رهبر حزب کارگر انگلیس از جانسون درباره ترور سردار سلیمانی توضیح خواست


رهبر حزب کارگر انگلیس از جانسون درباره ترور سردار سلیمانی توضیح خواست

تهران-ایرنا- «جرمی کوربین» رهبرحزب کارگر انگلیس با طرح چند سوال از دولت این کشور درباره حمله آمریکا  که به شهادت سردار «قاسم سلیمانی» منجر شد، توضیح خواست.

روزنامه انگلیسی ایوینینگ استاندارد نوشت: کوربین همزمان با اعلام تصمیم پنتاگون برای اعزام ۳ هزار نیروی بیشتر به منطقه خاورمیانه، برگزاری جلسه اضطراری با «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس را به دلیل ترور فرمانده ارشد نظامی ایران خواستار شد.

این روزنامه افزود: رهبر حزب کارگر انگلیس در نامه ای به نخست وزیر این کشور، ۷ سوال را درباره ترور قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران مطرح کرده است.

این پرسش ها عبارتند از این که: آیا دولت انگلیس از قبل از حمله هوایی روز جمعه آمریکا به فرودگاه بین المللی بغداد، از این حمله مطلع بوده است؟ چه توصیه ای به دولت آمریکا درباره نگرانی ها و دیدگاه های بریتانیا درباره حمله پیشنهادی آمریکا داشته است؟ آیا این حمله خطر تروریسم در بریتانیا را افزایش خواهد داد؟

کوربین همچنین از جانسون پرسید که آیا او به طور مستقیم با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا درباره این حمله صحبت کرده است؟

کوربین در نامه خود به جانسون همچنین این سوال را مطرح کرده که آیا بریتانیا با سازمان ملل درباره «تبعات این حمله برای صلح و امنیت» مذاکره کرده و چه اقدامی را برای «تضمین امنیت اتباع انگلیسی» بکار بسته است.

وی گفت: با توجه به ماهیت جدی مسائلی که کشور ما و در حقیقت جهان به دنبال این حمله با آن مواجه است، خواستار پاسخ فوری به این درخواست و آمادگی برای شرکت در هر گونه جلسه توجهی به محض سازمان دهی آن هستم.

کوربین این حمله را «ترور» توصیف کرد و از دولت کشورش خواست درمقابل «اقدامات خصمانه» آمریکا مقاومت کند.

در متن نامه کوربین به جانسون که ایوینینگ استاندارد اقدام به انتشار آن کرده همچنین آمده است دولت انگلیس چه اقداماتی را برای حفاظت از اماکن راهبردی انگلیس و کشتیرانی این کشور انجام داده است؟

کوربین همچنین خواستار پاسخگویی دولت جانسون درباره ارزیابی این دولت از افزایش بالقوه «خطر حمله تروریستی» در داخل انگلیس در نتیجه این ترور شده است.

پیشتر کوربین که به دلیل دیدگاه هایش درباره ایران مورد انتقاد قرار گرفته بود، گفت: دولت انگلیس باید خواستار خویشتنداری ایران و آمریکا شود و در مقابل اقدامات خصومت آمیز و لفاظی های ایالات متحده ایستادگی کند.

وی گفته بود: همه کشورهای منطقه و خارج از آن باید به دنبال کاستن از تنش ها برای جلوگیری از تعمیق درگیری ها شوند که می تواند به بی ثباتی بیشتر در منطقه با گذشت ۱۷ سال از تهاجم فاجعه بار به عراق منجر شود.

این رسانه انگلیسی افزود: جانسون هنوز در تعطیلات بسر می برد و دفتر او هنوز تایید نکرده که وی قرار است چه زمانی به داونینگ استریت (ساختمان محل کار و زندگی نخست وزیر انگلیس) بازگردد.

بر اساس این گزارش، خودداری آمریکا از هشدار به انگلیس درباره این حمله که صدها نیروی نظامی خود را به عراق اعزام کرده است، انتقادهایی را در این کشور برانگیخته است.

به نوشته این روزنامه، انگلیس هنوز طرحی برای اعزام نیروی بیشتر به منطقه ندارد و «دومینیک راب» وزیر امور خارجه این کشور که سطح هشدار سفر برای اتباع انگلیسی درعراق و ایران را افزایش داده از همه طرف ها خواسته تنش ها را کاهش دهند.

«تام توگنهات» رئیس کمیته امور خارجه پارلمان انگلیس نیز از آمریکا به دلیل خودداری از هشدار به انگلیس قبل از این حمله انتقاد کرده است. دولت انگلیس خودداری آمریکا از توجیه این حمله قبل از آغاز آن را تایید نکرده است.

توگنهات از کاخ سفید خواسته در آینده اطلاعات را با متحدانش به اشتراک بگذارد و در مصاحبه با شبکه خبری بی بی سی اظهار داشت «هدف از داشتن ائتلاف با کشورها این است که بتوانیم دشمنان را غافلگیر کنیم نه اینکه خودمان غافلگیر شویم.»

وزارت دفاع انگلیس اعلام کرده که این کشور حدود ۴۰۰ سرباز به عنوان بخشی از جنگ با داعش به عراق اعزام کرده است. همچنین ۵۰۰ پرسنل نظامی در فرودگاه نیروی هوایی سلطنتی اکروتیری قبرس مستقر هستند که هواپیماهای شناسایی و جت ها از آنجا برای انجام عملیات در عراق و سوریه اعزام می شوند.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد دیروز (جمعه) در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک