چهره ها و افراد مشهور متولد 17 دی


چهره ها و افراد مشهور متولد 17 دی

هفده دی سالروز تولد چهار چهره شناخته شده کشورمان در عرصه‌های مختلف سیاسی، ورزشی و هنری است. محمدجواد ظریف، آزاده صمدی، پژمان منتظری و زنده یاد محمدرضا لطفی چهار چهره مطرح متولد 17 دی‌ماه هستند.

چهره ها و افراد مشهور متولد 17 دی


ستاره | سرویس چهره‌ها - در این بخش خلاصه‌ای از زندگی این ۴ چهره شناخته‌شده کشورمان می‌خوانیم و با جزییات زندگی آن‌ها و فعالیت‌هایشان بیشتر آشنا می‌شویم.

چهره ها و افراد مشهور متولد هفده دی

در صورت تمایل به مطالعه درباره چهره‌ای خاص، با انتخاب نام او از فهرست موضوعی زیر به توضیحات مربوطه برسید.

۱. محمدرضا لطفی
۲. محمدجواد ظریف
۳. آزاده صمدی
۴. پژمان منتظری

محمدرضا لطفی

چهره ها و افراد مشهور متولد 17 دی


استاد محمدرضا لطفی در ۱۷ دی ماه سال ۱۳۲۵ در گرگان به دنیا آمد. او یکی از تاثیرگزارترین چهره‌ها در موسیقی سنتی ایران است. پدر و مادر استاد لطفی که هر دو معلم بودند، براثر بیماری وبا از دنیا رفتند و او نزد یکی از اقوام خود بزرگ شد.

محمدرضا لطفی که از کودکی به موسیقی علاقه داشت، از اینرو پس از اتمام تحصیلات پایه و عمومی خود در گرگان، به تهران رفت تا در کلاس‌های شبانه موسیقی شرکت کند. پس از مدتی تحصیلات خود را در کلاس‌های روزانه ادامه داد، او به مدت پنج سال تحت نظر استاد علی اکبر شهنازی و حبیب‌الله صالحی به آموختن موسیقی پرداخت. در زمان تحصیل در دبیرستان، حسین دهلوی به استعداد او پی برد و از او دعوت کرد تا در ارکستر صبا به نوازندگی مشغول شود. فعالیت در این ارکستر برای استاد لطفی جایزه نخستین موسیقی‌دان جوان را در سال ۱۳۴۳ به همراه داشت.

استاد برای ادامه تحصیل وارد دانشکده هنر‌های زیبای تهران شد و پس از اخذ مدرک کارشناسی در این دانشکده تدریس موسیقی را شروع کرد، اما در نهایت استعفا داد. او در سال ۱۳۵۰ همراه با هوشنگ ابتهاج وارد رادیو شد و اولین کار مشترکشان را با ساخته‌ای از علی اکبر شیدا اجرا کردند. در سال ۱۳۶۳ لطفی به خارج از ایران مهاجرت کرد و تا سال ۱۳۸۵ در آمریکا سکونت داشت. پس از بازگشت به ایران، علاوه بر همکاری با موسسه آوای شیدا، گروه بانوان شیدا را نیز راه‌اندازی کرد. استاد محمدرضا لطفی دو مرتبه ازدواج کرد که حاصل آن دو فرزند به نام‌های امید و سرور است. استاد لطفی سرانجام در سال ۱۳۹۳ و بر اثر بیماری سرطان دارفانی را وداع گفت.

محمدجواد ظریف

چهره ها و افراد مشهور متولد 17 دی


محمد جواد ظریف سیاستمدار و دیپلمات ایرانی متولد ۱۷ دی ۱۳۳۸ در تهران است. مادرش فرزند یکی از تجار بزرگ کاشان و پدرش از تجار معروف اصفهان بود. او تحصیلات ابتدایی و مقدماتی خود را در دبستان و دبیرستان علوی تهران گذراند. ایشان در سال ۱۳۵۵ به کمک ویزای دانشجویی برای تحصیل به آمریکا رفت؛ و در سال ۱۳۶۷ دکترای خود را در رشته روابط بین الملل از دانشگاه کلرادو دریافت کرد. وی در سال ۵۷ تا ۵۹ مشاور سرکنسولگری ایران در سانفرانسیسکو بود. در سال ۱۳۵۸ دکتر ظریف با خانم مریم ایمانیه (فارغ التحصیل رشته تغذیه) ازدواج کردند و بعد از ازدواج به نیویورک نقل مکان کرده و مدتی در آنجا زندگی کردند. حاصل این ازدواج یک فرزند دختر به نام مهسا و یک پسر به نام مهدی است.

دکتر ظریف تا سال ۶۱ سمت مشاور سیاسی و کارداری و رایزنی ایران در سازمان ملل را عهده‌دار بود. در سال ۶۷ و ۶۸ آقای ظریف مشاور وزیر خارجه آن زمان دکتر علی اکبر ولایتی بود. پس از آن تا سال ۷۱ سفیر و معاون دائم در سازمان ملل شد و پس از پایان کارش به مدت ۱۰ سال معاونت حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه را برعهده داشت. بعد از مدتی دکتر دوباره به مدت ۵ سال به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل فعالیت کرد. حسن روحانی رییس جمهور دولت یازدهم ودوازدهم دکتر ظریف را در هر دو دوره برای پست وزیر امور خارجه در دولتش معرفی کرد.

دکتر ظریف به عنوان مذاکره‌کننده ارشد توافقات هسته‌ای ایران در خصوص پرونده اتمی ایران در دیدار با نمایندگان گروه پنج بعلاوه یک در نیویورک به تاریخ ۴ مهر ۱۳۹۲ شرکت کرد؛ و سرانجام بعد از ۲۲ ماه مذاکره به همراه تیم مذاکره کننده در طی ۱۷ روز مذاکره فشرده توانست برجام را در وین تصویب کند. حواشی کاری دکتر ظریف استعفای وی در ۶ اسفند ۱۳۹۷ بود، اما بعد از دو روز حسن روحانی با این استعفا موافقت نکرد و تا او در سمت وزیر امور خارجه ایران باقی بماند.

آزاده صمدی

چهره ها و افراد مشهور متولد 17 دی


آزاده صمدی بازیگر خوش چهره کشورمان در ۱۷ دی ماه سال ۱۳۵۷ در لاهیجان به دنیا آمد. او که از بچگی به بازیگری علاقه داشت برای ادامه تحصیل در دانشگاه رشته تئاتر را انتخاب کرد. آزاده در موسسه کارنامه که مدیریت آن را پرویز پرستویی، بازیگر توانمند کشورمان، به عهده دارد، دوره‌های بازیگری را گذراند. پس از اتمام دوره‌ها در تئاتر مشغول فعالیت شد و در سال ۱۳۸۶ در سریال راه بی پایان برای نخستین بار جلوی دوربین قرار گرفت.

آزاده در مصاحبه‌ای گفته بود نقش‌های متفاوت را دوست دارد و احتمالا این عقیده او را به سوی تجربه بازی در کار‌های کمدی نیز سوق داد. او در کارنامه کاری خود دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر را برای بازی در فیلم آفریقا دارد. آزاده صمدی در خلال دوره‌های موسسه کارنامه با هومن سیدی آشنا شد و در سال ۱۳۸۵ با او ازدواج کرد. متاسفانه این ازدواج دوامی نداشت و این دو در سال ۱۳۹۲ از یکدیگر جدا شدند. حاصل این ازدواج یک دختر بود که در حال حاضر با مادرش زندگی می‌کند.

پژمان منتظری

چهره ها و افراد مشهور متولد 17 دی


پژمان منتظری در هفدمین روز از دی ماه سال ۱۳۶۲ در اهواز به دنیا آمد. او اصالت بختیاری دارد ولی بزرگ شده اهواز است. پژمان فرزند چهارم یک خانواده هفت نفری است. این بازیکن یک متر و هشتاد و پنج سانتیمتری، فوتبال خود را از ۱۴ سالگی شروع کرده است. پرسپولیس اهواز اولین باشگاه وی بود و مانند تمام استعداد‌های فوتبال خوزستان به آکادمی فوتبال فولاد این شهر پیوست. پژمان منتظری سال‌های زیادی است که در تیم استقلال تهران توپ می‌زند و یکی از ارکان اصلی این تیم است. سال ۹۱ بود که پژمان به جرگه متاهلین پیوست و در سال ۹۲ به تیم ام‌صلال قطر اضافه شد. پژمان منتظری زندگی کم حاشیه‌ای داشته و تمرکز خود را بر ارائه بازی موثر در تیم استقلال و تیم ملی کشورمان قرار داده است. عاشق صدای رضا صادقی بوده و از بازی امین حیایی، مهناز افشار و محمدرضا شریفی‌نیا لذت می‌برد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نشنیده آیسان آقاخانی زن محمدرضا گلزار ! + عکس ها و خصوصی ها