیر کارشناسی در مورد حلیم های آغشته از پنبه و الیاف باعث انتشار این نوع اخبار شده است.

وی ادامه داد: با توجه به بررسی های میدانی و رسیدگی به شکایات مردمی سامانه بهداشت ۱۹۰ مشخص شد به علت پخت طولانی گوشت در حلیم، رشته های کلاژن (که از قسمت های تشکیل شده گوشت می باشد) باقی می ماند و در اثر ترکیب با گلوتن و دیگر قندهای موجود در گندم تولید بافت پنبه مانند می نماید و پس از شستشو خاصیت الاستیسیته مانند پیدا می کند که در این رابطه نمونه برداری های متعدد صورت گرفته و به آزمایشگاه ارسال شده است.

فرهادی با اشاره به اینکه نمی توان از پشت دوربین صحت یا سقم برخی اخبار را تشخیص داد، افزود: از ابتدای ماه مبارک رمضان تیم های سیار بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور وظیفه نظارت و کنترل از کلیه واحدهای صنفی عرضه کننده مواد غذایی به خصوص از واحدهای صنفی عرضه کننده آش و حلیم و غذاهای محلی و شیرینی های مختص ماه مبارک رمضان از جمله زولبیا و بامیه را بر عهده دارند.

ماجرای “پشم وپنبه درحلیم”الیاف سلولزی در حلیمماجرای “پشم وپنبه درحلیم”الیاف سلولزی در حلیم

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: امسال با دستگاههای پرتابل سنجش کلیه مواد غذایی در سطح عرضه کنترل شده است و در صورت لزوم مداخلات به منظور تامین سلامت روزه داران اعمال می گردد.

فرهادی در پایان گفت: ضمن عدم تایید وجود پنبه و پشم دام در حلیم به مصرف کنندگان عزیز توصیه می شود آش و حلیم مصرفی خود را از واحدهای صنفی مجاز و دارای پروانه کسب تحت پوشش اتحادیه ذیربط تهیه نموده و از خریداری مواد غذایی از دستفروشان خودداری نمایند همچنین شهروندان محترم می توانند درصورت داشتن شکایت بهداشتی با سامانه بهداشت ۱۹۰ به طورشبانه روزی تماس بگیرند./سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶قدس آنلاین بنقل ازخبرگزاری مهر

***

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، ادعای وجود پشم، پنبه و الیاف سلولزی در حلیم موجود در بازار را تکذیب کرد.

محسن فرهادی، گفت: شایعه وجود پنبه، الیاف سلولزی و حتی پشم گوسفند در حلیم موجود در بازار از مدت ها پیش توسط برخی از رسانه های معاند و در فضای مجازی مطرح شده و هر ساله در ماه رمضان تکرار می شود.

مسئولین بهداشتی وزارتخانه:ماندیدیم اگرشمادیدیدبیایدماببینیم

وی افزود: مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت برای این که این شبهه در جامعه ایجاد ناامنی غذایی می کند، اقدام به تشدید بازرسی ها و نظارت ها در تمامی مراکز عرضه حلیم کرد و به تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز ابلاغ کردیم ضمن بررسی ها و نظارت ها نسبت به برداشت نمونه های بافت شناسی نیز اقدام کنند.

فرهادی ادامه داد: حدود ۳۵۰ مورد فقط در استان تهران توسط سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی اقدام به نمونه برداری سنجش بافت و ارسال به آزمایشگاه شد. در تمام این نمونه ها هیچ موردی مبنی بر وجود پنبه، الیاف سلولزی و پشم گوسفند در حلیم ها مشاهده نشد.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، بیان کرد: البته مواردی داشتیم که کیفیت گوشت به کار رفته در حلیم خوب نبوده است و در نظارت ها با واحدهای متخلف مربوطه برخورد شده است. ولی دروغِ وجود پنبه و الیاف سلولزی در حلیم دوباره در فضای رسانه های و ماهواره ها به تازگی مطرح شده است.

فرهادی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ گونه شکایت مردمی که فردی چنین موادی را در حلیم دیده یا خورده باشد و اقدام به شکایت کند نداشته ایم، افزود: طبیعتا بلع پنبه، الیاف سلولزی و پشم گوسفند همراه حلیم طبیعتاً کار سختی است ولی هیچگونه شکایتی مردمی به ۱۹۰ تاکنون در این زمینه گزارش نشده است.

وی تصریح کرد: اشتباه تشخیصی که ممکن است مورد سوءاستفاده قرار گیرد این است که معمولا در فرآیند پخت حلیم، گوشت چه گوشت سفید باشد چه قرمز، حدود چهار یا پنج ساعت پخته می شود. بعد از پخت، الیاف گوشت از هم جدا شده و رنگ خود را از دست داده و سفید رنگ می شوند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، افزود: سپس این گوشت پخته شده با آب گندم خیس خورده مخلوط شده و حدود ۶ تا ۷ ساعت دیگ باز پخته می شود و سپس میکس می شود. این ساعاتِ زیاد طبخ گوشت بعد از شستن حلیم در سبزی شور و با آب موجب می شود الیاف گندمی توسط آب شسته شده و آن گوشتی که سفید رنگ شده و خاصیت الاستیسیته ای پیدا کرده فقط مشاهده می شود.

وی خاطر نشان کرد: به همین دلیل در نگاه اول با چشم غیرمسلح چنین به نظر می رسد که این گوشتی که با گندم میکس شده الیاف پنبه هستند و هرچه که هست گوشت نیستند. در حالی که شناسایی این بافت فقط در آزمایشگاه تخصصی بافت شناسی امکانپذیر است.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، بیان داشت: تمامی نمونه های دانشگاهی ما به آزمایشگاه سازمان غذا و دارو و آزمایشگاه های مجاز و همکار این سازمان و آزمایشگاه های مجاز دامپزشکی ارسال شدند که تاکنون هیچ موردی خوشبختانه از بحث وجود پنبه، پشم والیاف سلولزی در حلیم های موجود در بازار به اثبات نرسیده است.

به گزارش مهر ،فرهادی افزود: همین امروز هم باز به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و دانشگاه های علوم پزشکی استان تهران اعلام کردیم که کنترل ها را تشدید کنند و دوباره اقدام به برداشت نمونه کنند. تاکنون ده ها نمونه نیز به آزمایشگاه ها ارسال شده که آخرین نتایج آن را تا چند روز آینده اعلام عمومی خواهیم کرد.

وی در پایان تاکید کرد: از مردم می خواهیم برای خرید حلیم، آش و نظایر آن فقط به مراکز مجاز که پروانه کسب و مجوز بهداشتی از دانشگاه های علوم پزشکی دارند مراجعه کرده و از خرید فله ای و دست فروشی حلیم پرهیز کنند./۱۱ دی ۱۳۹۸

***

نام حلیم با گوشت همراه است و اولین نکته‏ ای هم که این روز‌ها در مرکز توجه مردم است، قیمت گوشت است. پس این‌که یک کیلو حلیم با گوشت به قیمت ۲۵ هزار تومان به فروش برسد و در عین حال در هر قاشق حلیم هم چند گرم گوشت دیده شود، بعید است؛ اما این گوشت است که باعث غلظت و کشدار شدن حلیم می‌شود. اینجاست که فرصت‌طلبان راه‎‏های تقلب خود را در پیش می‏ گیرند.

به گزارش پیام ایران، مغازه‎هایی که تا همین چند دقیقه پیش بسته بودند، باز می ‏شوند و بساط دیگچه، قابلمه و ظروف یک بار مصرفشان را علم می‎کنند. یک نفر در مغازه کباب‌فروشی حلیم می‎فروشد و مغازه‏ دار دیگری، درست در کنارش که تا همین دیروز ساندویچی داشت، در کنار پیاده‎‏رو، اجاق‎گاز کوچکش را روشن می‎کند و قابلمه آش‌رشته را روی آن می‎گذارد و با ملاقه برای مشتری‎هایش ظرف آش پر می‎کند. این روزها دیدن گلفروش‎هایی که به جای فروش گل رز، دست به طبخ و فروش آش شله‌قلمکار زده‏اند هم عجیب نیست.

حتی کم نیستند سوپر‌مارکت‌هایی که دست به کار می‎شوند، نخود و لوبیا می‎ریزند درون قابلمه وکلاه آشپزی بر سر می‎گذارند. این آشفتگی در پخت حلیم و آش در واقع حکم آب گل‌آلود را برای سودجویان دارد،‌ فرصت‌طلبانی که برای سود بیشتر به‌جای گوشت،پنبه و پشم در حلیم می‌ریزند.

این روزها افرادی که در کنار خیابان دست به کار پخت حلیم و آش می‌شوند تقلب‎های زیادی ‌انجام می‌دهند . احسان آزاده، کارشناس صنایع غذایی در این باره به ما می‌گوید: در تمام غذاهایی که در ماه رمضان، روزه‏داران به آن تمایل دارند و از خوردنش هم سیر نمی‎شوند، این حلیم است که بیشترین تقلب در آن انجام می‎شود.

نام حلیم با گوشت همراه است و اولین نکته ‏ای هم که این روزها در مرکز توجه مردم است، قیمت گوشت است. پس این‌که یک کیلو حلیم با گوشت به قیمت ۲۵ هزار تومان به فروش برسد و در عین حال در هر قاشق حلیم هم چند گرم گوشت دیده شود، بعید است؛ اما این گوشت است که باعث غلظت و کشدار شدن حلیم می‌شود و به گفته مادربزرگ‏ ها حلیمی که کشدار نباشد، حلیم نیست. اینجاست که فرصت‌طلبان راه‎‏های تقلب خود را در پیش می‏ گیرند. اولین تقلبی که در حلیم پیش می‎آید، در زمینه گوشت است. استفاده از پوست مرغ، گوشت مرغ یخی به جای بوقلمون‌ یا گوشت حیوانات دیگر‌…»

استفاده از سیرابی‎

انقضا گذشته نیز برخی دوز و کلک‌های فرصت‌طلبان‌ هستند که به صورت غیرمجاز آشپزی می‎کنند. تقلب‌ در حلیم اما به اینها خلاصه نمی‎شود. اوج تقلب در حلیم اما شاید به استفاده از پشم و پنبه به جای گوشت باشد. اتفاقی که رمضان امسال و در شیراز افتاد و به گفته آزاده، فروشنده حلیم، با اضافه کردن پنبه و پشم، در کنار مرغ ریش‎ریش‌شده ‌جان مردم روزه‏دار را به بازی گرفت.

ماجرای “پشم وپنبه درحلیم”الیاف سلولزی در حلیمماجرای “پشم وپنبه درحلیم”الیاف سلولزی در حلیم

بازی با آرد

تقلب‎ها در پخت حلیم باز به این موارد ختم نمی‏ شود. برای کش‎دار کردن حلیم از آرد هم استفاده می‎شود، البته برخی آش‌فروش‎ها هم در آش‎شان از آرد استفاده می‏ کنند تا به اصطلاح مادربزرگ ‏ها آش را زودتر به قوام برسانند. یکی از ترفندهای متخلفان که در مواد غذایی ماه رمضان به کار می‎رود اما استفاده از روغن‏ های غیرمجاز است. بسیاری از آشپزهای غیرمجاز به نام روغن کرمانشاهی، روغن گیاهی به خورد مردم می‎دهند و گاهی هم از روغن‏ های چندبار مصرف‏ شده استفاده می‎کنند. روش استفاده از روغن‏ های مصرف‎شده هم کمی پیچیده است، اما سودجویان صنعت غذایی، دست به هر کاری می‎‌زنند. برای این‌که رنگ کدر روغن چند بار مصرف‎شده از بین برود، بهترین کار، رنگ‎بری است. استفاده کمی از روغن‎های جدید در روغن چند بار مصرف شده، برای این‌که رنگ روغن به حالت استاندارد دربیاید، از دیگر ترفندهای تقلب کردن در روغن است. استفاده از سبزی‎های خشک به جای سبزی تازه در آش رشته و استفاده از بادمجان در آش شله‏ قلمکار به جای گوشت هم از روش‌های دیگر تقلب در آشپزی است.
به نظر آزاده، کارشناس صنایع غذایی بسیاری از مواد غذایی که در پخت غذاهای ماه رمضان استفاده می‎شود، امکان حجم ‏دهندگی دارند به همین خاطر فرصت‌طلبان با رعایت یک نسبت متناسب می‎توانند ذهن مشتری‎ها را منحرف کنند.‌
ترفند منحرف کردن مشتری‎ها کار سختی نیست برای نمونه استفاده از ادویه بیش از اندازه در غذا. ‌برای مثال دیگر می‌توان به صنعت رب‌سازی اشاره کرد؛ تمام طعم در رب به دلیل‌گوجه ‏فرنگی نیست. بخشی از رب گوجه‌فرنگی را سیب‏زمینی و بخش دیگری را نیز کدو پر می‎کند.‌ استفاده از رنگ ‏های غیرخوراکی، به جای زعفران از ترفندهای دیگر است. به گفته آزاده، طبخ حلیم، از پرسودترین‎ پخت و پزها در ماه رمضان است. سودی معادل با ۵۰ درصد برای آشپزی که گوشت و گندم را در قابلمه با هم می‎پزد، حال اگر این شغل پرسود، با تقلب هم همراه باشد، سودآوری خیلی بیشتری دارد.

ماجرای “پشم وپنبه درحلیم”الیاف سلولزی در حلیمماجرای “پشم وپنبه درحلیم”الیاف سلولزی در حلیم

زولبیا در جعبه بازیافتی

تقلب در خوراکی‌های ماه رمضان به آش و حلیم محدود نمی‌شود، چون برخی فرصت‌طلبان‌ چشم به بازار زولبیا و بامیه دارند، آنها به‌جز استفاده از روغن‏های تقلبی این روزها به دلیل بالا رفتن قیمت کاغذ از جعبه‏ های غیراستاندارد بازیافتی هم استفاده می‌کنند؛ تقلبی که سلامت مردم را نشانه رفته است‌.‌ جعبه‏ های بازیافتی‌ صدای مدیرکل نظارت بر فرآورده‎های غذایی سازمان غذا و دارو را هم درآورده و می‌گوید: «جعبه‎های زولبیا و بامیه باید حتما از محل‌ها و کارخانه‌هایی تهیه شده باشد که پروانه ساخت از این سازمان گرفته‌اند در غیر این صورت مردم نباید آنها را بخرند.» هرچند که علی بهره ‏مند رئیس اتحادیه قنادان از این موضوع اظهار بی ‏اطلاعی می ‏کنند. او به ما می‏ گوید: «مشکلات جعبه‏ های بازیافتی قدیمی است و مربوط به امسال نیست. در یکی، دو سال گذشته در برخی از قنادی‎ها این مسئله وجود داشت.» به گفته بهره ‏مند، اگر تا یکی دو سال پیش، بعضی از قنادان از تولیدکننده‏ های جعبه زیرزمینی و غیرقانونی استفاده می‏ کردند، امروز دیگر همه اعضای اتحادیه از ۲۰ تولیدکننده مورد تأیید اتحادیه یا تولیدکنند‎گانی که نماد سیب سلامت، مهر استاندارد و مجوز بهداشت و درمان را دارند، خریداری می‎کنند. او توضیح می‎دهد که بازرسان اتحادیه و وزارت بهداشت، هر ۱۵ روز یک بار به بازرسی از محل اعضای اتحادیه و تولیدکننده‎های جعبه می‌پردازند و تا به حال هم تخلفی به اتحادیه گزارش نشده است.

محل پخت مهم است

هر سال با فرارسیدن ماه رمضان، موضوع تقلب در بازار آش‎ و حلیم به یکی از مسائل خبرساز ماه رمضان تبدیل می‎شود. رئیس اتحادیه فروشندگان آش، حلیم، کباب و غذاهای سنتی تهران درباره طبخ حلیم، در مکان‏ های غیرمجاز به ما می‎گوید:‌ «گاهی حلیم‌ها را به صورت فله‌ای و گسترده در گاوداری‌ها، کارگاه‌های صنعتی، سوله‌ها و محوطه‌های باز تهیه می‌کنند و بعد از تهیه هم در هر کجا که بتوانند بساط می‏ کنند و به فروش می‌رسانند.» به نظر محمدی، شکل و شمایل حلیم و یا آشی که در مغازه ‏ها به فروش می‎رسد، خیلی مهم نیست؛ ‌به نظر او این که حلیمی با کنجد و یا گوشت تزئین می‎شود، اهمیتی ندارد، مهم این است که حلیم و آش در کجا طبخ شده و در چه شرایطی هم به فروش می‏رسد. به خاطر همین او به روزه‏ دارانی که برای سفره افطار خود، آش و حلیم می‎خرند، توصیه می‎کند از مراکز مجاز، مکان‎هایی که مهر و شناسه یا پروانه فروش اتحادیه دارند ‌خرید کنند. البته از نظر محمدی، تداخل صنفی که در زمینه فروش آش و حلیم وجود دارد، یکی از مشکلاتی است که سبب شده، دست سودجویان برای تقلب باز باشد.‌

نظارت وزارت بهداشت

حرف از بهداشتی بودن یا تقلب در مواد غذایی که پیش می‎آید، ناخودآگاه ذهن‏ ها به سمت وزارت بهداشت می ‏رود و همه از نظارت و بازرسی‎ها می‎پرسند. مدتی قبل رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و به‌سازی اماکن عمومی وزارت بهداشت دراین باره به ما گفت: «نظارت‌های وزارت بهداشت بر مساله توزیع بهداشتی مواد‌غذایی ویژه ماه رمضان، بیشتر از سال‌های قبل شده است. فعالیت بازرسان بهداشت محیط همراه کارشناس و کارشناس ارشد بهداشت محیط در سراسر کشور از جمله این فعالیت‏ هاست.» البته وزارت بهداشت هیچ وقت آمار و ارقامی از تعداد شکایات و تخته شدن در مغازه فروشندگان خاطی را ارائه نمی‌دهد‌ و ادعا می‏ کند حتی در ساعت‌های سحر هم بر مراکز فروش آش و حلیم نظارت دارد./۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ پیام ایران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)