تعلل در تخصیص ارز، تامین برنج شب عید را با مشکل مواجه می‌سازد


تعلل در تخصیص ارز، تامین برنج شب عید را با مشکل مواجه می‌سازد

دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور با بیان اینکه همچنان 80 هزارتن برنج به دلیل عدم تخصیص ارز در گمرکات رسوب کرده است گفت: تعلل در تخصیص ارز می تواند تامین برنج وارداتی شب عید را برای اقشار کم درامد با مشکل مواجه سازد.

تعلل در تخصیص ارز، تامین برنج شب عید را با مشکل مواجه می‌سازدبه گزارش فانوس، «مسیح کشاورز» روز سه‌شنبه در گفت و گویی افزود: پیش از این ۲۵۰ هزار تن برنج وارداتی به دلیل بخشنامه ممنوعیت واردات در گمرکات باقی مانده بود که با رفع ممنوعیت ترخیص شد، اما ۸۰ هزار تن برنج باقیمانده وارداتی در گمرکات در انتظار تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است.

به گفته وی، هم اکنون فهرست ارز تخصیصی برنج از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به بانک مرکزی ارسال شده است.

نیاز برنج وارداتی شب عید ۵۰۰ هزارتن

دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور با تاکید بر اینکه تامین و واردات برنج زمان‌بر است و یک روزه تامین نمی‌شود تصریح کرد: نیاز کشور به برنج وارداتی ۱.۵ میلیون تن برآورد می شود که از ابتدای سال تاکنون حدود یک میلیون تن آن وارد شده و ۵۰۰ هزارتن دیگر برای تنظیم بازار شب عید و ایام نوروز باید تامین و وارد شود.

وی اظهارداشت: اقشار کم درآمد جامعه و ۶ دهک از برنج یارانه ای با ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده می کنند بنابراین هرگونه تعلل در تخصیص ارز و واردات برنج می تواند بازار این محصول را با مشکل کمبود و افزایش قیمت مواجه کند زیرا واردات برنج نیازمند دوره زمانی حداقل دو ماه است.

کشاورز درباره وضعیت تولید برنج داخلی گفت: اگر ما در برنج تولید داخل خودکفا شده بودیم به طور حتم علاوه بر کاهش قیمت برنج داخلی شاهد قطع واردات برنج از سوی دولت می شدیم و همه اقشار جامعه می توانستند برنج ایرانی را با قمیت های مناسب خریداری کنند.

احتمال کاهش یک هزار تومانی برنج وارداتی خرید جدید

دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور درباره قیمت برنج های وارداتی افزود: در خرید محموله های قبلی برنج با افزایش قیمت مواجه بودیم اما اکنون به نظر می رسد در خرید محموله های جدید شاهد کاهش یک هزار تومانی قیمت برنج های هندی باشیم.

وی افزود: البته تلاش داریم با افزایش واردات برنج سوپر باسماتی پاکستانی قیمت این نوع برنج را نیز در بازار متعادل کنیم.

به گفته وی، اکنون قیمت هر کیلوگرم سوپر باسماتی پاکستانی نزدیک ۱۱ هزارتومان و برنج های هندی کیفی نزدیک هفت هزار تا هشت هزار تومان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس