چگونه دوستی پایدار را برای خود رقم بزنیم؟


چگونه دوستی پایدار را برای خود رقم بزنیم؟

یک دکترای رواشناسی سلامت گفت: بودن در کنار دوستان تنها روشی برای پر کردن اوقات فراغت و خوش‌گذرانی نیست بلکه دوستان می‌توانند سلامت جسمانی و روانی ما را تقویت کنند.

ناهید خانبابایی دکترای رواشناسی سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ارتباط مؤثر با دوستان اظهار کرد: ارتباط مؤثر با دوستان یکی از موضوعات مهم زندگی هر فردی است به طوری که کیفیت زندگی هر شخص بستگی به نحوه ارتباطات او با دیگران دارد.

او بیان کرد: در کنار دوستان بودن تنها روشی برای پر کردن اوقات فراغت و خوش‌گذرانی نیست، بلکه دوستان می‌توانند سلامت جسمانی و روانی ما را هم تقویت کنند. ما باید برای حفظ دوستی‌هایمان تلاش کنیم و این تلاش نه تنها برای‌ ما خوشایند و لذت‌بخش است، بلکه برای رشد دو نفره هم موقعیت‌هایی را ایجاد می‌کند.

چگونه دوستی پایدار را برای خود رقم بزنیم؟

راهکار‌های برقراری ارتباطی مؤثر با دوستان

این دکترای رواشناسی سلامت افزود: وقتی ما در کنار یک دوست صمیمی یا همکار صمیمی هستیم، فرصت زیادی داریم تا خود واقعی‌مان بدون هرگونه مصلحت اندیشی و ظاهرسازی باشیم. صمیمیت وقتی اتفاق می‌افتد که صادق و منعطف باشیم، ما وقتی می‌توانیم همدیگر را به خوبی بشناسیم که احساسات، ترس‌ها، شکست‌ها و آسیب‌های خود را با هم در میان بگذاریم؛ اگر این کار را نکنیم، صمیمیتی بین ما ایجاد نمی‌شود و حتی در لحظه ارتباط با دیگران هم احساس تنهایی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: عمری طولانی را با دوستانی خوب برای خود رقم بزنید/ نقش دوستان در تقویت اعتماد به نفس کودکان

او تأکید کرد: درک و همدلی در یک رابطه نشان دهنده عمیق بودن آن است، اگر شما احساس می‌کنید که دوستتان می‌تواند احساسات شما را درک کند و شما هم به راحتی می‌توانید آن‌ها را با او در میان بگذارید این نشان دهنده کیفیت بالای رابطه است. صداقت نکته مهمی در یک دوستی صمیمانه است، بنابراین اگر شما نمی‌توانید با یکدیگر صادق باشید و پیوسته در حال مخفی کاری هستید، درباره صمیمت و عمق رابطه مؤثر خود بیشتر تأمل کنید.

خانبابایی تصریح کرد: دوستان خوب در جهت تغییر دادن یکدیگر تلاش نمی‌کنند بلکه آن‌ها یکدیگر را با همه عیوب خود می‌پذیرند و در عین حال نسبت به هم به شکل سازنده انتقاد می‌کنند. یکی از احساس‌های بسیار مهم انسان، احساس مهم بودن است؛ برای افراد بسیار مهم است که احساس کنند که مهم و قابل احترام هستند. هیچکس دوست ندارد با اشخاصی ارتباط برقرار کند که به او بی‌احترامی می‌کنند و ارزشی برای او قائل نیستند؛ بنابراین افراد باید تلاش کنند که برای دوستان خود بیشتر احترام قائل باشند، در این صورت آنها تمایل پیدا کرده تا با شما ارتباط مؤثرتری برقرار کنند.

چگونه دوستی پایدار را برای خود رقم بزنیم؟

این دکترای رواشناسی سلامت گفت: بسیاری اوقات ما با دیگران سر افکار خود بحث می‌کنیم یا قصد داریم طرز فکر خود را به دیگران تحمیل کنیم. شما باید نسبت به دوستان خود انعطاف داشته باشید. اگر با دوست خود درباره یک موضوع به اختلاف نظر رسیدید باید خیلی منطقی و خوب با او صحبت کنید و اگر دوستتان صحبت منطقی را به شما گفت، آن را به طور کامل بپذیرید و تنها روی صحبت خود پافشاری نکنید.

او اظهار کرد: بیشتر افراد از انسان‌هایی که بیش از اندازه خشک و متعصب هستند و صحبت دیگران را نمی‌پذیرند، خوششان نمی‌آید. گوش یکی از سخت‌ترین کار‌هایی است که باید برای داشتن یک ارتباط دوستانه مؤثر انجام دهیم. گوش دادن به دوستانتان احساس مهم و ارزشمند بودن را در آن‌ها بیدار می‌کند. اگر شما این احساس مهم بودن را به آن‌ها بدهید، شخص مهمی در زندگی آنها می‌شوید و این موضوع بر رابطه شما اثر مثبت می‌گذارد.

چگونه دوستی پایدار را برای خود رقم بزنیم؟

خانبابایی بیان کرد: دوست برای انسان اهمیت زیادی دارد. اگرچه دوست در سراسر زندگی فرد نقش مهمی دارد، اما در دوران نوجوانی این نقش پررنگ‌تر می‌شود، زیرا نوجوان دوست دارد در اوقات فراغت خود مدتی بیشتری را دور از خانواده و در کنار دوستان خود سپری کند، همچنین نوجوان به حمایت اجتماعی در این سنین بیشتر نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: چطور یک دوست خوب انتخاب کنیم؟

این دکترای رواشناسی سلامت افزود: انسان بدون یک دوست خوب نمی‌تواند از گردنه‌ها، راه‌های دشوار زندگی بگذرد و موفق شود، یک دوست خوب فرد را از احساس تنهایی و انزوای اجتماعی که منشأ بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی است، رهایی می‌دهد، دوست خوب به زندگی انسان طراوت و شادابی می‌بخشد. دوستی همچنین اعتماد به نفس را در نوجوانان و جوانان تقویت می‌کند.

چگونه دوستی پایدار را برای خود رقم بزنیم؟

خانبابایی یادآوری کرد: دوستی موجب می‌شود تا فرد زندگانی خود را هدف‌دار بداند و از احساس پوچی و ناامیدی دور شود. نوجوان و جوانی که با انسانی با ایمان و موفق دوست می‌شود همواره سعی می‌کند که خود را همانند او کرده و راه او را در پیش بگیرد و این یکی از راه‌های رسیدن به کمال و موفقیت است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی فریبا کوثری