22 دی؛ سالروز تشکیل شورای انقلاب اسلامی


22 دی ماه سالروز تشکیل شورای انقلاب به فرمان امام در دی ماه سال 1357 است. شورای انقلاب تا پیش از تشکیل مجلس شورای اسلامی نهاد قانونگذار کشور به حساب می‌آمد.

22 دی؛ سالروز تشکیل شورای انقلاب اسلامی

سالروز تشکیل شورای انقلاب اسلامی
تاریخ
۲۲ دی‌ماه
علت نامگذاری
تشکیل شورای انقلاب به فرمان امام خمینی
ستاره | سرویس عمومی - در بیست و دوم دی ماه سال ۱۳۵۷ شورای انقلاب به فرمان امام خمینی (ره) صادر شد. برای آشنایی با شورای انقلاب و اقدامات این نهاد و اهمیت سالروز تشکیل آن با ما همراه باشید.

تاریخچه روز تشکیل شورای انقلاب

همزمان با اوج گیری نهضت اسلامی در سال ۱۳۵۷ و زمانی که امام خمینی در پاریس بودند، اندیشه تشکیل "شورای انقلاب" در بین روحانیون مورد‌اعتماد امام به‌وجود آمد و در سفر شهید‌ آیت‌الله‌ مطهری به پاریس، این طرح با امام در میان گذاشته شد. امام خمینی سرانجام در ۲۲ دی ماه ۱۳۵۷، فرمان تشکیل شورای انقلاب را صادر فرمودند.
در بخشی از اطلاعیه امام به این مناسبت آمده است:
«به موجب حق شرعی و براساس رأی اعتماد اکثریت قاطع مردم ایران که نسبت به این جانب ابراز شده‌است در جهت تحقق اهداف اسلامی ملت، شورایی به نام شورای انقلاب اسلامی مرکب از افراد با صلاحیت و مسلمان و متعهد و مورد وثوق، موقتاً تعیین شده و شروع به کار خواهند کرد. اعضای این شورا در اولین فرصت مناسب معرفی خواهند شد. این شورا موظف به انجام امور معین و مشخصی شده‌است از آن جمله مأموریت دارد تا شرایط تأسیس دولت انتقالی را مورد بررسی و مطالعه قرار داده و مقدمات اولیه آن را فراهم سازد.»

22 دی؛ سالروز تشکیل شورای انقلاب اسلامی

تعریفی از شورای انقلاب

شورای انقلاب اسلامی نهادی بود که امام خمینی رحمه‌الله علیه برای مدیریت انقلاب اسلامی در ایران در تاریخ ۲۳ دی‌ماه ۱۳۵۷ تشکیل دادند و تا پیش از تأسیس مجلس شورای اسلامی، نهاد قانون‌گذار در ایران به‌شمار می‌آمد. البته تا پیش از پیروزی انقلاب و در ماه‌های آغازین پس از پیروزی، وجود این شورا به دلیل مسائل امنیتی فاش نشد و این شورا به صورت محرمانه و غیر علنی فعالیت کرد.
امام خمینی(ره) در مصاحبه با خبرنگار کانال یک تلویزیون فرانسه در رابطه با اهداف شورای انقلاب فرمودند:
«هدف این است که «شورای انقلاب» یک حکومت موقتی ایجاد کند که آن حکومت موقت، مجلس مؤسسان را تأسیس کند برای تصویب قانون اساسی و بعد بقیه کارها…»
ماموریت شورای انقلاب در تیرماه ۱۳۵۹ اندکی پس از افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی پایان یافت و منحل شد.

اعضای شورای انقلاب

اعضای اولیه شورای انقلاب؛ شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت الله موسوی اردبیلی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، شهید باهنر، آیت الله طالقانی، آیت الله خامنه ای، آیت الله مهدوی کنی، احمد صدر حاج سید جوادی، مهندس بازرگان، دکتر یدالله سحابی، مهندس کتیرایی، سرتیپ ولی ا... قرنی و سرتیپ علی اصغر مسعودی بودند. پس از پیروزی انقلاب و تشکیل دولت موقت نیز، دکتر حسن حبیبی، مهندس عزت الله سحابی، دکتر عباس شیبانی، ابوالحسن بنی صدر، صادق قطب زاده، مهندس میرحسین موسوی، احمد جلالی و دکتر حبیب الله پیمان از اعضای بعدی شورای انقلاب بودند.

وظایف و اقدامات مهم شورای انقلاب

۱ - هدایت و سامان‌دهی به راهپیمایی‌های مردمی

پس از راهپیمایی‌های بزرگ عیدفطر ۵۷ و سایر راهپیمایی‌های بزرگ، لازم بود تا به‌صورت مشخص، ستادی برای هدایت و نظم دادن به این جریانات عظیم مردمی ایجاد گردد. مهمترین تجلی این برنامه‌ریزی ستادی از سوی شورای انقلاب، در دو راهپیمایی رفراندوم روز‌های تاسوعا و عاشورای سال ۱۳۵۷ خود را نشان داد. این راهپیمایی‌ها بدون هیچ‌گونه تلفات و زد و خوردی به‌قدرت‌نمایی بزرگ ملت ایران تبدیل شد.

۲ - مذاکره با نظامیان و سیاست‌گران داخلی

از وظایف تاریخی شورای انقلاب، گفت‌وگو با سران نظامی و سیاستمداران وابسته به رژیم پهلوی بود. اعضای شورای انقلاب در چندین جلسه توانستند از تحرک آنان جلوگیری کرده و نظامیان را نیز از موضع فعال وادار به عقب‌نشینی کنند. همچنین در مورد مسائلی مثل تشکیل شورای سلطنت و برخی مواضع خاص سیاسی نیز گفت‌وگوهای بسیار مؤثری انجام شد.

۳ - گفت‌وگو با دیپلمات‌ها و برخی تحلیل‌گران آمریکایی

دیدار اعضای شورای انقلاب با برخی از مقامات ارشد و تحلیل‌گران زبده آمریکایی در ایران نیز از اقدامات دیگر بود. از طریق این گروه، برخی واقعیات در مورد رژیم شاه و انقلاب به اطلاع دستگاه‌های بوروکراتیک و رسانه‌های امریکایی رسید. از جمله این ملاقات‌کنندگان، جان استمپل و ریچارد کاتم، دو نویسنده و تحلیل‌گر برجسته امریکایی بودند.

۴ - تجزیه و تحلیل امور داخلی و ارائه آن به امام خمینی و نخبگان

شورای انقلاب به‌صورت پیوسته وضع خاص رژیم پهلوی و فعالیت‌های موجود موافق یا ضد انقلاب در کشور را مورد بررسی قرار می‌داد و از طریق اعضاء به سایر رهبران ابلاغ می‌کرد. بسیاری از مسائل مهم نیز پس از تجزیه و تحلیل، از طریق تلفن یا مکاتبه به‌وسیله پیک‌های مطمئن برای امام خمینی در پاریس فرستاده می‌شد و امام پس از بررسی نظرات و در نظر گرفتن سایر امور، تصمیمات لازم و ضروری را در هر مورد می‌گرفتند.

۵ - زمینه‌سازی برای بازگشت امام به ایران

شورای انقلاب «کمیته استقبال» را تشکیل داد. کمیته استقبال، یکی از مهمترین نهادهای انقلابی در ایران بود که اصل آن برای ورود امام به کشور و استقبال و حفاظت از ایشان و نظم دادن به دیدارهای مردمی با امام بازمی‌گشت اما این کمیته در ضمن منشاء ایجاد نهادهای مهمی همچون سپاه پاسداران و کمیته‌ها و تشکل‌های انقلابی بسیاری در حین و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود.

تشکیل دولت موقت و رایزنی برای ایجاد سامانه نوین سیاسی در ایران پس از ورود رهبر انقلاب به کشور و تشکیل هیئت‌های تنظیم اعتصابات نیز از دیگر اقدامات شورای انقلاب اسلامی بود.

22 دی؛ سالروز تشکیل شورای انقلاب اسلامی

هدف از سالروز تشکیل شورای انقلاب

تشکیل شورای انقلاب در بحبوحه نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی ایران، از اقدامات موثر و حیاتی بود که در ۲۲ دی ماه ۱۳۵۷ به فرمان امام خمینی (ره) صادر شد. این شورا که وظیفه قانون‌گذاری تا پیش از تشکیل مجلس شورای اسلامی را به عهده داشت در نظم و سامان دادن به امور مملکت و سیاست گذاری نیز بسیار تاثیر داشت. ۲۲ دی‌ماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام سالروز تشکیل شورای انقلاب، یادآور اهمیت این اقدام هوشمندانه از سوی امام خمینی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته