قرص سد آف؛ موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی


قرص سد آف؛ موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

قرص سد آف یک داروی ضد حساسیت فصلی است که از علائم آزاردهنده ناشی از آن جلوگیری می‌کند. مهم‌ترین تداخل دارویی این دارو با داروهای حاوی منیزیم و آلومینیوم و داروهای اریترومایسین و کتوکونازول است.

قرص سد آف؛ موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی


ستاره |
سرویس سلامت - قرص سد آف یک داروی ضد حساسیت بوده که برای تسکین علائم حساسیت فصلی مصرف می‌شود. نام اصلی این قرص، فکسوفنادین است و با نام‌های تجاری فستوور، سافکسوفست و سد آف در بازار به فروش می‌رسد. این دارو در دسته‌بندی داروهای آنتی‌ هیستامین‌ یا ضد حساسیت قرار گرفته و با توجه به شدت علائم و سن بیمار در دوزهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. با مشاهده این نام‌ها بر روی بسته‌بندی محصول، بدانید که کاملاً مشابه داروی اصلی است و عوارض جانبی و تداخلات دارویی مشابه دارد. در این مقاله به طور کامل به تشریح این دارو می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

در این مطلب بخوانید:

قرص سد آف چیست؟ زمان و نحوه مصرف موارد مصرف، عوارض جانبی و تداخل دارویی احتیاط‌های لازم پیش از شروع مصرف دوز مصرف

قرص سد آف چیست؟

داروی سد آف در طبق بندی داروهای آنتی‌هیستامین (ضد حساسیت) قرار می‌گیرد و علائم این عارضه، شامل التهاب و آبریزش بینی، عطسه، قرمزی، خارش و اشک چشم را برطرف می‌کند. اگر پس از مصرف این دارو احساس بهتری دارید و فکر می‌کنید که دیگر نیازی به مصرف نیست، به هیچ‌وجه آن را قطع نکنید و به مصرف ادامه دهید؛ زیرا اگر دوره درمان به طور کامل طی نشود، علائم ناشی از حساسیت‌های فصلی به مراتب شدیدتر از قبل بازمی‌گردند. این دارو را دور از دسترس کودکان، در یک محیط خشک و بسته به دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید.

همچنین بخوانید: کلرفنیرامین و درمان حساسیت ها (آشنایی با قرص کلرفنیرامین)


زمان و نحوه مصرف قرص سد آف

داروی سد آف یک داروی خوراکی است که به صورت قرص یا تعلیق مایع مصرف می‌شود. این دارو معمولاً روزی یک یا دو بار با آب بلعیده می‌شود و بهتر است با مایعاتی مانند آب پرتقال، آب سیب و آب گریپ‌فروت مصرف نشود. به یاد داشته باشید که این دارو را هر روز در یک ساعت مشخص مصرف کنید و کاملاً طبق نسخه پزشک پیش بروید. اگر دستورالعملی را متوجه نمی‌شوید، حتماً از پزشک خود بپرسید. از دستور هرگز دوز مصرفی را خودسرانه بیشتر یا کمتر نکنید. تعلیق مایع این دارو را قبل از مصرف به خوبی تکان دهید.


فراموش کردن یک دوز یا اوردوز

در صورت فراموش کردن یک دوز، به محض این یادآوری یک قرص ببلعید؛ اما اگر تقریباً زمان مصرف دوز بعدی رسیده است، نیازی به خوردن نوبت فراموش شده نیست. به یاد داشته باشید که هرگز برای جبران نوبت فراموش شده، در نوبت بعدی، به اندازه‌ی دو دوز از این دارو مصرف نکنید.

قرص سد آف؛ موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی


موارد مصرف، عوارض جانبی و تداخل دارویی قرص سد آف

نام تجاری سد آف، فستوور، سافکسوفست
موارد مصرف جلوگیری و درمان علائم ناشی از حساسیت‌های فصلی شامل آبریزش بینی، خارش قرمزی و آبریزش چشمان، عطسه، خارش دماغ، خارش گلو و خارش سقف دهان در بزرگ‌سالان و کودکان بزرگ‌تر از دو سال

ایجاد نقاط ملتهب، قرمز رنگ و خارشی در بزرگسالان و کودکان بالای شش ماه

عوارض جانبی سردرد، سرگیجه شدید، اسهال، استفراغ، احساس درد در بازوان، پاها یا کمر، درد دوره قاعدگی، سرفه، کهیر، بثورات پوستی، خارش شدید، دشواری در تنفس یا بلعیدن، باد کردن صورت، گلو، زبان، لب‌ها، چشمان، دستان، پاها و قوزک‌ها، کوفتگی بدن
تداخل دارویی اردافیتینیب، ایزوکارباکسید، لاسمیدیتان، ترانیل سیپرومین (احتیاط شدید)

آمیفامپریدین، آپالوتامید، بوسوتینیب، کریزوتینیب، سیکلوسپورین، الاگولیکس، الیگلوستات، الوکسادولین، الوکسادولین، لومیتاپید، نفازودون، نوراتینیب، سارسیکلین (نظارت در صورت مصرف)

داروهای ضد اسید معده حاوی آلومینیوم و منیزیم

هشدارها و احتیاط‌های لازم پیش از شروع مصرف قرص سد آف

قبل از مصرف قرص سد آف:

مطمئن شوید که به این دارو و یا مواد تشکیل دهنده‌ی آن حساسیت ندارید. مصرف داروهای دیگر مانند ویتامین‌ها، مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی و یا داروهایی مانند، اریترومایسین و کتوکونازول را به پزشک اطلاع دهید. اگر داروی ضد اسید معده حاوی منیزیم یا آلومینیم (مالوکس و میلانتا و ...)، مصرف می‌کنید، بین مصرف این داروها و قرص سد آف، فاصله زمانی حداقل ۲ ساعته را رعایت کنید. سابقه بیماری‌های کلیوی یا کبدی را به پزشک اطلاع دهید. بارداری یا شیردهی را با پزشک در میان بگذارید. همان‌طور که اشاره شد، از عوارض قرص سد آف احساس سرگیجه شدید است؛ بنابراین توصیه می‌شود پس از مصرف از رانندگی و کارهایی که به تمرکز و توجه نیاز دارند، خودداری کنید.

دوز مصرف قرص سد آف

این دارو در دوزهای ۳۰ ، ۶۰ ، ۱۲۰ و ۱۸۰ میلی‌گرم و فقط با نسخه پزشک در دسترس است. دقت کنید که دوز مصرفی هر بیمار به سن، وضعیت پزشکی و پاسخ او به درمان بستگی دارد؛ از این رو نباید خودسرانه دوز خود را تغییر دهید.

دوز ۳۰ و ۶۰ میلی‌گرم: درمان حساسیت فصلی در کودکان ۶ تا ۱۲ سال دوز ۱۲۰ میلی‌گرم: درمان حساسیت فصلی در بزرگ‌سالان ‎دوز ۱۸۰ میلی‌گرم: درمان کهیر مزمن

کلام آخر

قرص سد آف یک داروی ضد حساسیت یا آنتی‌هیستامین غیر آرام‌بخش است که با بعضی خوراکی‌ها مانند گریپ فروت تداخل دارد. از مهم‌ترین عوارض جانبی این دارو که به صورت قرص و تعلیق مایع قابل استفاده است، می‌توان به سردرد، سرفه، اسهال و استفراغ، درد دست و پا و کهیر و بثورات پوستی اشاره کرد که در صورت مشاهده و تداوم باید با پزشک در میان گذاشته شوند.

این دارو با نام‌های تجاری سافکسوفست و فستوور نیز در دسترس است. در پایان پیشنهاد می‌شود با عوارض قرص فکسوفنادین و خطرات آن آشنا شوید. آیا شما تا به حال از این دارو استفاده کرده‌اید؟! چه تجربه‌ای در این زمینه دارید؟! خواهشمندیم در صورتی‌ که تجربه مصرف این دارو را دارید، تجربیات و نظرات خود را با ما و همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

برگرفته از: medlineplus

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا