حاج قاسم، دریایی از خاطره در دل رزمندگان هرمزگان


حاج قاسم، دریایی از خاطره در دل رزمندگان هرمزگان

بندرعباس- ایرنا- سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی مرد صلابت و اقتدار و فرمانده‌ شجاع لشکر 41 ثارالله دفاع مقدس، دریایی از خاطره را در دل شهدا و رزمندگان استان هرمزگان به جای گذاشته است.

فرماندهی حاج قاسم در لشکر ۴۱ ثارالله دوران پرافتخاری برای شهدا و رزمندگان استان هرمزگان بوده است و این صمیمت و احساس برادری در کلام بسیاری از رزمندگان این استان موج می‌زند.

طلوع جمعه ۱۳ دی‌ماه ۹۸ وقتی همه خواب بودند و او بیدار، با شنیدن خبر شهادت مالک اشتر ایران، فرمانده محور مقاومت و علمدار جبهه اسلام یک ایران دردناک شد و مسلمانان و مستضعفان جهان اسلام برایش گریستند، آن‌ها که دل‌هایشان از مردانگی سردار مردمی و باصلابت فتح شده بود.

اما رزمندگان و سربازان او در دوران جبهه‌های دفاع مقدس غم‌انگیزتر شدند، آنهایی که سال‌های دفاع مقدس از او خاطره‌ها دارند؛ چراکه شهید زنده‌ای بود که لحظه لحظه عمرش را در کنار سربازان و مجاهدانش در میدان‌های مبارزه با شیاطین و اشرار عالم گذشت و در این مبارزه سربازانش بیشتر از همه فرمانده خود را مردی پرمعنویت و خستگی‌ناپذیر دیده‌اند.

به محض شنیدن خبر شهادت سردار دل‌ها، رزمندگان دفاع مقدس اولین کسانی بودند که به یاد فرمانده‌ شهیدشان قلم برداشتند و از او و خاطرات و رشادت‌هایش نوشتند.

حاج قاسم دل‌ها، لطافت و اقتدار علوی را عملی کرد

حاج قاسم، دریایی از خاطره در دل رزمندگان هرمزگان

جانبازان هرمزگانی‌ها اما خاص‌تر از مردی نوشتند که برای خواب و آرامش ما لحظه‌ای چشم برهم نگذاشت اما چه بی رحمانه زمانی که همه ما چشم روی هم گذاشته و در خواب آرام بودیم اشقیا او را از ما گرفتند.

"علیرضا درویش نژاد از جانبازان و غواصان دوران دفاع مقدس هرمزگان" با گذاشتن تصویری از شهیدان "حسین تاجیک و اسماعیل فرخی‌نژاد" دو شهید دوران دفاع مقدس در کنار شهید سردار سلیمانی در فضای اینستاگرام نوشت: "من تو را همان حاج قاسم دل‌ها در لشکر ثارالله می‌دانم، تو قطعه‌ای از ملکوت در زمین بودی و نمادی از عشق قدسی برای بشریت، نعمت بزرگی برای جهان اسلام، عشقت ماندگار سردار زیبایی‌های خلقت...

وی در متن دیگری ارادات خود را به فرمانده‌اش این چنین روایت کرد: سردار، عشق ناب الهی مصداق بارز کمال انقطاع الی الله بود، نماد شفاف فانی فی‌الله، او آینه تمام نمای بصیرت قدسی ولایت بود، حاج قاسم دل‌ها، لطافت و اقتدار علوی را عملی کرد، او مایه غبطه فرشتگان است که ولایتمداری و مفهوم ولایت را کاربردی کرد، او پرتو روشن فطرت الهی بود... شهادتت مبارک فرمانده عزیزم شهادتت مبارک رفیق شهیدم... شهادتت مبارک فرمانده

توفیق داشتم که سردار فرمانده‌ام بود

"دکتر غلامعلی جاودان، از جانبازان شیمیایی دوران دفاع مقدس استان هرمزگان" نیز نوشت: من توفیق داشتم که سردار فرمانده‌ام بودند، غم شهادت ایشان برای همه ایرانیان و آزادی خواهان غیرقابل تحمل است، انتقام بسیار سنگینی در انتظار آمریکایی‌ها و عمال آنهاست. بدون شک اگر رهبر انقلاب اراده کند، تاریخ عوض خواهد شد.

فهمیدم چرا شهید قاسم سلیمانی، حاج قاسم شده

"محمود شهبازی، مستندساز هرمزگانی" هم در وصف این شهید خستگی‌ناپذیر میدان‌های مبارزه در صفحه خود این چنین قلم زد: "سوم خرداد ۱۳۸۷ سالروز آزادسازی خرمشهر فرهنگسرای شهید آوینی بندرعباس برای اولین بار حاج قاسم سلیمانی را از نزدیک می‌دیدم آن روز رفته بودم که این تصاویر را ضبط کنم راجع به بزرگ‌منشی حاج قاسم سلیمانی از همرزمان و نیروهایش درگردان ۴۲۲ شنیده بودم ولی آن روز با دیدن ارتباط دوستانه سردار با همزمان هرمزگانیش فهمیدم که چرا حاج قاسم سلیمانی، حاج قاسم شده، وقتی عباس فینی رزمنده قشمی را توی آغوش گرفته بود، وقتی پیشانی اسحق علی‌نسب را می‌بوسید وقتی با رزمنده‌ای از کوشاه احمدی صمیمانه همدیگر را بغل کرده بودند و گریه می‌کردند، می‌شد فهمید که رابطه حاج قاسم با نیروهایش رابطه فرمانده و سرباز نیست، صمیمت و احساس برادری در رفتار حاج قاسم و رزمندگان هرمزگانی موج می‌زد.

شهبازی این مطلب را هم خطاب به شهید سلیمانی اضافه کرده بود که؛ هفته پیش بود که توی کلیپ شهید حاجبی به مناسبت کنگره ۱۵۰۰ شهید استان هرمزگان از رشادت‌های شهید حاجبی گفتی، سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس فرمانده لشکرثارالله زمین برای تو کوچک بود، آسمانی شدنت مبارک، بدرود فرمانده از زندگی پرارزشت همین بس که لکه ننگ داعش را از روی زمین محو کردی.

حاج قاسم فقط روی زمین و تنها با یک بالش خوابید

حاج قاسم، دریایی از خاطره در دل رزمندگان هرمزگان

در بیان خوبی‌های " شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی"، رزمندگان دوران دفاع مقدس هرمزگانی خاطرات زیادی دارند که هرکدام آن‌ها صدها جلد خاطره می‌شود نوشت، یکی از آن‌ها سردار علی دانشمند از رزمندگان دوران دفاع مقدس و برادر شهید "حسن دانشمند" است.

دانشمند شامگاه جمعه در حاشیه مراسم یادبود سردارشهید قاسم سلیمانی در گلزار شهیدان بندرعباس در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: اوایل دوران دفاع مقدس و در حدود سال‌های ۶۲ یا ۶۳ بود که حاج قاسم به همراه فرماندهان و مسوولان لشکر۴۱ ثارالله برای انجام ماموریتی به بندرعباس آمده بودند.

وی ادامه داد: بعد از اتمام جلسات‌شان و هماهنگی لازم در مورد نحوه چگونگی اعزام نیروهای هرمزگان و شهر بندرعباس به لشکر ۴۱ ثارلله به عنوان نیروهای داوطلب اعزام به جبهه در یکی از شب‌هایی که وی در استان حضور داشتند چند تن از دیگر از دوستان و همرزمان که با ایشان همراه بودیم اصرار کردیم که برای استراحت شب را به منزل ما بیایند و ما میزبان آنها باشیم که این توفیق نصیب خانواده ما شد و آن شب را در منزل ما که در شهر بندرعباس و در مجموعه منازل سازمانی سپاه بود سپری کردند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس بیان داشت: آن شب چون دیروقت بود و حاج قاسم خسته بودند فرصتی برای صحبت با ایشان نبود و طبق معمول و رسم مهمان نوازی بعد از پذیرایی مختصر وسایل تشک وپتو برای خواب آوردیم حاج قاسم در کمال سادگی گفتند اینها چیه؟ یعنی ما روی پتو و تشک گرم و نرم بخوابیم؟ نه همه این‌ها را جمع کنید، ما فقط روی زمین و تنها با یک بالش می‌خوابیم.

دانشمند افزود: این خاطره از شهید قاسم سلیمانی همیشه برای من و خانواده‌ام درسی ماندگار شد که رزمندگان ما در جبهه‌ها و میدان‌های مبارزه شب و روز را در جاهای سخت سپری می‌کنند تا مردم ما در جای گرم و نرم بخوابند.

آری این ویژگی و خصلت زیبای سردار سلیمانی مصداق این مرثیه امیرالمومنین(ع) در غم شهادت مالک اشتر است که چه زیبا گفت: "خدا رحمت کند مالک را و چه مالکی؟! فراق این مسافر دیار ابدیت برای من بسیار سخت است و اگر از کوه بود، بسیار شامخ و سر به فلک کشیده بود، اگر مالک از صخره‌ای بود، بسیارسخت بود، فراق ابدی او پاره‌ای وجودم را قطع کرد مرگ تو ای مالک جهنی را محزون وجهانی( دشمنانی) را خوشحال کرد.

زیارت امام رضا(ع) هدیه سردار سلیمانی به گردان ۴۲۲ هرمزگان

سردار رضا ترابی فرمانده سابق سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان آذرماه امسال در آیین شب خاطره «ماهی‌ها دلتنگ آب نمی‌شوند» ویژه غواصان عملیات کربلای پنج در خاطره‌گویی خود نیز از صلابت و اعتماد حاج قاسم نسبت به رزمندگان هرمزگانی گفت.

سردار ترابی در این محفل خاطره‌گویی چگونگی تبدیل گردان خاکی به گردان غواص را تشریح کرد: " بعد از عملیات کربلای یک در تیرماه ۱۳۶۵ که شهر مهران آزاد شد، به اهواز آمدیم، گفتند حاج قاسم سلیمانی فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله گفت بیاید جلسه. من و آقایان نبی زاده و ملاپرست در نشست شرکت کردیم ، سردار سلیمانی گفت برای ماموریت‌هایی در آینده (در آن زمان فقط یک گردان غواص داشت گردان ۴۱۰ به فرماندهی شهید احمد امینی که در والفجر هشت شهید شد) نیاز به تقویت و افزایش گردان‌های غواص داریم هیچکس بهتر از رزمنده‌های هرمزگان نیست و بروید و مقدمات راه‌اندازی گردان‌های غواصی از بین نیروهایتان آماده کنید.

سردار سلیمانی ما را برای یک سفر تشویقی به مشهد برای زیارت امام رضا(ع) فرستاد به اتفاق کادر گردان رفتیم زیارت امام رضا(ع) و از مشهد به بندرعباس برگشتیم و با مراجعه به منطقه یکم نیروی دریایی سپاه و ارتش کار آموزشی غواصی را در ساحل بندرعباس آغاز کردیم؛ حاج قاسم سلیمانی فرمانده لشکرثارالله با آن تجربه و تخصص به رزمنده‌های هرمزگان از جمله فرمانده گردان ما آقای منصور نبی‌زاده اعتماد کرد و به این ترتیب گردان ۴۲۲ خاکی به گردان ویژه غواص تبدیل شد".

وی ادامه داد: زمانی که گردان خاکی ۴۲۲ آقای نبی‌زاده تبدیل به گردان غواص شد اولین عملیات سه ماه بعد انجام شد، لذا یکی از گردان‌هایی که در لشکرثارالله بسیار خوش درخشید، همین گردان ۴۲۲ استان هرمزگان بود.

به راستی شهادت جامه‌ای است که جز آن برازنده حاج قاسم نبود، درست مانند شهید "مصطفی چمران" مجاهد خستگی‌ناپذیر دوران‌های سخت چه در لبنان و چه در جبهه‌های دفاع مقدس وقتی مرگ از او فرار می‌کرد، او خود در پی شهادت می‌دوید.

و گویای این حرف حاج قاسم علاوه بر خاطرات رزمندگان در دوران دفاع مقدس و سربازانش در سپاه قدس، این زمزمه‌هایی است که در کنار اروند سروده است: "خدایا به آن تپش قلب‌ها قسمت می‌دهیم، خدایا به آن رد پاها قسمت می‌دهیم، خدایا به آن نمازهایی که در کنار این نهرها خوانده شد، خدایا به آن جوان‌های عاشقی که توی این سنگرها و کنار این نهرها شهید شدند، خدایا به آن جنازه‌های که از اروند برنگشتند، خدایا به اضطراب قلب ما و به اشتیاق قلب آنها قسمت می‌دهیم، خدایا آخرت ما را ختم به شهادت کن خدایا به این آبی که بچه‌ها در آن حرکت کردند قسمت می‌دهیم جز شهات بری ما نخواه".

"حاج قاسم مرد امنیت مستضفعان دنیا مرد امنیت جهان اسلام"، که باور شهادت و رفتنش برای مردم ایران سخت است، به قول همسرش آنقدر در کوه‌ها و بیایان‌ها به دنبال شهادت گشت تا آخر شهادت او را در آغوش گرفت.

"حاج قاسم به همراه "ابومهدی مهندس" که افتخار می کرد سرباز حاج قاسم سلیمانی باشد همراه با فرمانده همیشه پیروز خود سردار دلهای مستضفان جهان در شبی که متعلق به شب زیارتی امام حسین(ع) است، میهمان سیدالشهدا شد؛ امامی که تکلیف ما را مشخص کرده است روح مطهر او و همرزمانش را در آغوش کشید. حاج قاسم خیلی زود هدیه شهادتش را از حضرت زینب(ع) عمه سادات گرفت؛ فقط دو روز بعد از میلادش.

گفتند سردار را کی شهید کردند؟ گفتم وقتی ما خواب بودیم و بعد به این فکر کردم که نکند خواب بمانیم و دشمن هرچه خواست بکند اما هم‌چنان که امام راحل‌مان گفتند " خون شهیدان ما امتداد خون شهیدان کربلاست و راه شهید سلیمانی ادامه دارد چون مکتب شهیدان فراموش نشدنی است.

حقیقت جویی، ظلم‌ستیزی، عدالتخواهی چیزی نیست که بتوان با خمپاره و راکت و پهباد خاموش کرد خون شهید می‌جوشد، ریشه می‌کند، جوانه می‌زند و درختی تنومند می‌شود.

در غم فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله دوران دفاع مقدس همین بس که بگوییم سردار فاتح دل‌ها، داغ جدایی‌ات آتش حسرت به دلمان زد تو بی‌خوابی‌ها کشیدی تا خواب بر مردم ایران حرام نشود و سال‌ها جنگیدی تا پای دشمنان به این سرزمین پرافتخار باز نشود و چناچ‌چه همسرت با سوز دل گفت، سردار علم‌ات بر زمین نمی‌ماند...

حاج قاسم، دریایی از خاطره در دل رزمندگان هرمزگان

"سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس که در دوران دفاع مقدس فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله متشکل از استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان دو دهه پیش در یادواره‌ای در استان هرمزگان جایگاه این استان در دوران دفاع مقدس را بسیار ارزنده دانسته است".

در بخشی از صبحت‌های سردار سلیمانی آمده است:«بندرعباس و استان هرمزگان در دفاع مقدس نقش بسیار ارزنده اما مظلومانه‌ای دارد، مظلومانه از این بابت که شاید کسی خیلی نمی‌داند که در استان هرمزگان ۱۲۰۰نفر در صحنه دفاع مقدس به شهادت رسیدند، مثل مظلومیت خود بچه‌های استان هرمزگان ساکت، مظلوم، پرمعنویت، اما در مقابل دشمن کوره‌ای از آتش و حرارت، در همه جاهای جنگ، هرمزگان بود. بانی یا موتور محرکه پنج یا شش عملیات مهم هرمزگان بود، بخش عظیمی از پیروزی‌های عملیات والفجر هشت مدیون رزمندگان هرمزگان است.

عملیات خیبر، بدر، کربلای چهار، کربلای پنج و عملیات‌هایی که در هور شکل گرفت غیر از اینکه عملیات‌هایی که در جنگ حضور شرکت داشتند، از عملیات طریق‌القدس دقیقا چهره‌هایی در ذهنم هست تا آخرجنگ. در این واحد دریایی در این عملیات‌هایی که ذکر کردم، محور اصلی بچه‌های هرمزگان بودند حداقل در لشکر ثارالله. در واحد تخریب بهترین بچه‌های هرمزگان بودند، در واحد اطلاعات عملیات جزو بهترین‌ها بودند. در ستاد لشکر ثارالله شهید حاج علی حاجبی بی‌نظیر بود، جوانی از خانواده فقیری متعلق به روستایی در رودان که شده بود شمع محفل رزمندگانی که از این سه چهار استان باهم بودند،همه او را دوست داشتند بهش عشق می‌ورزیدند، لذا هرمزگان در جنگ نقش بسیار ارزنده‌ای داشت».

قاسم سلیمانی ۲۰ اسفند ۱۳۳۵ در روستای کوهستانی و دورافتاده قنات ملک در استان کرمان چشم به جهان گشود.

وی در ۱۲ سالگی، پس از پایان تحصیلات دوره ابتدایی، زادگاه خود را ترک کرد و مشغول به کار ساختمان در کرمان شد.

با شروع جنگ تحمیلی، وی راهی جبهه شد و کمی بعد، فرمانده بسیجی‌های هم‌ولایتی‌اش شد و سپس لشگری از بسیجی‌ها تشکیل داد که به لشکر ۴۱ ثارالله شهرت یافت.

وی در طول دوران دفاع مقدس، با لشگر تحت‌ امر خود در عملیات‌های زیادی از جمله، والفجر ۸، کربلای ۴، کربلای ۵ و تک شلمچه حضور موثر داشت.

قاسم سلیمانی اولین بار در آذر ۱۳۶۰ در عملیات مشترک ارتش و سپاه بنام عملیات طریق‌ القدس در غرب سوسنگرد بر اثر انفجار گلوله خمپاره از دست راست و شکم به شدت مصدوم شد.

باپایان جنگ، لشگر ۴۱ ثارالله به فرماندهی سردار سلیمانی به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرزهای شرقی کشور هدایت می‌شدند.

قاسم سلیمانی پس از دوران دفاع مقدس تا زمانی که به سمت فرماندهی سپاه قدس منصوب شد، با باندهای قاچاق مواد مخدر در نزدیکی مرزهای ایران و افغانستان جنگید.

وی در سال ۱۳۷۶، از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرماندهی کل قوا، به تهران فراخوانده و مسوولیت سپاه قدس به او سپرده شد.

رهبر معظم انقلاب که بهمن ماه ۱۳۸۹ درجهٔ سرلشگری را به سلیمانی اعطا کرد، در تقدیر از عملکرد قاسم سلیمانی از او به عنوان «شهید زنده» نام بردند.

سردار حاج قاسم سلیمانی در اسفند ماه ۱۳۹۷ از سوی فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به دریافت نشان ذوالفقار مفتخر شد.

نشان ذوالفقار پر افتخارترین نشان نظامی ایران است که پس از انقلاب برای نخستین بار توسط رهبری به سرلشگر سلیمانی اعطا شد.

بامداد جمعه ۱۳ دی‌ماه ۹۸ سردار سرلشکر سپهبدحاج «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس»، معاون الحشدالشعبی به دستور آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسید.

فرنگیس حمزه‌یی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اشتباه فاحش کارگر کارواش؛ خسارت شدید به خودروی لوکس!