تغییر رنگ ادرار در بارداری، علت


تغییر رنگ ادرار در بارداری، علت

رنگ طبیعی ادرار زرد است. اما گاهی به خاطر روشن تر شدن یا تیره تر شدن آن در بارداری نگران می شوید.

رنگ طبیعی ادرار زرد می باشد. اما گاهی به خاطر روشن تر شدن یا تیره تر شدن آن در بارداری نگران می شوید. تغییر رنگ ممکن است به خاطر مصرف ویتامین ها، غذاها و نخوردن نوشیدنی به مقدار کافی است. اگر علائم عفونت مجاری ادراری مشاهده می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

تغییر رنگ ادرار در بارداری، علت
آیا رنگ ادرار در بارداری تغییر می کند؟
رنگ ادرار در افراد سالم و کسانی که به مقدار کافی آب می نوشند از رنگ زرد کاهی تا رنگ زرد تیره می باشد. در بارداری رنگ زرد شفاف تا زرد تیره تر غیرطبیعی نیست.
با تمام تغییرات فیزیولوژی که در بدن اتفاق می افتد مانند تغییر سوخت و ساز، تغییر حجم خون، تعادل مایعات و عملکرد کلیه، تغییر رنگ ادرار غیرطبیعی نیست. تغییرات دیگر نیز باعث می شود رنگ ادرار تغییر کند.

چگونگی تاثیر بارداری بر رنگ ادرار
رنگدانه یوروبیلین، ماده ای که از سلول های قرمز خونی مرده ایجاد شده است، رنگ طبیعی ادرار را ایجاد می کند. این رنگ به غلظت رنگدانه بستگی دارد.
در طول بارداری رنگ ادرار به خاطر عوامل زیر است:
تاثیر تغییرات طبیعی در بارداری بر فیلتر آب توسط کلیه ها
مقدار آب و نوشیدنی مصرفی و غلظت رنگدانه یوروبیلین در ادرار
تغییر رژیم غذایی
مصرف قرص ها، ویتامین ها و مکمل ها در بارداری
ممکن است تغییر رنگ به خاطر عفونت مجاری ادراری باشد که در این صورت ادرار بوی بدی می دهد.
کم آبی بدن
مطالعات نشان می دهد در صورتی که ادرار شما به رنگ زرد تیره، نارنجی روشن یا قهوه ای باشد به مقدار کافی مایعات مصرف نمی کنید. کمبود آب در بدن باعث می شود فیلتر توسط کلیه به درستی انجام نشود. این مسئله باعث افزایش غلظت یوروبیلین و رنگ زرد تیره ادرار می شود. هرچقدر بدن کم آب تر باشد، ادرار تیره تر می شود.
در دوران بارداری ، بدن به راحتی می تواند کم آب شود زیرا بدن نیاز به حجم زیادی مایع برای سوخت و ساز و چرخش مایعات در بدن دارد. برای رفع این مشکل می توانید مقدار فراوانی آب نوشیده و یا مصرف میوه ها و سبزیجاتی نظیر هندوانه، گل کلم، خیار و یا کلم بروکلی را در رژِیم غذایی روزانه خود بگنجانید. اگر در این حالت نیز رنگ ادرار تیره شد به پزشک اطلاع دهید.

ویتامین های پیش از زایمان
پزشک ویتامین های پیش از زایمان و آهن برای خانم باردار تجویز می کند. اگر طبق برنامه پیش می روید و ادرار شما زرد روشن است به دلیل مصرف ویتامین های پیش از زایمان است.
ویتامین های ب و ث قابل حل در آب که بدن نمی تواند جذب کند، از طریق ادرار خارج می شود و رنگدانه ها در ویتامین ها باعث تغییر رنگ ادرار می شود.
پس از مصرف ویتامین ب، ادرار به رنگ سبز در می آید.

تغییر رنگ ادرار در بارداری، علت
غذایی که می خورید
اگر در دوران بارداری مقدار بیشتری میوه و سبزیجات مصرف می کنید رنگ ادرار تغییر می کند. رنگدانه های موجود در غذاهای مختلف باعث تغییر رنگ ادرار از روشن به تیره یا روشن تر می شود.
مطالعات نشان می دهد مصرف هویج یا آب هویج باعث تغییر رنگ ادرار به نارنجی می شود. سیب زمینی شیرین نیز همین تاثیر را دارد. این تغییر رنگ طبیعی است و نباید نگران شوید.

مکمل های گیاهی و قرص ها
برخی مکمل ها یا قرص هایی که در دوران بارداری مصرف می کنید باعث تغییر رنگ ادرار می شود. این مکمل ها و قرص ها عبارتند از:
پریدیوم: برای از بین بردن علائم عفونت مثانه استفاده می شود و باعث تغییر رنگ ادرار به نارنجی یا نارنجی مایل به زرد می شود.
نیترو فورانتوین: برای درمان عفونت مثانه استفاده می شود و رنگ ادرار به نارنجی تغییر می کند.
سنالاکاکستیو: برای درمان یبوست در دوران بارداری مصرف می شود و رنگ ادرار به نارنجی تغییر می کند.
عفونت مجاری ادرار
عفونت مجاری ادرار در دوران بارداری امری رایج است. این مسئله باعث تیره شدن رنگ زرد ادرار یا قهوه ای شدن آن می شود. این مشکل می تواند باعث زایمان زودرس یا پارگی زودرس غشای رحم شود. اگر ادرار شما تیره شده است، بو می دهد، احساس درد و سوزش دارید بهتر است با پزشک صحبت کنید.

مشکلات دیگر
بیماری کبد نیز باعث تیره شدن رنگ ادرار می شود. برخی مشکلات نیز باعث تغییر رنگ ادرار به قرمز، صورتی یا آبی می شوند. در این صورت حتما با پزشک صحبت کنید.

در هر ملاقات با پزشک
در هر ملاقات در دوران بارداری ، پزشک آزمایش ادرار انجام می دهد و رنگ ادرار و شفافیت آن را بررسی می کند. در صورت وجود هر گونه مشکلی در بارداری پزشک به شما اطلاع می دهد.
شناسایی بیماری از روی رنگ ادرار
تغییر رنگ ادرار در بارداری، علت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس