کدام کشور فروش و استفاده از کرم‌ ضد آفتاب را ممنوع کرد؟


کدام کشور فروش و استفاده از کرم‌ ضد آفتاب را ممنوع کرد؟

پالائو، مجمع‌الجزایری در اقیانوس آرام، اولین کشوری است که با هدف حفاظت از مرجان‌ها و حیات دریایی فروش و استفاده از کرم‌های ضد آفتابی را ممنوع کرده است. 

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، استفاده و فروش کرم‌های ضد آفتابی که شامل ترکیبات رایج از جمله اکسی‌بنزون است از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی در پالائو ممنوع شده است.

رئیس‌جمهوری این کشور با اعلام این خبر اظهار کرد: این اقدام با هدف احترام به محیط زیست و زندگی شهروندان صورت گرفته است.

این کشور جزیره‌ای در اقیانوس آرام با عنوان بهشت بکر برای غواصان شناخته می‌شود. یک تالاب در این جزیره صخره‌ای به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. همچنین این کشور که متشکل از صدها جزیره کوچک در اقیانوس آرام است، جمعیتی حدود ۲۰۰ هزار نفر دارد.

این ممنوعیت که در سال ۲۰۱۸ میلادی مطرح شده بود شامل هر کرم ضد آفتابی می‌شود که حاوی هر کدام از ۱۰ ماده ممنوعه باشد. این لیست شامل اکسی‌بنزون و اکتینوکسات است که نور ماوراء بنفش را جذب می‌کنند.

بنیاد بین‌المللی صخره‌های مرجانی اعلام کرده است این مواد شیمیایی ممنوعه به عنوان آلاینده‌های زیست‌محیطی شناخته شده‌اند و اغلب آن‌ها برای بسیاری از گونه‌های حیات وحش به ویژه در مراحل رشد و جوانی به طور قابل‌توجهی سمی‌اند. با توجه به این‌که این مواد شیمیایی برای صخره‌های مرجانی، جمعیت ماهی‌ها و به طور کلی حیات دریایی بسیار خطرناک شناخته شده‌اند، مردم پالائو و همچنین گردشگران این کشور از این پس توجهی ویژه در این زمینه خواهند داشت.

مواد سمی کرم‌های ضد آفتاب تاکنون در سراسر زیستگاه‌های مهم پالائو و در بافت‌های معروف‌ترین موجودات این کشور یافت شده است.

شمار کرم‌های ضد آفتابی که حاوی مواد مضرند رو به کاهش است. در سال ۲۰۱۸ متخصصان گفتند که این مواد مضر در نیمی از کرم‌ها و لوسیون‌های ضد آفتاب پیدا شده‌اند. برخی از تولیدکنندگان تلاش کرده‌اند از مواد سازگار با محیط زیست برای تولید این محصول استفاده کنند.

این ممنوعیت در مکان‌های دیگری نیز قرار است اجرا شود که از آن‌ها می‌توان به جزایر ویرجین ایالات متحده و جزیره کارائیبی هلندی بونیر اشاره کرد.

کد خبر 475375

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا