انگیزه‌‌های شخصی ترامپ برای ترور سردار سلیمانی


انگیزه‌‌های شخصی ترامپ برای ترور سردار سلیمانی

یک روزنامه انگلیسی نوشت بعید نیست دستور دولت آمریکا درخصوص ترور سردار سلیمانی، با انگیزه شخصی صورت گرفته باشد.

خبرگزاری فارس،: با اینکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شده است دستور ترور سردار «قاسم سلیمانی» را به این دلیل صادر کرده است که این فرمانده ایرانی قصد اجرای عملیات علیه نیروهای آمریکایی در عراق را داشت، ممکن است این تصمیم برای گریز وی از زیر بار سنگین استیضاح باشد.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، «بیل کلینتون» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا روز ۱۶ دسامبر ۱۹۹۸ (۲۵ آذر ۱۳۷۷)، درست سه روز پیش از استیضاحش در کنگره آمریکا دستور انجام عملیاتی نظامی در عراق را صادر کرد.

دو دهه بعد از این اقدام کلینتون، درحالی که چیزی به استیضاح ترامپ در مجلس سنای کنگره آمریکا باقی نمانده است، رئیس‌جمهور آمریکا دستور ترور سردار سلیمانی را صادر می‌کند. ترامپ نیز همانند کلینتون اصرار دارد انجام این حمله در راستای منافع ملی آمریکا صورت گرفته است.

به گفته بسیاری از کارشناسان، به شهادت رساندن سردار سلیمانی نه‌تنها اقدامی «بازدارنده» نبود بلکه اوضاع خاورمیانه را بدتر نیز خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد انگیزه‌های مهم ترامپ از صدور دستور ترور سردار سلیمانی، بالا بردن رأی خود در انتخابات سال ۲۰۲۰ و منحرف کردن اذهان آمریکایی‌ها از استیضاحش باشد.

«مارک ویسبرات» اقتصاددان آمریکایی و معاون اندیشکده مرکز پژوهش‌ اقتصاد و سیاست در واشنگتن در این باره گفت، احتمال رأی مثبت سنا به محکوم کردن ترامپ بسیار اندک است، اما انگیزه کسب رأی بیشتر در انتخابات محتمل است.

ویسبرات گفت محبوبیت «جرج دبلیو بوش» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، پس از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ که بیش از یک میلیون کشته بر جای گذاشت، افزایش یافت.

وی افزود: «تنها باری که ترامپ محبوب بخش عظیمی از رسانه‌ها [در آمریکا] شد، زمانی بود که دستور انجام عملیات نظامی در سوریه را صادر کرد».

ویسبرات در ادامه گفت:‌ «از دیدگاه ترامپ، این بهترین شانس او برای انتخاب مجددش به‌عنوان رئیس‌جمهور است. گمان نمی‌کنم او نگرانی زیادی درخصوص استیضاح داشته باشد، می‌توانید آن را تضمین بنامید».

ممکن است اقدام دولت ترامپ در ترور سردار سلیمانی محبوبیت و تعداد رأی او را برای مدتی افزایش دهد اما از سوی دیگر می‌تواند به متشنج شدن اوضاع منجر شود. پس از حمله بوش به عراق نیز نمایش دادن تابوت سربازان آمریکایی در رسانه‌ها ممنوع شد. دیدن چنین تابوت‌هایی در رسانه‌ها مورد تمایل هیچ رئیس‌جمهور دیگری در آمریکا نیز نخواهد بود.

این اولین باری نیست که ترامپ از قدرت ریاست‌جمهوری در راستای منافع شخصی خود استفاده می‌کند. موضوع استیضاح ترامپ نیز به سوءاستفاده او از قدرت برای تحقیق درباره رقیبش در انتخابات ۲۰۲۰ برمی‌گردد.

بامداد جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) ساعاتی پس از انتشار اخباری از انفجار و اصابت موشک به دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد، الحشد الشعبی عراق از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا خبر داد؛ خبری که ساعتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را تأیید کرد.

در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است.

این اقدام تروریستی در حالی انجام شد که شب گذشته «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا گفته بود ممکن است واشنگتن حتی بدون هیچ بهانه‌ای هم عراقی‌ها را هدف قرار دهد. او چنین حملاتی را «پیش‌دستانه» توصیف کرد. اسپر گفت: «ایالات متحده در صورت لزوم، علیه این شبه نظامیان حملات پیش‌دستانه انجام می‌دهد. روشن است که این حملات به دستور رژیم ایران در حال انجام است».

نیویورک‌تایمز: سابقه دروغ‌های ترامپ، توجیهاتش درباره ترور را بی‌اعتبار کرده است

روزنامه «نیویورک‌تایمز» در سرمقاله خود با موضوع ترور سردار سلیمانی، نوشته است که ترامپ باید به افکار عمومی آمریکا توضیح دهد که چرا با چنین اقدامی، آمریکایی‌ها را در معرض خطر قرار داده است.
روزنامه «نیویورک‌تایمز» روز جمعه در سرمقاله خود به مسئله ترور سردار «قاسم سلیمانی» به دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پرداخته و نوشته است که ترامپ با این کار آمریکایی‌ها را در معرض خطری بزرگ قرار داده است.

این روزنامه با زیر سؤال بردن «هوشمندانه» بودن این حمله، نوشته است: «هنوز قطعات زیادی از این پازل تکمیل‌نشده باقی مانده، اما این قتل حرکتی بزرگ در جهتی پرابهام است.»

نیویورک‌تایمز با اشاره به نقش مهم سردار سلیمانی در بسط نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه، نوشته است که اکنون این سؤال مطرح است که چرا کاخ سفید مسیر اقدام «معقول‌تر» را در پیش نگرفته و مستقیما به سمت اقدامی تهاجمی یعنی ترور سردار سلیمانی رفته است.

این روزنامه نزدیک بودن محاکمه ترامپ در روند استیضاح را یکی از انگیزه‌های احتمالی این اقدام خوانده و ضمنا از او به دلیل عدم اطلاع‌رسانی به نمایندگان کنگره پیش از انجام این حمله انتقاد کرده است.

هیأت سردبیری نیویورک‌تایمز سپس نوشته است که بر خلاف ادعای ترامپ و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا که گفته‌اند به دنبال افزایش تنش با ایران نیستند، هدف قرار دادن سردار سلیمانی «یک تلافی عظیم توسط ایران را قطعی کرده است. اینکه این تلافی چه خواهد بود، کجا و چه زمانی انجام خواهد شد، نادانسته‌های بزرگ ما هستند، اما کارشناسان امور ایران هشدار داده‌اند که این کشور نیروهای نیابتی گسترده و ابزارهای نامتقارن بسیاری از جمله جنگ‌افزارهای سایبری را در اختیار دارد.»

در این سرمقاله عنوان شده است که ترور سردار سلیمانی نیروهای آمریکا در منطقه و همچنین متحدان این کشور از جمله رژیم صهیونیستی را در معرض خطری بزرگ قرار داده است.

نیویورک‌تایمز می‌افزاید: «با توجه به ریسک‌های عظیمی که رئیس‌جمهور ترامپ و وزرای خارجه و دفاع ستیزه‌جوی او... برای ملت [آمریکا] ایجاد کرده‌اند، آن‌ها باید فورا در مورد دلایل صدور دستور این اقدام سرنوشت‌ساز، توضیحی قانع‌کننده دهند: سابقه دروغ، دروغ و باز هم دروغ‌های ترامپ، استیضاح وی به دلیل سوء استفاده از اختیارات و سابقه اثرپذیری از محاسبات کوتاه‌مدت سیاسی در سیاست خارجی، اعتبار او در داخل و خارج از کشور را تضعیف کرده است. کنگره و مردم آمریکا، خواهان حقایق هستند.»

این روزنامه در پایان با اشاره به اینکه ارتش آمریکا در روزهای اخیر صدها نظامی دیگر به غرب آسیا اعزام کرده، نوشته است: «آقای رئیس‌جمهور، پس وعده پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان چه می‌شود؟»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی