مجیدی نباید بناهای استراماچونی را خراب کند


مجیدی نباید بناهای استراماچونی را خراب کند

فرهاد مجیدی راه سختی را پیش‌رو دارد؛ او جانشین مربی‌ای می‌شود که در استقلال به معنی واقعی کلمه تحول ایجاد کرده بود و این تیم حتی به‌زعم منتقدان خود بهترین فوتبال را در تیم‌های لیگ برتری ارائه می‌داد.

روزنامه خبرورزشی نوشت: فرهاد مجیدی بعد از این‌که بازگشت استراماچونی به استقلال منتفی شد، قبول کرد در رأس کادر فنی این تیم قرار بگیرد. مجیدی در روزهایی که باشگاه برای بازگشت استراماچونی به ایران تلاش می‌کرد اعلام کرد سرمربی استقلال نخواهد شد و به فرانسه سفر کرد، اما با اعلام استراماچونی مبنی برای این‌که به تهران باز نمی‌گردد، مرد محبوب آبی‌ها بار دیگر چالش مربی‌گری در استقلال را قبول کرد. به این خاطر نمی‌شود به فرهاد خرده گرفت که بازگشت استراماچونی به ایران ناممکن بود و از سویی نمی‌شد که استقلال باز هم بدون برنامه بماند و طبیعتاً در این برهه از زمان و از بین گزینه‌های داخلی بهترین تصمیم به‌کارگیری دوباره فرهاد مجیدی بود.

فرهاد مجیدی راه سختی را پیش‌رو دارد؛ او جانشین مربی‌ای می‌شود که در استقلال به معنی واقعی کلمه تحول ایجاد کرده بود و تیم استقلال حتی به‌زعم منتقدان خود بهترین فوتبال را در تیم‌های لیگ برتری ارائه می‌داد. ادامه این راه نه تنها برای فرهاد مجیدی بلکه برای هر مربی‌ای سخت است. فرهاد این‌بار باید مربی‌گری در استقلال را جدی‌تر بگیرد چرا که او جانشین مربی‌ای می‌شود که تیمش بهترین خط حمله بازی‌ها را در اختیار دارد و از همه مهمتر در شکل بازی برخی از بازیکنان تغییر ایجاد کرده است؛ از جمله مهدی قائدی.

فرهاد مجیدی در استقلال باید کدام راه را ادامه دهد؟ تیم را با سیستم ۲-۵-۳ به میدان بفرستد که در زمان استراماچونی بازی می‌کرد یا شیوه بازی تیم را تغییر دهد؟ به نظر می‌رسد بهترین تصمیم ادامه راه استراماچونی در استقلال است. فرهاد مجیدی باید خشت‌های جدید را روی بنایی که استراماچونی ساخته بگذارد و این پروسه و مأموریت را با قهرمانی در لیگ برتر تمام کند. استقلال در آینده باید همانند روزهای حضور استراماچونی قوی تمرین کند، چون تیم در بازی آنی را به نمایش می‌گذارد که تمرین می‌کند. تغییر سیستم بازی استقلال از ۲-۵-۳ به ۲-۴-۴ که مورد علاقه فرهاد مجیدی است، یک ریسک است به این خاطر که استقلال به این شیوه از بازی عادت کرده است. معمولاً در فوتبال ایران مربی جدید همه بناهای مربی قدیمی را خراب می‌کند و ادامه راه مربی گذشته را برای خود شرم می‌داند چراکه برخی رأی می‌دهند مربی جدید نان مربی قدیم را می‌خورد در حالی که در فوتبال حرفه‌ای این‌چنین نیست. مربی جدید هر راهی که در گذشته منجر به موفقیت بوده را ادامه می‌دهد و تنها راه‌های اشتباه در گذشته را مسدود می‌کند.

استقلال این فصل تهاجمی‌ترین تیم لیگ برتر است؛ البته که فقط حمله چاره قهرمانی نیست و استقلال باید توأمان در دفاع هم خوب باشد که در آخرین هفته‌های حضور استراماچونی در استقلال صلابت خط دفاعی بیشتر شده بود.

استراماچونی دستیارانی داشت که به‌طور اختصاصی با تیم کار می‌کردند. وقتی از مهدی قائدی پرسیده شد چرا در زمان استراماچونی بهتر از زمان شفر و علیرضا منصوریان بازی می‌کرد، گفت: «دستیاران استرا با من در تمرین کار می‌کنند. به من یاد داده‌اند به هنگام حمله چگونه جای‌گیری کنم و چگونه به توپ ضربه بزنم.»

اهمیت دفاع به اندازه حمله گره‌گشای استقلال در هفته‌های آتی خواهد بود. این گوی و این میدان. این بهترین فرصت برای فرهاد مجیدی است که توانمندی‌های خود را در مربی‌گری نشان دهد. هیچ بهانه‌ای برای عدم نتیجه گیری قابل قبول نیست. به این خاطر که استرا یک تیم آماده را تحویل مربی بعدی داده است.

کارشناسان و پیشکسوتان پاسخ می‌دهند
مجیدی برای موفقیت در استقلال باید چه کارهایی انجام دهد؟

محمد مؤمنی: باید راه استراماچونی را برویم
مهاجم اسبق استقلال در این خصوص گفت: تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا استراماچونی برگردد، ولی به هر حال در نهایت این اتفاق رخ نداد و قید حضور این مربی ایتالیایی در استقلال زده شد. به اعتقاد من مجیدی می‌تواند خیلی به استقلال کمک کند چرا که هم محبوب است و هم تجربه بین‌المللی دارد. اگر فرهاد راه استراماچونی را برود قطعاً موفق می‌شود چرا که در شرایط فعلی تغییر ساختاری و تاکتیکی تیم می‌تواند به ضرر آبی‌پوشان تمام شود. به نظرم کار مجیدی در استقلال خیلی سخت خواهد بود.

امیرحسین صادقی: می‌شود به مجیدی اعتماد کرد
مدافع اسبق استقلال در این خصوص گفت: در این شرایطِ سخت می‌شود به فرهاد مجیدی اعتماد کرد و اگر فکر می‌کنید او با کسب نتایج ضعیف خواهد سوخت، اشتباه است، اما به هر حال فرهاد نباید فراموش کند که چه اتفاقاتی برای استراماچونی رخ داد و چطور به خواسته‌های او بی‌توجهی شد و اگر قرار باشد به نیازهای ابزاری مجیدی هم بی‌توجهی شود قطعاً استقلال موفق نخواهد شد. هواداران هم باید بدانند الان وقت حمایت از مجیدی است و موفقیت او باعث سربلندی همه استقلالی‌ها خواهد شد.

سعید مراغه‌چیان: مجیدی روش استراماچونی را دنبال کند
کاپیتان استقلال در دهه ۶۰ به خبرورزشی گفت: استراماچونی تیم بحران‌زده استقلال را جمع و جور کرد و به تیمی مدعی در صدر جدول تبدیل نمود. من خوشحالم که مجیدی در این شرایط سرمربی شده و قطعاً باید روش استراماچونی را دنبال کند. شاید تجربه مجیدی کم باشد، ولی در این مقطع محبوبیت مجیدی کمک‌حال استقلال می‌شود. او نباید تاکتیک تیمی استقلال را تغییر دهد، چون زمان کافی برای این که تیم با سبک جدیدی بازی کند وجود ندارد.

رضا حسن‌زاده: داشتن پلن B لازم است اما...
مدافع اسبق استقلال در این خصوص به ما گفت: تیمی که با روش استراماچونی کاملاً هماهنگ شده بود و فوتبال کم‌نقصی را ارائه می‌کرد حالا هم باید همین روش را دنبال کند. به نظر من مجیدی در این وضعیتی که تیم گیر کرده می‌تواند به استقلال کمک کند، اما او باید بداند که اگر ساختار تیمی استقلال را تغییر دهد قطعاً ضربه خواهد خورد. این که استقلال پلن B داشته باشد خوب است، اما دو هفته‌ای نمی‌شود سبک بازی تیم را تغییر داد و به نظرم استقلال باید با روش استراماچونی ادامه بدهد.

شاهین بیانی: درصد موفقیت مجیدی کم نیست
کاپیتان استقلال در دهه ۶۰ گفت: من فکر می‌کنم استقلالی‌ها به قدر کافی برای بازگرداندن استراماچونی تلاش کردند، ولی به هر حال او قبول نکرد برگردد. حالا هم مجیدی به واسطه محبوبیتی که دارد می‌تواند آرامش را به تیم و هواداران برگرداند و درصد موفقیت او کم نیست چرا که قطعاً پیشکسوتان، هواداران و مسئولان باشگاه از او حمایت خواهند کرد. اگر چه مجیدی باید ضعف‌های تیم استراماچونی را برطرف کند و آن‌ها را تقویت نماید. فرهاد با چند خرید خوب باید استقلال را تبدیل به تیم مدعی قهرمانی در نیم‌فصل دوم کند.

این مطلب را هم از دست ندهید: جزئیات بازگو نشده از مذاکرات استقلال و استراماچونی در دوحه

43503

کد خبر 1338753

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟