مشکلات معادن و گران شدن نان، در نگاه جراید سمنان


مشکلات معادن و گران شدن نان، در نگاه جراید سمنان

سمنان- ایرنا- مطبوعات استان سمنان در هفته‌ای که گذشت به مسایل مختلفی پرداختند که راهکارهای تقویت معادن، عقلانیت سیاسی و گرانی ناگهانی نان، در این استان، مهم‌ترین موضوع‌ها بود.

مشکلات آموزش و پرورش و بودجه سال جدید، «راه آسمان» راهی برای آسمانی شدن، راهکارهای تقویت بخش معدنی، فقر دیوار به‌دیوار کفر، عقلانیت سیاسی در اداره کشور، افزایش سفره‌خانه‌های سمنان، عوارض دخالت‌های نا به جا در مسایل و گرانی ناگهانی نان، از جمله موضوع‌هایی بود که مطبوعات محلی استان سمنان در هفته جاری به آن‌ها پرداختند.

روزنامه بیان مردم

« بیان مردم » روزنامه استان سمنان است در هفته گذشته موضوع‌هایی چون سفره‌خانه‌های سمنان، عوارض دخالت‌های نا به جا و گرانی نان را مورد اشاره قرار داد.

از مسائل مهمی که در هفته جاری مورد توجه این روزنامه قرار گرفت، مطلبی به عنوان « گرانی نان » نوشته منصور فرزامی فرد است.

در این مطلب آمده است: نانی که بارها صاحب این نوشتار با گوش‌های خود شنید که نان مردم را نمی‌شود گران کرد و چقدر معقول و منطقی بود آن‌چه آن‌ها می‌گفتند چون وقتی که سفره‌ی مردم از نفت و مشتقات آن خالی و فقط نان خالی مانده است و زورشان دیگر به سیب زمینی و پیاز و گوجه فرنگی هم نمی‌رسد و در اضطرار مطلق‌اند.

در حالی که لازم بود تا مسوولان استان، مشکلات نانوایی‌ها را با مردم در میان می‌گذاشتند و متقاعدشان می‌کردند که علت کم فروشی، زدن از وزن چانه‌ها، بی‌کیفیتی نان و بسیاری از موارد دیگر آن است که نانوایی‌ها یعنی کسانی که عمرشان در کنار آتش می‌گذرد و با آتش بزرگ شده‌اند، چند سال است که با تورم شدید کالاهای دیگر، قیمت نان‌شان ثابت مانده و آن‌ها ناچارند از طروق دیگر که خیلی هم مشروع نیست جبران کنند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: بدیهی است وقتی که مردم از چیستی موضوع باخبر شوند، تمکین می‌کنند، ضمن آن که آگاهی آنان دو حسن دارد: اول، آن بدبینی و نگاه منفی آن‌ها نسبت به مسوولان که متاسفانه هر روز هم شدت بیشتری می‌گیرد، عوض می‌شود و دوم، هرگز راضی نمی‌شوند آن که به تعبیر عامه «آتش به سینه می‌زند» متضرر و از هستی ساقط شود.

و اما نکته‌ی پایانی، امید است که مسئولان در چنین مواردی از تحقیقات میدانی غافل نشوند و بدانند که تصمیم‌گیری‌های این چنینی با صلاحدید خود مردم و با نظرخواهی و یاری گرفتن از آن‌ها و نیز بهره گرفتن از توانمندی‌های خود مردم که طرف اصلی چنین قضایایی هستند آن هم به صورت مرحله‌ای بهتر جواب می‌دهد.

روزنامه پیام

«روزنامه پیام استان سمنان» در هفته‌ای که گذشت مطالبی چون مشکلات آموزش و پرورش و بودجه سال جدید، «راه آسمان» راهی برای آسمانی شدن، تقویت بخش معدنی، فقر دیوار به‌دیوار کفر و عقلانیت سیاسی در اداره کشور را مورد اشاره قرار داد.

یکی از موضوع های مهمی که در این روزنامه مورد توجه قرار گرفت، مطلبی به عنوان « راهکارهای تقویت بخش معدنی استان سمنان » به قلم روح‌الله ساعدی است.

در این مطلب آمده است: به باور صاحبنظران اقتصادی، استان سمنان با وجود برخورداری از منابع سرشار معدنی، جایگاه مطلوبی در بین استان‌های کشور ندارد، که ناقص بودن چرخه تولید، نبود زیرساخت‌های لازم، سهم ناچیز معادن در تولید ناخالص داخلی، بهره‌گیری از فناوری قدیمی از مرحله اکتشاف تا فرآوری محصولات معدنی، پیچ و خم‌های اداری، پیمان‌سپاری ارزی و نبود بستر امن سرمایه‌گذاری، از جمله مشکلات معدنکاران استان سمنان است.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: برخی از موانع بهینه‌سازی تولید معدنی در استان سمنان در سه بخش مدیریت، فناوری و منابع تقسیم می‌شود.

در بخش مدیریت وجود افرادی دلسوز، متخصص، آگاه، زحمتکش، باانگیزه، توانمند، باتجربه مرتبط با شغل، باجرات و ریسک‌پذیر و دارای اختیارات لازم در معادن استان الزامی است. مدیران کم‌تجربه، غیرمتخصص، سفارشی، بدون انگیزه و فرمایشی به درد معادن استان نمی‌خورند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: بهبود سیستم مدیریتی و بازنگری و اصلاح دوره‌ای آن، جلوگیری از خام‌فروشی، استفاده از فناوری‌های جدید در جهت افزایش بهره‌وری و افزایش ظرفیت و کاهش یا حذف موانع تولید برای افزایش درآمد تولید از دیگر وظایف مدیر معدنی کارآمد است.

تشویق سرمایه‌گذاران، تقویت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، استفاده از سیستم بانکی و اخذ تسهیلات کم‌بهره و گشایش اعتبار نزد صاحبان سرمایه یا مشارکت با آنها در اجرای پروژه‌ها از امتیازات یک مدیر خوب است.

برنامه‌ریزی برای انجام مطالعات ژئوفیزیکی، انجام حفاری اکتشافی، تهیه نقشه مناطق امیدبخش، اتمام عملیات پایانی اکتشاف، تجهیز و راه‌اندازی و اجرای عملیات بهره‌برداری و فرآوری مواد معدنی و ارسال محصولات به محل مصرف با در نظر گرفتن زیرساخت‌ها، ناوگان حمل‌ونقل، بازاریابی و تمهیدات زیست‌محیطی و جنبی از وظایف یک مدیر موفق معدنی است.

ارائه برنامه‌های توسعه‌ای و اطلاع‌رسانی به سایر وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در خدمات فنی و زیرساخت‌های معدن و صنایع معدنی (مسکن و راهسازی، نیرو و راه‌آهن) مشغول فعالیت هستند، می‌تواند در رسیدن به اهداف توسعه‌ای و زمان‌بندی آنها راه‌گشا باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ 30 فروردین + دانلود غزل حافظ