همه نکات درباره انتخاب تفنگ بادی مناسب


همه نکات درباره انتخاب تفنگ بادی مناسب

تفنگ های بادی یکی از ابزارهایی هستند که امروزه هم در تیراندازی و مسابقات و هم برای شکار استفاده می شود. تفنگ های بادی را براساس مکانیسم مسلح شدنشان دسته بندی می کنند. با شناخت بیشتر ویژگی های تفنگ بادی و خرید از فروشگاههای معتبر، می توانید تفنگ مناسب تری را تهیه کنید.

تفنگ های بادی یکی از ابزارهایی هستند که امروزه هم در تیراندازی و مسابقات و هم برای شکار استفاده می شود. تفنگ های بادی را براساس مکانیسم مسلح شدنشان دسته بندی می کنند. با شناخت بیشتر ویژگی های تفنگ بادی و خرید از فروشگاههای معتبر، می توانید تفنگ مناسب تری را تهیه کنید.

تفنگ بادی:

مکانیسم شلیک گلوله در تفنگ بادی بوسیله فشار هوا است، بدین صورت با ایجاد فشار هوا توسط پیستون و چکاندن ماشه، گلوله به کمک نیروی یک فنر قدرتمند شلیک می شود. امروزه استفاده از تفنگ های بادی علاوه بر شکار، بعنوان نوعی ورزش و سرگرمی نیز رایج شده است. تفنگ های بادی اولین بار در دهه 1980 تولید شدند. تفنگ های بادی به دو شکل کمری و تفنگ بزرگ وجود دارند. شرک­های مختلفی در دنیا کار تولید تفنگ های بادی را انجام می دهند که از معروفترین آنها می توان دیانا، والتر، والرخ، بنجامین آمریکا و ... را نام برد.

تهیه تفنگ های بادی اصل و سایر ملزومات تیراندازی مانند دوربین شکاری هم مانند سایر کالاها، دشواری های خاص خود را دارد. تعداد زیادی فروشگاه تفنگ بادی وجود دارد. اما فروشگاه منصور یا هانترکالا، بعنوان یکی از معتبرترین فروشگاههای فروش لوازم تیراندازی و شکار با سابقه ای نزدیک به 35 سال می­باشد. شما می توانید با خرید کالاهای موردنیاز خود از این فروشگاه، بهترین برندها را با نازل ترین و مناسب ترین قیمت موجود در بازار تهیه کنید. فروشگاه منصور (هانتر کالا) ، جهت رفاه حال شما مشتریان گرامی، علاوه بر فروش حضوری، بخشی برای سفارش اینترنتی کالاهای مورد نیاز شما را نیز راه اندازی کرده است.

انواع تفنگ های بادی

تفنگ های بادی انواع مختلفی دارند و آنها را می توان براساس مکانیسم شلیک و مسلح شدن دسته بندی کرد.

مکانیسم فنر و پیستون

مکانیسم این تفنگ ها با پایین آوردن لوله تفنگ و انتقال فشار به پیستون است. با خم کردن لوله تفنگ، فنر جمع شده و سلاح آماده شلیک می شود. سپس بعد از چکاندن ماشه پیستون آزاد شده و گلوله شلیک می شود. فشار هوای ایجاد شده معمولا بین 150 تا 200 بار است. یکی از مشکلات تفنگ بادی فنر و پیستون، این است که بعد از شلیک گلوله، با برگشتن گلنگدن به عقب ضربه ای را به فرد وارد می کند که در اصطلاح لگد زدن نامیده می شود. این ضربه یکی از عواملی است که می تواند دقت تیراندازی افراد را کاهش دهد و حتی در صورت عدم مهارت فرد سبب آسیب وی شود. سه روش برای مسلح کردن تفنگ های بادی فنر پیستون وجود دارد، که شامل کمر شکن و اهرمی است. انواع اهرمی براسا محل قرار گیری اهرم، خود به دو دسته اهرم از زیر و اهرم از کنار تقسیم می شوند. این نوع تفنگ بادی، جز ساده ترین و رایج ترین نوع اسلحه های بادی هستند.

همه نکات درباره انتخاب تفنگ بادی مناسب

نیترو پیستون

در این نوع تفنگ بادی مانند نوع فنر و پیستون، گلوله توسط فشار هوا شلیک می شود با این تفاوت که بجای پیستون از فشار هوای نیتروژن بعنوان عامل شلیک کننده استفاده می شود. هنگام مسلح کردن سلاح، پیستون عقب آمده و گاز نیتروژن موجود در آن بشدت فشرده می شود. سپس با فشار ماشه، گلوله با سرعت بسیار زیاد شلیک می شود. چون نیروی حاصل برای شلیک گلوله، توسط فشار گاز نیتروژن منتقل می شود، دمای هوا روی عملکرد این اسلحه ها بسیار موثر است. در دمای پایین، بدلیل کاهش انرژی جنبشی مولکول­ها، فشار گاز پیستون کمتر شده و بدلیل کاهش قدرت شلیک لوله، کارآیی این نوع تفنگ و قدرت شلیک آن کاهش می یابد. همچنین فشار هوای ایجاد شده در این تفنگ ها از نوع فنر پیستون کمتر است و حدود 100 بار است.

پنوماتیک یا پی سی پی (PCP)

در این تفنگ ها از یک سیلندر با هوای فشرد جهت شلیک استفاده می شود و فاقد مراحل خم کردن لوله و کشیدن اهرم برای مسلح کردن تفنگ است. ابتدا خشاب گلوله این تفنگ ها را پر می کنیم و سپس با کشیدن گلنگدن، آماده شلیک می شود. سیلندر موجود در این نوع از تفنگ بادی بوسیله کپسول هوا یا تلمبه مخصوص که در فروشگاه موجود است، قابل پر کردن است. و بعد از هر بار پر کردن، نیروی لازم برای 300 شلیک را می تواند فراهم کند. تفنگ پی سی پی جزء جدیدترین نوع تفنگ های بادی محسوب می شود که سرعت و دقت بالایی نسبت به انواع ذکر شده دارد. فشار ایجاد شده در سیلندر این تفنگ ها بالای 150 بار است و تا 220 بار هم می رسد. از ویژگی های مثبت این تفنگ ها می توان عدم ضربه یا لگد زدن تفنگ در هنگام شلیک کردن را ذکر کرد، زیرا این نوع از تفنگ ها فاقد بخش های تحرک مثل گلنگدن هستند. انواع بالای کالیبر در تفگ بادی pcp، بدلیل ایجاد قدرت شلیک بالا برای شکار حیوانات بزرگ مثل بوفالو استفاده می شود.

گازی یا CO2

مکانیسم عمل این نوع تفنگ ها مانند سلاح های جنگی است و با فشار مستقیم یا غیر مستقیم گاز CO2 مسلح می شود. قدرت شلیک این نوع تفنگ های بادی از انواع دیگر کمتر است. مشکل دیگر این تفنگ ها، عدم امکان پر شدن کپسول گاز CO2 آنهاست.

همه نکات درباره انتخاب تفنگ بادی مناسب

نکاتی برای انتخاب تفنگ بادی

قدرت خروجی و برد گلوله. تیر اندازان یا شکارچیان حرفه ای معمولا برای انتخاب تفنگ بادی بسیار حساسند. یکی از اولین نکاتی که باید در خرید آن توجه کرد، قدرت خروجی و برد گلوله است. بطوری که تفنگ هایی که قدرت خروجی بالاتری دارند، سرعت حرکت گلوله نیز بیشتر است و در نهایت می توانند مسیر طولانی تری را نیز طی کنند.

زیبایی. نکته دیگر در انتخاب تفنگ بادی، توجه به زیبایی و شکل ظاهری آن است. قنداق تفنگ های بادی معمولا از جنس چوبی است که در بین آنها چوب راش طرفداران زیادی دارد. برخی از کمپانی ها با ایجاد طرحهایی روی قنداق بر زیبایی آن می افزایند. معمولا لوله و ماشه اغلب تفنگ ها از فولاد است. ماشه فولادی سبب افزایش حساسیت در زمان تیر اندازی می شود. صدای تفنگ نیز، بخصوص در تفنگ های شکاری بسیار حائز اهمیت است، چون موجب فرار شکار می شود.

وزن تفنگ. اگر تفنگ بادی شما سنگین باشد هم حمل و هم کار کردن با آن برای شما مشکل تر می شود. بنابراین برخی از کمپانی ها، قنداق تفنگ خود را از جنس فایبر طراحی کرده اند که باعث سبک تر شدن آن نسبت به انواع چوبی می شود. ولی جذابیت و زیبایی آن نسبت به انواع چوبی کمتر است.

اندازه کالیبر. تفنگ های بادی با اندازه کالیبرهای مختلفی ساخته می شوند.

.177 (4.5 میلی متر): رایج ترین کالیبر است. در مسابقات بین المللی تیراندازی تا برد 10 متر است، در سطح المپیک و برای هر دو تفنگ و تپانچه استفاده می شود. این اندازه کالیبر، می تواند به طور موثری برای شکار استفاده شود.

.22 (5.5 میلی متر و 5.6 میلی متر): برای شکار و مصارف عمومی استفاده می شود.

سایر کالیبرهای سنتی که امروزه کمتر متداول هستند عبارتند از:

.20 (5 میلی متر): در ابتدا مخصوص تفنگ بادی پنوماتیک چند پمپی Sheridan بود.

.25 (6.35 میلی متر): بزرگترین کالیبر موجود در قرن بیستم.

.30 (7.62 میلی متر): بزرگترین کالیبر موجود برای تفنگ های بادی غیر PCP.

تفنگ های بادی با کالیبر بزرگتر، معمولا برای شکار حیوانات بزرگ مناسب هستند. اینها معمولاً دارای مکانیسم PCP هستند.

تفنگ های بادی سفارشی در کالیبرهای حتی بزرگتر مانند 20 میلی متر یا 22.1 میلی متر قابل تهیه هستند.

انواع تفنگهای بادی و لوازم شکار در فروشگاه منصور (هانتر کالا) علاوه بر فروش حضوری، از طریق سفارش اینترنتی هم قابل خریداری هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند