تاجیک: آینده حضورامریکا در منطقه به خطر خواهد افتاد


تاجیک: آینده حضورامریکا در منطقه به خطر خواهد افتاد

در عراق مردم دیگر نمی توانند حضور گسترده نیروهای امریکایی و پایگاه های این کشور را تحمل کنند. سلسله اقداماتی که ایران و عراق در روزهای آینده انجام می دهند، می تواند روزهای جدیدی را برای عراق رقم بزند.

مهسا مژدهی: مردم عراق از ترور سردار قاسم سلیمانی و فرمانده حشدالشعبی عصبانی بوده و اقدام نظامی امریکا در خاک این کشور را تجاوز به حاکمیت این کشور می دانند. از هفته پیش و پس از آنکه امریکا به مقرهای حشدالشعبی در عراق حمله کرده بود، در پارلمان عراق صحبت از کاهش نفوذ امریکایی ها در عراق بود و امضاهایی در مجلس برای بیرون کردن ایالات متحده جمع شد. با اتفاقی که روز جمعه در عراق افتاد، اتش این خشم مردم گسترده تر خواهد شد. با نصرت الله تاجیک دیپلمات اسبق و تحلیل گر مسائل بین الملل در مورد عواقب این ترور برای آمریکا به گفتگو نشستیم:

تاجیک: آینده حضورامریکا در منطقه به خطر خواهد افتاد

عاقبت تصمیم عجولانه ترامپ که بدون اجازه از کنگره گرفته شده، برای این کشور چه خواهد بود؟ سیاستمداران امریکایی نگران به نظر می رسند و آماده هستند تا او را به دلیل کاری که کرده سرزنش کنند.

به عقیده من ترامپ با این اشتباه محاسباتی که کرد آینده حضور آمریکا در منطقه را تحت تاثیر قرار دهد. البته ممکن است ما با اقداماتی که پس از این حوادث انجام می شود، این اشتباه محاسباتی تبدیل به یک اشتباه استراتژیک برای او شود. به احتمال زیاد آینده حضور امریکا در عراق و در منطقه به خطر خواهد افتاد. این مساله فقط با مساله شهادت یک سردار تمام نخواهد شد و از چند منظر باید مورد توجه قرار بگیرد. اول اینکه این اقدام تروریستی نقض حاکمیت عراق هم از نظر نظامی و هم از نظر حاکمیتی است. در حقیقت آمریکا خودش را در لبه تیغ حساسیت ها و مخالفت هایی در سیاست هایش قرار داد. در حال حاضر هم حضور و هم مشروعیت آمریکا برای ماندن در منطقه دچار خدشه خواهد شد.

البته اینکه این وضعیت چطور پیش برود بستگی به اقدامات ما هم دارد و نباید قضیه را تنها به صورت احساسی برای به شهادت رسیدن سردار قاسم سلیمانی پیگیری کنیم. بلکه باید به موضوع مشروعیت و حضور آمریکا در منطقه هم بپردازیم و در مجامع بین المللی هم این وضع را پیگیری کنیم.

در عراق مردم دیگر نمی توانند حضور گسترده نیروهای امریکایی و پایگاه های این کشور را تحمل کنند. سلسله اقداماتی که ایران و عراق در روزهای آینده انجام می دهند، می تواند روزهای جدیدی را برای عراق رقم بزند.

مقامات کشورمان می گویند که پاسخ تلخی به امریکا خواهند داد، به نظر شما ایران چه اقداماتی را در این خصوص در پیش خواهد گرفت؟

ایران باید دست یک سلسله اقدامات سیاسی و دیپلماتیک را هم در نظر داشته باشد. من معتقدم علاوه و حتی پیش از هرگونه اقدام دیگر باید فعالیت های دیپلماتیک و سیاسی را علیه این ترور فعال کنیم.

صحنه عراق بی ثبات است و وضعیت فعلی دولت با استعفای نخست وزیر و وضعیت نامعلوم رئیس جمهور و تظاهرات های گسترده باعث شده که این کشور، بی ثبات و تقریبا غیر مستقر تلقی شود. . این اقدام ترامپ که بیشتر برای قهرمان نشان دادن خودش انجام گرفته، می تواند این صحنه را کاملا بهم بزند. این باعث می شود که در مرزهای ایران و همچنین ترکیه بی ثباتی های به وجود بیاید و حتی روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس هم تحت تاثیر قرار بگیرند. ما باید این ترور را در مجامع بین المللی مطرح کرده و ذکر کنیم که امریکا بدون مجوز بین المللی و حتی داخلی از کشوری به کشور دیگر و به نیروی نظامی یک کشور دیگر حمله کرده است. این موضوع جای کار و رایزنی بسیاری دارد.

این حوادث تنها بین ایران و آمریکا یا آمریکا و عراق باقی نخواهد ماند. از این به بعد اروپا و همچنین کشورهایی که در ائتلاف علیه داعش حضور دارند، دچار شک و شبهه می شوند که آیا حضورشان در منطقه دارای مشروعیت است یا نه؟ به خصوص که ترامپ دست به ترور کسی زده که سمبل مبارزه با داعش است و مردم این کشور و همچنین مردم سوریه به او به این چشم نگاه می کنند. این وضعیت همپیمانان آمریکا را هم دچار شک خواهد کرد. بخشی از مرد و سیاستمداران داخل عراق هم نسبت به حضور امریکا در این کشور بسیار حساس شده اند و نمی توانند بیش از این حضور ایالات متحده را تحمل کنند. در چنین شرایطی حضور امریکا در عراق تضعیف خواهد شد و عراق موضوع بیرون کردن آنها را بررسی خواهد کرد.

کشورهای عربی در روزهای گذشته و بعد از حمله اولیه به مقرهای حشدالشعبی و بعد موضوع سفارت آمریکا در بغداد موضع گیری چندانی نکردند. فکر می کنید که رویکرد آن ها در روزهای پیش رو چطور باشد؟
یقینا وضعیت عراق در منطقه بر دیگر کشورها هم تاثیرگذار خواهد بود. ناوگان پنجم امریکا همین الان در بحرین در حالت اماده باش است و طبیعی است که اگر اتفاق وسیع نظامی بیفتد کشورهای حاشیه خلیج فارس هم به دلیل شکنندگی هایی که دارند نگران خواهند شد و آنها هم نمی خواهند که اوضاع به این شکل بهم بریزد. کشورهای مستقل منطقه طبیعی است که اقدامات امریکا را محکوم کنند اما عربستان و بحرین تلاششان این است که قضیه را به سکوت برگزار کنند.

312 310

کد خبر 1338219

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول